Audi zapowiada nowy model. Polacy muszą obejść się smakiem

Audi zaprezentowało w Pekinie większą wersję swojego nowego SUV-a. Audi Q6L e-tron nigdy jednak nie zawita do Europy, a także nie będzie to ostatni model marki, który pozostanie propozycją wyłącznie dla Państwa Środka.

Audi Q6L e-tron trafi tylko i wyłącznie na rynek chińskiAudi Q6L e-tron trafi tylko i wyłącznie na rynek chiński
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Audi, TSP
Kamil Niewiński

Mogłoby się wydawać, że rynek chiński to z perspektywy zachodnich koncernów przegrana sprawa. Przez dziesięciolecia producenci ze Starego Kontynentu rzeczywiście dominowali w Państwie Środka, a dzięki spółkom joint venture z tamtejszymi firmami nie tylko mogły liczyć na przychylne oko władz, ale również na tańszy i prostszy proces produkcyjny. Przy okazji jednak na własnej piersi wychowywali swoich przyszłych rywali.

Przywództwo Europy w tym rejonie skończyło się na początku 2023 r. - wtedy to Volkswagen, przez lata otwierający listy sprzedaży, musiał uznać wyższość marki BYD, która zdążyła już dość wygodnie rozgościć się na tronie. 

W chińskich statystykach za cały 2023 r. Volkswagen co prawda zajął drugie miejsce, a w czołowej dziesiątce mamy jeszcze BMW (8.) i Audi (10.), lecz do czołówki śmiało wkroczyły chińskie marki, jak Changan, Geely czy Wuling. Albo wyprzedziły one dotychczasowych hegemonów z Europy czy Japonii, albo zrobią to już niedługo.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Nowe" Audi Q8 - lifting niepotrzebny, ale konieczny

Koncern VAG nadal jednak wierzy, że trend da się odwrócić. Volkswagen pod koniec kwietnia ujawnił swoje plany na nową chińską ofensywę, której głównym trzonem jest nowa submarka elektryków — ID.UX. Swoje trzy grosze postanowiło dorzucić Audi. Marka z Ingolstadt jest swoją drogą jednym z niewielu europejskich producentów, którzy w Chinach mogli w 2023 r. pochwalić się tendencją wzrostową.

Podczas pekińskich targów Auto China 2024 dyrektor generalny niemieckiej marki Gernot Döllner ogłosił wprowadzenie do chińskiej oferty trzech nowych modeli elektrycznych. To zaprezentowane miesiąc wcześniej Audi Q6 e-tron, wyczekujące na swój debiut Audi A6 e-tron, a także auto, które trafi tylko do klientów z Państwa Środka — Audi Q6L e-tron. 

Audi Q6L e-tron trafi tylko i wyłącznie na rynek chiński
Audi Q6L e-tron trafi tylko i wyłącznie na rynek chiński © Materiały prasowe | Audi, TSP

Chińczycy od zawsze lubią długie auta, a marki z Europy często tworzyły dla nich wersje swoich bestsellerów w wersji Long. Tak też będzie z Q6L e-tron, który urośnie we wszystkich kierunkach. Względem swojego standardowego rodzeństwa będzie dłuższy o 113 mm (4884 mm), szerszy o 26 mm (1965 mm) oraz wyższy o 2 mm (1687 mm).

Wydłużony rozstaw osi (2889 mm, o 106 mm więcej niż w Q6 e-tron) ma pozwolić również na upchnięcie większego akumulatora. Jego pojemność wynosi 107 kWh i tym samym zapewnić ma zasięg ponad 700 km.

Döllner zapowiedział również wzmocnienie współpracy z koncernem SAIC w celu tworzenia nowych, inteligentnych modeli tylko na rynek chiński - Q6L e-tron nie będzie więc rodzynkiem, jeśli chodzi o docelowe miejsce przeznaczenia. CEO Audi przypomniał również, że marka jest w trakcie budowy swojej nowej fabryki w Changchun, a także działa wraz z Porsche w kierunku stworzenia setek nowych ładowarek dla swoich klientów. 

Widać więc jak na dłoni, że Audi chce podtrzymać swoje tempo i rzeczywiście powalczyć o względy Chińczyków. Pytanie, czy na dłuższą metę nie wybiorą oni jednak propozycji, które oferują im ojczyste marki.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy