Apple współpracowało z BYD. Chcieli opracować superbaterie

Amerykański potentat na rynku telefonów, Apple, współpracował z chińskim koncernem BYD w dziedzinie badań nad nową generacją baterii trakcyjnych do samochodów. Waszyngton zapewne nie jest zachwycony.

Visitors inspect a BYD Sealion 7 electric vehicle at the Paris Motor Show in Paris, France, on Tuesday, Oct. 15, 2024. The 90th edition of the Paris Motor Show runs 14-20 October. Photographer: Nathan Laine/Bloomberg via Getty ImagesBYD Sealion 7 - Paris Motor Show (15.10.2024) Bloomberg via Getty Images
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Tomasz Budzik

Niedawno administracja prezydenta Bidena ogłosiła zaporowe cła na produkowane w Chinach samochody, a nawet chęć wprowadzenia całkowitego zakazu używania takich pojazdów na amerykańskich drogach. Tymczasem "Automotive News Europe" informuje, że od lat trwały wspólne prace amerykańskiego Apple z chińskim BYD nad opracowaniem bardziej wydajnych baterii do aut.

Współpraca miała się rozpocząć w 2017 r., gdy firma Apple prowadziła projekt, mający zaowocować powstaniem samochodu tej marki. Bezpośrednim skutkiem współpracy miało być powstanie ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowego, zapewniającego większy niż dotychczas zasięg i wyższy poziom bezpieczeństwa niż tradycyjne akumulatory. Amerykańska firma miała wydawać na te badania nawet miliard dolarów rocznie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Zdaniem części specjalistów przedstawiona przez koncern BYD rodzina baterii samochodowych Blade może być w pewnej mierze owocem współpracy z amerykańskim gigantem. W oficjalnym oświadczeniu BYD zaznaczono jednak, że to chiński koncern posiada pełnię praw patentowych do baterii, a także wskazano, że jest to dzieło inżynierów BYD-a.

Jak informuje "Automotive News Europe", to właśnie baterie z rodziny Blade stały się istotnym atutem samochodów elektrycznych marki BYD i przyczyniły się do osiągnięcia przez chińską firmę jednego z czołowych producentów aut elektrycznych na świecie.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie