Unia Europejska chce recyklingu akumulatorów i baterii. Polska już jest w tym dobra

Unia Europejska chce recyklingu akumulatorów i baterii. Polska już jest w tym dobra20.12.2022 16:07
Produkcja akumulatorów będzie wymagała używania materiałów z odzysku
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | LG

Mamy jeden z najwyższych wyników w Europie i tym razem nie chodzi o inflację. Władze UE przedstawiły zarys nowych zasad dotyczących recyklingu akumulatorów i baterii – w tym trakcyjnych do aut. Polska już jest w czołówce.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Zgodnie z przewidywaniami urzędników Unii Europejskiej, do 2030 r. po drogach państw wspólnoty będzie poruszało się około 30 mln samochodów bezemisyjnych. Jeśli nie nastąpi żadna niespodziewana rewolucja, a ta jest mało prawdopodobna, będą to niemal wyłącznie samochody w pełni elektryczne (BEV). Kiedy do tego dojdzie, zapewne poprawi się jakość powietrza w miastach. Oprócz korzyści dla środowiska jest jednak i zagrożenie – akumulatory. Parlament Europejski od kilku miesięcy pracuje nad nowymi zasadami, które będą ich dotyczyć. Propozycja przepisów 9 grudnia 2022 r. zyskała akceptację Rady Europy. Kiedy decyzja ta zostanie formalnie ogłoszona, poznamy moment wejścia w życie nowych zasad.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW X5 45e – jedno z lepszych X5 to hybryda

Co się zmieni? Bardzo ważny stanie się recykling. Do 2030 r. światowe zapotrzebowanie na akumulatory wzrośnie aż czternastokrotnie. Z państwami Unii Europejskiej będzie wiązać się 17 proc. tego rynku. Najważniejszym czynnikiem zwiększającym popyt na baterie będzie w UE rozwój bezemisyjnej motoryzacji. Do produkcji baterii trakcyjnych konieczne będzie pozyskiwanie niezbędnych i niestety dość rzadkich pierwiastków. Zdaniem UE do 2030 r. europejskie zapotrzebowanie na lit wzrośnie osiemnastokrotnie, a na kobalt pięciokrotnie. W 2060 r. będzie to 60 razy większe zapotrzebowanie na lit i 15 razy większe na kobalt. Nie obejdzie się więc bez recyklingu.

Przetwarzanie ma dotyczyć wszystkich rodzajów baterii. Jeśli chodzi o akumulatory oraz baterie przenośne (do zasilania małych urządzeń i montowane w telefonach, tabletach czy laptopach) w 2019 w państwach Unii Europejskiej zostały poddane recyklingowi w 51 proc. Co ciekawe, Polska w tym zestawieniu znalazła się na drugim miejscu z wynikiem przekraczającym 70 proc. W lepszej pod tym względem Chorwacji recyklingowi poddaje się ok. 90 proc. mobilnych baterii i akumulatorów.

Stopień recyklingu przenośnych baterii i akumulatorów, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Komisja Europejska
Stopień recyklingu przenośnych baterii i akumulatorów
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Komisja Europejska

Prawdziwie istotnym problemem będzie jednak przetwarzanie baterii trakcyjnych stosowanych w pojazdach elektrycznych. Jeśli chodzi o lekkie środki transportu, takie jak hulajnogi elektryczne czy elektrycznie wspomagane rowery, to zgodnie z założeniem Unii Europejskiej do 2028 r. recyklingowi ma być poddawane 51 proc. baterii z wycofywanych z użytku pojazdów. W 2031 r. odsetek ten ma już wynosić 61 proc. Jeśli zaś chodzi o baterie a samochodów elektrycznych czy akumulatory przemysłowe, mają one być odbierane od użytkowników bez opłat. Ma to zapewnić szczelność rynku recyklingu. A ten stanie się niebawem ważny. Także dla Polski.

- Sektor bateryjny stał się kluczowym obszarem polskiej gospodarki. Wartość eksportu baterii już teraz stanowi ponad 2 proc. PKB Polski, a w najbliższych latach przewidywany jest dynamiczny wzrost. Z perspektywy firm operujących w Polsce znacznym potencjałem dla dalszego rozwoju jest recykling baterii – powiedział Autokult.pl Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywach (PSPA).

- Chociaż badania szacują żywotność akumulatorów litowo-jonowych na 12 lat, to niezbędne są działania, które jeszcze bardziej przyczynią się do ochrony środowiska. Obecna technologia pozwala na odzyskanie do 95 proc. materiału po przetworzeniu baterii litowo-jonowych oraz do 98 proc. ponownego przetworzenia materiału z baterii. Wraz z rozwojem elektromobilności w Europie stwarza to szanse na uruchamianie nowych zakładów, a tym samym stworzenie wielu nowych miejsc pracy – dodał Maciej Mazur.

Zgodnie z planami UE baterie do samochodów i lekkich pojazdów będą musiały być oznaczane nalepkami, na których określać będzie się uciążliwość procesu produkcji ogniw dla środowiska. Gdy nowe unijne przepisy wejdą w życie, każda nowa bateria do samochodu czy pojazdu lekkiego będzie musiała zawierać część materiałów z recyklingu. Dla kobaltu przynajmniej 16 proc., dla ołowiu 85 proc., dla litu 6 proc. i tyle samo dla niklu.

Najrozsądniejsze będzie więc stosunkowo bliskie lokalizowanie względem siebie zakładów produkujących baterie i takich, które będą zajmować się ich recyklingiem. Dzięki inwestycjom w ostatnich latach – jak choćby LG - Polska stała się znaczącym europejskim graczem pod względem produkcji baterii. Teraz może się stać ważnym punktem na europejskiej mapie recyklingu baterii i akumulatorów.

Pod koniec kwietnia 2022 r. w Wałbrzyskiej Strefie Ekonomicznej ruszyła budowa nowoczesnego i kompleksowego zakładu przetwarzania baterii litowo-jonowych. Właśnie taki rodzaj akumulatorów najczęściej spotyka się dziś w zelektryfikowanych samochodach. Firma Rare Metals zapewnia, że będzie w stanie efektywnie odzyskiwać z baterii kobalt, nikiel, lit, miedź czy aluminium. Firma chce również współpracować z krakowską Akademią Górniczo-Hutniczą, by wspólnie opracowywać coraz skuteczniejsze technologie odzysku pierwiastków.

To tylko jeden z przykładów firm, które stawiają na recykling. Podobny profil ma choćby działająca od lat firma Elemental. Co prawda na milion elektrycznych samochodów na polskich drogach jeszcze poczekamy, ale nieubłaganie zbliżający się zakaz sprzedaży nowych pojazdów spalinowych, który UE chce wprowadzić w 2035 r., nie tylko zmieni oblicze dróg Starego Kontynentu, ale też otworzy nowe branże. Ta będzie jedną z ważniejszych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.