Elektromobilność. Podróż w dobrym kierunku

Mapa stacji ładowania, statystyki, interaktywne kalkulatory pozwalające obliczyć koszty użytkowania, pełen katalog samochodów zelektryfikowanych czy programy wsparcia dla kierowców i firm. Oto Elektromobilni.pl, czyli vademecum dla wszystkich, którzy uczestniczą lub zastanawiają się nad tym by dołączyć do elektromobilnej rewolucji.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © materiał klienta
Autokult Elektromobilność

Samochody elektryczne to przyszłość motoryzacji – to już nie podlega dyskusji. W Europie Zachodniej już dzisiaj pojazdy elektryczne i hybrydowe stanowią znaczący procent sprzedaży nowych aut, ale także w Polsce widać, że zainteresowanie takimi pojazdami rośnie.

"Elektryki" są oszczędne, przyjazne dla środowiska, a także wygodne w codziennym użytkowaniu. Nic więc zaskakującego w badaniach, że w Europie 9 na 10 kierowców aut z silnikiem elektrycznym jest bardzo zadowolonych z takiego wyboru.

Co zrobić, by większa liczba kierowców w Polsce doceniła ten rodzaj napędu?

Po pierwsze muszą spaść koszty zakupu pojazdów (to się dzieje, bo auta te z roku na rok są coraz bardziej przystępne cenowo), po drugie powinno się maksymalizować ich praktyczność na co dzień (poprzez zwiększanie zasięgu aut i rozwój sieci ładowarek).

I po trzecie, kluczowa jest edukacja – stąd pomysł na portal Elektromoblilni.pl.

Według ekspertów z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych po polskich drogach porusza się dzisiaj 8662 samochodów elektrycznych, ale dzięki działaniom promocyjnym i edukacyjnym ich "populacja" w 2025 roku może wynosić już około 280 tys. egzemplarzy.

Co trzeci z nas myśli nad elektrykiem

W kampanii edukacyjnej portalu Elektromobilni.pl bardzo wyraźnie podkreślany jest nowy trend wśród polskich kierowców – coraz więcej osób przyznaje, że samochód elektryczny mógłby być ich kolejnym wyborem.

Jeszcze kilka lat temu, bo w 2017 roku, jedynie 12% polskich kierowców zastanawiało się nad zmianą samochodu na zero- bądź niskoemisyjny, a więc na hybrydę plug-in lub auto elektryczne. Po kilku latach obecności takich pojazdów na rynku, widząc rozwój tego rodzaju napędów oraz rozrastanie się sieci ładowarek, zainteresowanie takimi autami wśród kierowców wzrosło – dzisiaj już 30% aktywnych kierowców jest rzeczywiście zainteresowanych zakupem takiego pojazdu.

Stałe zacieranie się różnic w cenie między samochodami z konwencjonalnymi i z alternatywnymi napędami, wzrost liczby ładowarek – dzisiaj w Polsce jest 1282 punktów ładowania, a więc na każdy z nich przypada jedynie około 6 aut elektrycznych – a także programy mające na celu wsparcie wyboru takiego samochodu (m.in. rządowe dopłaty do zakupu auta lub możliwość jazdy buspasami) – to jedno.

Żaden jednak program zachęt – nawet finansowych – nie sprawdzi się bez edukacji.

Bez tego nie ma szans na przełamanie stereotypów, dość krzywdzących dla aut zelektryfikowanych. Wystarczy przypomnieć jedno z badań – 98% badanych kierowców przyznało, że ich stan wiedzy o elektromobilności nie pozwala podjąć świadomej decyzji w sprawie zakupu takiego pojazdu.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© materiał klienta

Elektromobilni.pl – kalkulatory i narzędzia[/h3]

Portal o elektromobilności powstał z inicjatywy liderów branży w Polsce, nie tylko Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych czy Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu, ale także producentów samochodów nisko i zeroemisyjnych (m.in. Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen, Smart, Skoda czy MAN) oraz firm technologicznych i dostawców energii (np. ABB, Garo, Nexity, GreenWay, Innogy Go, Lotos, Energa z grupy Orlen) czy też instytucje finansowe (PKO Leasing). Stronę tę można traktować jako vademecum wiedzy o samochodach elektrycznych i hybrydowych plug-in w Polsce.

W tym jednym miejscu można znaleźć artykuły poradnikowe, teksty wyjaśniające zawiłości techniczne aut zelektryfikowanych, a także wiele przydatnych, interaktywnych narzędzi.

Przykładowo – wykonaliśmy test, w którym sprawdza się, czy samochód elektryczny to dla nas dobry wybór. Odpowiedzieliśmy na kilka pytań dotyczących możliwości ładowania samochodu w domu, średniego dystansu pokonywanego każdego dnia czy oczekiwań względem auta, a następnie otrzymaliśmy wynik. W naszym przypadku samochód elektryczny sprawdzi się już dzisiaj. Polecamy to narzędzie, bo rozwiewa ono sporo wątpliwości.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© materiał klienta

Kilkanaście praktycznych narzędzi

Kolejnym przydatnym narzędziem jest Katalog EV, czyli największy w Polsce zbiór samochodów elektrycznych i hybrydowych plug-in. Dzięki zaawansowanej wyszukiwarce można znaleźć pojazd idealny dla nas, filtrując dostępne wersje napędowe, rodzaje nadwozia, cenę, zasięg czy nawet rodzaj gniazda ładowania i moc, z jaką mogą być ładowane akumulatory.

A jest w czym wybierać, bo dziś w Polsce oferowanych jest ponad 100 samochodów z napędem elektrycznym (BEV) lub hybrydowym plug-in (PHEV), a średni zasięg aut czysto elektrycznych BEV wynosi już 380 kilometrów, według rygorystycznej procedury WLTP.

Na stronie Elektromobilni.pl można znaleźć także mapę stacji ładowania w Polsce.

W jednym miejscu można więc zobaczyć ładowarki różnych dostawców, np. GreenWay czy Innogy Go, a także wiele innych ogólnodostępnych punktów ładowania – przy każdym punkcie znaleźć można informacje o mocy przyłącza, jego dostępności oraz rodzaju wtyczek i rodzaju prądu.

Dzięki temu nie trzeba już zaglądać na stronę różnych firm, aby znaleźć ładowarkę w interesującym nas miejscu.

Wkrótce na stronie będzie można znaleźć kalkulator kosztów ładowania, mapę zasięgu, porównywarkę ładowarek domowych czy kalkulator całkowitego kosztu posiadania samochodu elektrycznego – łącznie do dyspozycji kierowców będzie 12 praktycznych narzędzi.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© materiał klienta

Tańszy prąd dla klubowiczów

Organizatorzy kampanii i twórcy portalu Elektromobilni.pl proponują również dwa programy, w ramach których możemy dołączyć do akcji wspierania rozwoju elektromobilności w Polsce.

Pierwszy skierowany jest do posiadaczy samochodów elektrycznych – to klub użytkowników aut elektrycznych.

Klubowicze z jednej strony otrzymają specjalne rabaty na ładowanie auta na stacjach marki GreenWay (5, 7 a nawet 10%), a z drugiej pomogą w rozwoju elektromobilności w Polsce.

Będą zachęcani do wypełniania ankiet, pozwalających przeprowadzać badania, z których wnioski pozwolą następnie na realizację kolejny projektów, odpowiednie kierowanie komunikacją z branżą i dialogu z podmiotami administracji publicznej.

Kierowcy samochodów elektrycznych mają wiedzę i praktyczne doświadczenia. Uważamy, że ta praktyka powinna mieć wpływ na kierunki rozwoju elektromobilności w Polsce – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© materiał klienta

Elektromobilni ambasadorzy

Drugą inicjatywą jest program Elektromobilna Polska, do którego mogą dołączać miasta, miejsca, instytucje i firmy przyjazne elektromobilności.

Każdy podmiot będzie mógł włączyć się w taką akcję i zostać jej ambasadorem – w zamian nie tylko otrzymuje się certyfikat, odznakę potwierdzającą przynależność do programu i miejsce na mapie firm przyjaznych elektromobilności, ale przede wszystkim otrzymujemy dostęp do wiedzy i szkoleń oferowanych przez program.

Każdy podmiot będzie mógł włączyć się w kampanię i zostać jej ambasadorem. Powstanie wirtualna mapa prezentująca miejsca przyjazne elektromobilności. Naszym celem są tysiące takich miejsc w Polsce – tłumaczy dr Alicja Pawłowska-Piorun, p.o. Kierownika Zakładu Niskoemisyjnego Transportu KOZK.

Wiedza, narzędzia, programy wsparcia – portal Elektromobilni.pl to najbardziej kompletna kampania promująca i wspierająca elektromobilność w Europie.

Dzięki temu informacje o samochodach zelektryfikowanych staną się jeszcze bardziej przystępne dla kierowców. Jeżeli chcesz dowiedzieć się czegoś nowego o samochodach elektrycznych bądź wesprzeć tę inicjatywę – zajrzyj na stronę www.elektromobilni.pl.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© materiał klienta
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Leapmotor planuje produkcję elektryków w Europie. Znamy lokalizację fabryki
Leapmotor planuje produkcję elektryków w Europie. Znamy lokalizację fabryki
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa