W polskich fabrykach elektromobilność rozwija się coraz szybciej. Tu może być nasza siła

W polskich fabrykach elektromobilność rozwija się coraz szybciej. Tu może być nasza siła11.10.2021 14:23
Fabryka akumulatorów w Jaworze
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/MercedesBenz

Już dziś możesz jeździć autem na prąd produkowanym w Polsce, a energię uzupełniać z zaprojektowanej nad Wisłą ładowarki. Wbrew pozorom nasz kraj odgrywa ważną rolę w elektromobilnej układance i widać to było podczas Kongresu Nowej Mobilności.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Mylą się ci, którzy myślą, że wraz z pożegnaniem polonezów i dużych fiatów Polska zniknęła z motoryzacyjnej mapy. Ba, to nasze fabryki zagranicznych firm uznawane są za jedne z najlepszych w Europie. Działo się tak w przypadku np. placówek Fiata i Opla. Nic więc dziwnego, że i elektromobilność nabiera tempa dzięki polskim zakładom.

Najbardziej obrazowym przykładem może być tu Volkswagen e-Crafter. Elektryczny dostawczak powstaje bowiem we Wrześni i stamtąd trafia na europejskie rynki. Plany na produkowanie swoich elektryków w Polsce ma koncern Stellantis. Mówi się, że nowe crossovery, które będą wyjeżdżać z fabryki w Tychach, będą miały warianty na prąd. O tym, co to dokładnie będzie, przekonamy się w najbliższym czasie.

Mniej widowiskowym, ale szalenie ważnym elementem układanki są akumulatory. Fabryka LG Chem pod Wrocławiem dostarcza te podzespoły m.in. do aut Forda, Jaguara czy Volvo. Też na Dolnym Śląsku, w Jaworze, swoje baterie produkuje Mercedes. Trafiają one do hybryd plug-in i kompaktowych elektryków EQA i EQB. Swój zakład w Polsce szykuje firma Northvolt, a inwestycja w Gdańsku jest wyceniana na 200 mln dolarów.

Przedsiębiorstw zajmujących się akumulatorami w Polsce jest znacznie więcej, a sam temat doczekał się kilku paneli podczas odbywającego się w Łodzi Kongresu Nowej Mobilności. To tam przedstawiciele branży i eksperci debatowali o tym, w jakim kierunku powinna rozwijać się polska strategia dotycząca transportu. Ważny był więc głos właśnie producentów akumulatorów, bo jak podczas inauguracji kongresu podkreślał minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, biznes ten odpowiada za 2 proc. całego eksportu Polski.

Minister Michał Kurtyka podczas Kongresu Nowej Mobilności, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Minister Michał Kurtyka podczas Kongresu Nowej Mobilności
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Na wyróżnienie zasługuje polski producent autobusów Solaris. Od 2013 roku produkuje on elektryczny model Urbino 12 electric, który można spotkać na ulicach np. Warszawy, Krakowa, Jaworzna czy Rzeszowa, a także Drezna i Berlina. Rok później z fabryk zaczęły wyjeżdżać pierwsze egzemplarze przegubowe Urbino 18 electric. Doczekał się on też wersji 18,75 electric, w której akumulatory wspierają ogniwa wodorowe. Swojego elektryka oferuje też Autosan.

I żeby nie było – nie są to wyłącznie ciekawostki. W 2020 roku blisko co drugi elektryczny autobus eksportowany w Europie powstał w Polsce. Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny, powołując się na dane GUS, polscy producenci dostarczyli zagranicznym odbiorcom autobusów na prąd o łącznej wartości ponad 200 mln euro.

Jak elektryki, to zawsze pojawia się temat ładowania. Tutaj też Polacy mają sporo do powiedzenia. Jeżeli podpinasz auto na trasie, możesz skorzystać z urządzeń polskiej EkoEnergetyki. Ładujesz auto z miejskich słupków? Jest szansa, że i tu używasz polskich produktów, np. pochodzących od PRE Edward Biel. Domowe ładowarki w Polsce projektują GreenCell czy Enelion, a swoje zakłady w Polsce ma szwedzka firma Garo.

Do końca 2023 r. EkoEnergetyka chce uruchomić 22 takie huby ładowania, Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Do końca 2023 r. EkoEnergetyka chce uruchomić 22 takie huby ładowania
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

Podczas kongresu przedstawiciele polskich firm zajmujących się ładowarkami debatowali między innymi nad przepisami dotyczącymi instalowania ich w Polsce. Szczególne wątpliwości budzą zapisy dotyczące stacji niepublicznych, a więc instalowanych np. w firmach czy hotelach. Kiedy należy przeprowadzać odbiór przez Urząd Dozoru Technicznego i czy naprawdę każde urządzenie należy odbierać osobno? To tylko część z pytań, które padały podczas panelu.

Wreszcie, gdy akumulator w aucie elektrycznym zakończy swój żywot, konieczne będzie poddanie go recyklingowi. Gdzie? Najlepiej jak najbliżej, żeby nie dorzucać do jego śladu węglowego. Polskie firmy już dziś pracują nad tym, jak odzyskiwać cenne materiały z ogniw, które nie nadają się do dalszego użytku. Jedną z nich jest zlokalizowana pod Wrocławiem Wastes Service Group.

W tym wszystkim brakuje jednak jednego: polskiego klienta. Produkujemy głównie dla innych – na naszych drogach jest niewiele ponad 14 tys. samochodów elektrycznych, 1125 auta dostawcze i ciężarowe oraz 578 autobusów. Liczba ogólnodostępnych punktów ładowania przekracza 3 tys. – niewiele. Jednak tendencja jest wzrostowa i dobrze, bo jak widać, polscy producenci są gotowi. Teraz czas na resztę.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.