Najwięcej nowych "elektryków" kupują Niemcy. Nasi zachodni sąsiedzi od lat pozostają europejskim liderem w zakresie elektromobilności. W ubiegłym roku zarejestrowano tam 356 tys. aut.© adobe stock

Elektromobilność nabiera rozpędu. Polska zaczęła gonić Europę

Platforma Autokult
21 czerwca 2022

Do 2040 r. aż 70 proc. nowych rejestracji będą stanowiły auta z napędem elektrycznym – wynika z analizy Element Energy i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Liderem elektromobilności są Niemcy, ale to w Polsce obserwujemy dziś prawdziwy boom na "elektryki".

Partner akcji: Kongres Nowej Mobilności

Rynek samochodów z silnikami elektrycznymi rozwija się niezwykle dynamicznie. Jeszcze w 2020 r. popyt wśród europejskich nabywców nowych aut z sektora BEV (Battery Electric Vehicle) stanowił zaledwie 5 proc. wszystkich sprzedawanych samochodów. Według danych raportu "Elektromobilność

– Czy to jedyna droga?" do 2030 r. ich udział w rynku wzrośnie do 50 proc., a w 2040 r. osiągnie poziom 70 proc.

Najwięcej nowych "elektryków" kupują Niemcy. Nasi zachodni sąsiedzi od lat pozostają europejskim liderem w zakresie elektromobilności. W ubiegłym roku zarejestrowano tam 356 tys. aut. Rok wcześniej było ich 194 tys., co oznacza wzrost aż o 55 proc. Plany niemieckiego rządu zakładają, że do 2030 r. po tamtejszych drogach będzie jeździło ok. 15 mln e-samochodów. Na kolejnych miejscach znalazły się: Francja (185 tys.), Wielka Brytania (177 tys.), Norwegia (105 tys.) oraz Włochy (59,7 tys.).

Łącznie w 2021 r. w całej Europie zarejestrowano ponad 2,27 mln zelektryfikowanych aut osobowych (BEV oraz hybrydy typu plug-in). Najchętniej wybierana była Tesla Model 3. W ubiegłym roku sprzedano prawie 143 tys. egzemplarzy tego auta. Co istotne, był to 17. wynik wśród samochodów ze wszystkimi jednostkami silnikowymi. Na drugim miejscu uplasował się Renault Zoe – ponad 72,5 tys. nowych rejestracji. Podium zamknął Volkswagen ID.3, którego sprzedano prawie 70 tys. sztuk.

Wzrost o 100 proc. w dwa lata

Jak na tle Europy wypada Polska? W suchych statystkach wciąż blado. Liczba wszystkich aut z "wtyczką" w naszym kraju równa się mniej więcej tym kupionym przez Niemców tylko w listopadzie ubiegłego roku. Według "Licznika elektromobilności", czyli projektu realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w maju zarejestrowanych w Polsce było 46 676 zelektryfikowanych samochodów osobowych.

Analizując poziom naszej elektromobilności, należy jednak patrzeć na wzrost rok do roku. A tu Polacy wyrastają na europejskich prymusów. Obserwujemy gigantyczny wzrost popularności "elektryków". W 2021 r. w porównaniu do 2020 r. ich liczba zwiększyła się o 93 proc. (wtedy po naszych drogach jeździło niespełna 20 tys. aut elektrycznych). Mało tego, od początku tego roku sprzedaż nowych "elektryków" zwiększyła się o ponad 70 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok temu.

Co ważne, równolegle do wzrostu floty rozwija się także infrastruktura ładowania pojazdów. Według danych PSPA i PZPM w maju, w naszym kraju funkcjonowało już 2190 ogólnodostępnych stacji. Na koniec 2021 r. było ich 1932, rok wcześniej 1365, a w 2015 r. niewiele ponad 200. Najwięcej punktów znajduje się w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie oraz Poznaniu.

Ile kosztuje ładowanie?

Posiadanie samochodu elektrycznego to nie tylko dbałość o przyszłość planety, ale – w erze szalejącego wzrostu cen paliw – również o zasobność portfela. Choć trudno jednoznacznie porównać koszt przejechania 100 km "elektrykiem" oraz zbliżonym osiągami autem benzynowym, to przy obecnych cenach możemy założyć, że tym pierwszym będzie on ok. 20 proc. mniejszy.

Warto pamiętać, że koszt ładowania "elektryka" zależny jest m.in. od modelu auta, pojemności baterii oraz rodzaju ładowarki. W przypadku, gdy ładujemy samochód z domowego gniazdka 230 V, płacimy ok. 50-60 gr za 1 kW. Jeśli mamy w garażu punkt szybkiego ładowania, wówczas – w zależności od operatora – musimy liczyć się z wydatkiem od 1,5 do 2 zł za kW.

Jak w praktyce wygląda posiadanie auta elektrycznego, najlepiej zapytać tych, którzy korzystają z nich na co dzień. Idealną okazją ku temu będzie wydarzenie EV Experience powered by LG Energy Solution Wrocław. 24 i 25 czerwca na torze w Modlinie obędzie się największa w Polsce motoryzacyjna impreza poświęcona samochodom z napędem elektrycznym.

Poznaj świat "elektryków"

Podczas dwudniowego eventu, organizowanego przez Fundację EV Klub Polska oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, zostanie zaprezentowanych kilkaset zeroemisyjnych aut. Wyjątkowemu zlotowi towarzyszyć będą pokazy, wyścigi (w tym EV Klub Polska Cup 2022), akademia bezpiecznej jazdy oraz warsztaty szkoleniowe. Uczestnicy będą mogli samodzielnie brać udział w atrakcjach lub oglądać je z kilku trybun oraz tarasu widokowego na Torze Modlin. W padoku przygotowane będą też urządzenia wpisujące się w trend mikromobilności, czyli elektryczne skutery, hulajnogi i rowery, które będzie można testować.

– Promujemy zeroemisyjny transport nie tylko przez pryzmat nowatorskich propozycji legislacyjnych, specjalistycznych analiz, raportów czy konferencji. Chcemy, aby elektromobilność była dla Polaków na wyciągnięcie ręki. Przygotowaliśmy nieszablonowe wydarzenie, którego nowatorska formuła pozwoli na zapoznanie się z e-mobilnością – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Na Torze w Modlinie nie zabraknie również „Centrum Edukacyjnego elektromobilni.pl”, w ramach którego przewidziano inspirujące sesje szkoleniowe i warsztaty edukacyjne w neutralnym brandingowo, multimedialnym salonie technologii zeroemisyjnych. Gratką dla uczestników czerwcowego eventu będzie także puchar „EV Klub Polska CUP”.

Chętni będą mogli wziąć udział w indywidualnym przejeździe, pokonując dwa okrążenia sportowo-treningowego toru w jak najkrótszym czasie.

Z kolei na padoku Toru Modlin przygotowane będą dla gości urządzenia wpisujące się w modny trend mikromobilności, czyli e-skutery, e-hulajnogi oraz e-rowery. 25 czerwca odbędzie się również II Zlot EV Klub Polska, największej społeczności użytkowników EV, która podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami z uczestnikami wydarzenia.

To będzie największe e-motoryzacyjne show w tej części Europy. Podobnie jak podczas ubiegłorocznej edycji, chcemy zgromadzić rekordową liczbę elektrycznych samochodów w jednym miejscu. Wśród aut, które będzie można zobaczyć, znajdą się m.in. Mercedes EQS, wszystkie modele Tesli, Kia EV6, Hyundai IONIQ5 czy Volkswagen ID.3. Nie chodzi nam jednak tylko o same liczby, ale możliwość korzystania z toru, kierowcy zyskają niepowtarzalną szansę sprawdzenia swoich aut i własnych umiejętności w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach – podkreśla Łukasz Lewandowski, koordynator Fundacji EV Klub Polska.

By wziąć udział EV Experience powered by LG Energy Solution Wrocław wystarczy kupić bilet za pośrednictwem portalu www.evexp.pl. Dzieci do lat 16 mają wstęp bezpłatny. Rezerwacja jazd testowych odbywać się będzie w dniu wydarzenia na torze w Modlinie. Organizatorzy zachęcają do wczesnego przybycia, by jak najwięcej doświadczyć podczas EV Experience.

Partner akcji: Kongres Nowej Mobilności
Źródło artykułu:WP Autokult
Udostępnij:
Komentarze (70)