Volkswagen rozpoczyna recykling akumulatorów. Odzyska nawet 90 proc. cennych surowców

Fabryka w Salzgitter to pierwszy taki zakład – tutaj odzyskuje się lit, nikiel, mangan czy kobalt. W dłuższej perspektywie Volkswagen chce "uratować" nawet 90 proc. materiałów. Dzięki temu przy jednym akumulatorze o pojemności 62 kWh do atmosfery trafia 1,3 tony dwutlenku węgla mniej.

Akumulator samochodowy po demontażuAkumulator samochodowy po demontażu
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe / Volskwagen
Mateusz Lubczański

Do fabryki w Salzgitter trafiają akumulatory, z którymi nie da się już nic zrobić. Nie mogą służyć jako element mobilnej stacji ładowania czy części dla robota. W fazie pilotażowej można poddać recyklingowi 3600 akumulatorów rocznie. Prawdziwy boom dopiero nadejdzie, a dzięki optymalizacji limit będzie można podnieść.

W Salzgitter nie wykorzystuje się metody przetapiania. Akumulatory są rozładowane i demontowane, następnie poszczególne elementy są kruszone do postaci granulatu. Efektem jest czarny proszek zawierający cenne surowce jak lit, nikiel, mangan, kobalt czy grafit. Separacja surowców ma miejsce w wyspecjalizowanych firmach.

"Z badań wiemy, że surowce odzyskane ze zużytych akumulatorów mają takie same właściwości jak nowe. Materiały z recyklingu mogą być wykorzystywane do produkcji akumulatorów. Ponieważ popyt na baterie samochodowe, a przez to na surowce do ich produkcji mocno wzrośnie, jesteśmy w stanie dobrze wykorzystać każdy gram odzyskanego materiału” – mówi Mark Möller, szef działu Rozwoju Technicznego i e-mobilności.

Czy rzeczywiście każy? Nie do końca, bowiem stopień odzysku materiałów można utrzymać na poziomie ok. 90 proc.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem