Chcą rozbujać polską sieć ładowarek. Nowy operator wchodzi na nasz rynek

Polska infrastruktura ładowania aut elektrycznych ciągle się rozwija i właśnie pojawił się na niej nowy gracz. PowerDot ma ambitne plany, bo mówi o dużych liczbach, zarówno dotyczących liczebności ładowarek, jak i ich mocy.

Pierwsze ładowarki Power Dot już stoją w PolscePierwsze ładowarki Power Dot już stoją w Polsce
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Power Dot
Michał Zieliński

650 ładowarek o mocy przynajmniej 100 kW już jest w realizacji, 1250 ma być oddanych do końca 2025 roku. Power Dot z impetem chce wejść na ciągle raczkujący polski rynek infrastruktury ładowania. Pomysł tego europejskiego operatora wsparł francuski fundusz infrastrukturalny Antin. Firma otrzymała 150 mln na rozwój swoich ładowarek.

– Polska będzie dla nas największym po Francji rynkiem w Europie, gdzie zlokalizujemy znaczącą część naszych inwestycji. Spodziewamy się tu dużego wzrostu sprzedaży aut elektrycznych w najbliższych latach, a jednocześnie widzimy ogromne potrzeby w obszarze infrastruktury – zapowiada Grigoriy Grigoriev, odpowiedzialny za rozwój Power Dot w Polsce.

Pierwsze urządzenia już stoją, ale ich lokalizacja może zaskakiwać. Nie znajdują się przy trasach, gdzie takie ładowarki są najbardziej potrzebne, ale w dużych i małych miastach, przy budynkach użyteczności publicznej. Na razie są to supermarkety, ale operator celuje też w urzędy, kina, kluby fitness, przychodnie czy restauracje. Co więcej, ładowarki mają być stawiane co ok. 100 km.

– Chcemy być wszędzie, gdzie użytkownicy i konsumenci spędzają czas – tłumaczy Grigoriev. – Aby elektryki stały się powszechne, ich ładowanie musi być tak samo wygodne i dostępne, jak ładowanie komórki, tym bardziej, że na naszych stacjach ten czas jest faktycznie zbliżony do ładowania telefonu – przekonuje szef Power Dot w Polsce.

Ładowarki, na które stawia firma, to szybkie urządzenia o mocy przynajmniej 100 kW. W przypadku kompaktowego Volkswagena ID.3 Pro uzupełnienie akumulatora z 10 do 80 proc. na takim sprzęcie zajmie niecałe 40 minut, dla większego Forda Mustanga Mach-E będzie to ok. godziny. Jest to więc czas porównywalny z tym, który spędzamy na większych zakupach.

Rzadkością na polskim rynku jest z kolei sposób rozliczania się. O ile inni operatorzy stawiają głównie na płacenie przez swoje systemy i używanie swoich kart RFID, tutaj kierowcy będą mogli zapłacić przy użyciu zwykłego terminala na kartę płatniczą. Dotychczas takie rozwiązanie oferował EkoEN i Lotos. Power Dot obiecuje też wpięcie do systemów roamingowych (np. tych oferowanych przez producentów).

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie