Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Gama silnikowa SUV-ów Dacii zostanie nie tylko odświeżona, ale doczeka się także całkowicie nowej, nieoferowanej dotychczas pozycji. Jej obecność docenią szczególnie ci, którzy stawiają na oszczędną i tanią jazdę. Mowa bowiem o połączeniu pełnej hybrydy z LPG.
Zarówno pełna hybryda, jak i silnik zasilany LPG nie są nowością u Dacii, jeśli rozpatrywać oba napędy indywidualnie. Teraz jednak marka łączy oba rozwiązania w jedno. Nowa jednostka Hybrid-G 150 4x4 będzie bazować na 1,2-litrowej jednostce o mocy 140 KM, która współpracować będzie z elektrycznym, 31-konnym silnikiem. Łączna moc układu wyniesie 154 KM.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025
Jak sama nazwa wskazuje, mówimy tu o napędzie na cztery koła. O ile silnik spalinowy połączony zostanie z nową, dwusprzęgłową 6-biegową skrzynią (ze sterowaniem łopatkami przy kierownicy), tak silnik elektryczny umieszczony z tyłu będzie współpracował z dwustopniową przekładnią z możliwością wysprzęglenia.
Energię do napędu elektrycznego będzie dostarczał akumulator o pojemności 0,84 kWh. Jak obiecuje Dacia, z tym napędem samochód będzie w stanie jechać przez 60 proc. czasu tylko na prądzie w cyklu miejskim.
Połączenie hybrydy i LPG do tej pory było domeną taksówkarzy, ale rozwiązanie nie było spotykane jako opcja fabryczna. Zarówno hybrydy Dacii, jak i napędy z LPG dały się poznać z dobrej strony, a ich połączenie może przynieść same korzyści. Czy będzie to nowy król oszczędzania i dalekich zasięgów? Niewykluczone. Kierowca będzie miał do dyspozycji dwa zbiorniki 50-litrowe na benzynę oraz LPG, dzięki czemu łączny zasięg auta ma wynieść nawet ponad 1500 km.
Jeśli wierzyć deklaracjom producenta (choć czekamy jeszcze na homologację), Dacia Bigster z nowym napędem ma zużywać na LPG ok. 7,1 l/100 km, co przy obecnej średniej cenie gazu oznacza jazdę za niespełna 18,5 zł/100 km.
Nowy napęd dostanie zarówno Duster, jak i Bigster - pierwszy z nich plasuje się wysoko w rankingu najczęściej rejestrowanych aut wśród osób prywatnych w Polsce, natomiast drugi zdobył niedawno nie tylko tytuł Rodzinnego Samochodu Roku Wirtualnej Polski, ale także Samochodu Roku Internautów Wirtualnej Polski oraz główną nagrodę Samochodu Roku Wirtualnej Polski. Nowy silnik ma trafić do oferty już pod koniec tego roku. Ceny na razie nie są znane.
Nowe opcje dla Dustera
Oprócz nowego napędu Hybrid-G 155 4x4, Duster doczeka się także aktualizacji dotychczasowej gamy silnikowej. Zwykła hybryda bez LPG pozostanie w ofercie, ale wariant 140-konny zastąpi mocniejsza, 157-konna odmiana, którą wprowadzono w Bigsterze. Jest to zgoła inny napęd niż w wyżej wspomnianym układzie z napędem na cztery koła. Składa się z 4-cylindrowego benzyniaka 1.8 o mocy 109 KM oraz dwóch silników elektrycznych, a cała moc trafia tylko na przednią oś.
Ponadto wersja mild hybrid 130 zostanie zastąpiona przez mocniejszy wariant mild hybrid 140. Ostatnia zmiana dotknie odmiany Eco-G 100 zasilanej gazem LPG. Również tutaj możemy liczyć na zastrzyk mocy, dzięki czemu jednostka ma generować 120 KM. Wszystkie zmiany mają zostać wprowadzone jeszcze w tym roku.