Auto tak złe, że Kanadyjczyk poszedł do sądu. Psuje się wszystko

Flagowy elektryk Volvo zadebiutował później, niż planowano. Powodem były problemy z oprogramowaniem. Są tak duże, że wieloletni fan marki z Kanady poszedł do sądu.

Volvo EX90Volvo EX90
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

EX90 miało być topowym modelem marki w świecie elektromobilności, nowoczesnym rozwinięciem XC90, oferującym duży zasięg, bogate wyposażenie i zaawansowane funkcje z zakresu wsparcia kierowcy.

Niestety auto od samego początku nie ma najlepszej prasy. Z powodu oprogramowania, które okazało się największą zmorą, przesunięto pierwotną datę rynkowego debiutu o blisko dwa lata. Mimo to nie uporano się ze wszystkimi problemami.

Amerykańska organizacja "Consumer Reports" nazwała ten model "niedokończonym", a odczucia niektórych użytkowników pokrywają się z wynikami testów. Przykładem jest Vicken Kanadjian - wieloletni fan Volvo, który po zakupie EX90 całkowicie zmienił swoje nastawienie do marki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volvo XC40 P8 Recharge: pierwszy test pierwszego elektryka Szwedów

Jak informuje serwis "Insideevs.com", lista problemów z jego EX90 okazała się tak długa, że postanowił założyć stronę MyVolvoEX90.com, na której dokumentuje wszystkie awarie i przypadłości trapiące jego samochód.

Z sekcji "o mnie" wynika, że Kandyjczyk był wcześniej zadowolonym użytkownikiem modelu XC90 z 2019 roku. Jak twierdzi, auto zrobiło na nim wrażenie "wydajnością, funkcjami bezpieczeństwa i niezawodnością". Niestety EX90 nie okazało się godnym następcą.

Po odebraniu pojazdu w marcu (w innej konfiguracji EX90 niż pierwotnie zamówiona, aby uniknąć dalszych opóźnień), problemy zaczęły się natychmiast. "Po trzech dniach wszystkie kluczyki (brelok, karty i kluczyk cyfrowy) przestały działać. Jedynym sposobem na odblokowanie pojazdu była aplikacja Volvo" – napisał. Nawet po aktualizacji oprogramowania w kwietniu, kluczyki cyfrowe nadal nie działały.

Dodał, że sytuacja pogorszyła się po kolejnej kwietniowej aktualizacji oprogramowania.

"Główny ekran centralny przestał działać, występowały powtarzające się problemy z blokowaniem/odblokowywaniem drzwi, z powodu awarii systemu uruchamiało się zatrzymanie awaryjne, a klimatyzacja i wentylacja nie działały przez tydzień" – powiedział.

Najgorsze miało jednak dopiero nadejść - "Podczas jazdy autostradą nr 13 (Montreal) pojazd nagle przestał reagować na pedał gazu i wyświetlił komunikat: 'Usterka komunikacji systemowej/System Pilot Assist wyłączony. Znajdź miejsce do zatrzymania i wybierz P, aby zaparkować. Po zaparkowaniu system uruchomi się ponownie'. Stworzyło to niezwykle niebezpieczną sytuację na ruchliwej autostradzie" – powiedział. "Zarówno dealer, jak i Dział Obsługi Klienta Volvo Canada potwierdzili, że pojazd wymagał natychmiastowego holowania".

Kanadjian złożył skargę do Transport Canada, krajowego organu regulacyjnego ds. transportu, i domaga się odkupu wadliwego pojazdu przez Volvo. Bez skutku

"Po miesiącach udokumentowanych problemów i obaw o bezpieczeństwo, Volvo Cars North America oficjalnie odmówiło wymiany lub odkupienia mojego wadliwego EX90" – napisał Kanadjian. Właściciel ostatecznie zdecydował się na drogę sądową. Sprawa jest w toku i nie wiadomo, jak ostatecznie się potoczy.

Opisany przypadek jest ekstremalny, ale - sądząc po wpisach użytkowników w serwisach "Consumer Reports" oraz "Reddit" inni użytkownicy również borykają się z podobnymi kłopotami. Należy jednak zaznaczyć, że nie wszyscy są niezadowoleni. Wiele osób potwierdza, że aktualizacje oprogramowania przyniosły oczekiwany skutek i ich auta nie sprawiają już żadnych problemów.

Wybrane dla Ciebie
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Luksusowy van Mercedesa coraz bliżej. Znamy datę premiery
Luksusowy van Mercedesa coraz bliżej. Znamy datę premiery
Pierwsza jazda: Alpine A390 - warto się zainteresować
Pierwsza jazda: Alpine A390 - warto się zainteresować
Nowy Jeep Compass w końcu z pełnym cennikiem. Hybryda plug-in dołącza do gamy
Nowy Jeep Compass w końcu z pełnym cennikiem. Hybryda plug-in dołącza do gamy
Nowy Nissan Micra wjeżdża do Polski. Na razie tylko w droższych wersjach
Nowy Nissan Micra wjeżdża do Polski. Na razie tylko w droższych wersjach
UE zmienia zdanie. Nie będzie zakazu spalinówek od 2035 r.
UE zmienia zdanie. Nie będzie zakazu spalinówek od 2035 r.
Smart wróci w formie, jaką wszyscy znamy. Trwają testy nowego modelu
Smart wróci w formie, jaką wszyscy znamy. Trwają testy nowego modelu
Pierwsza jazda: Toyota Aygo X – sztuka miniaturyzacji
Pierwsza jazda: Toyota Aygo X – sztuka miniaturyzacji
Elektryczna Toyota wjeżdża do Polski. Znamy zasięg i ceny
Elektryczna Toyota wjeżdża do Polski. Znamy zasięg i ceny
Będzie nowy Ford F-150 Lightning, ale w innej formie, niż do tej pory
Będzie nowy Ford F-150 Lightning, ale w innej formie, niż do tej pory
Więcej hybryd, mniej elektryków. Ford ogłasza plan na 2030
Więcej hybryd, mniej elektryków. Ford ogłasza plan na 2030
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀