Elektryczne audi mają filtrować powietrze. Skorzystają wszyscy

Systemy filtracji powietrza to nic nowego. Większość producentów ogranicza się jednak do wewnętrznych systemów dbających o jego jakość w kabinie. Audi zamierza pójść dalej i oczyszczać powietrze dla wszystkich. Skorzystają nawet przechodnie.

System filtracji AudiSystem filtracji Audi
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Samochody elektryczne uchodzą za bardziej przyjazne dla środowiska, choć nawet przy zasilaniu prądem z fotowoltaiki czy elektrowni wiatrowych generują zanieczyszczenia. Mowa głównie o pyłach z opon i hamulców. Audi ma jednak plan pozwalający zniwelować udział cząstek stałych w powietrzu, którym oddychamy.

To system filtracji opracowany wspólnie z firmą Mann + Hummel. Zasada działania jest dość prosta. Opiera się na dodatkowym systemie przypominającym domowe oczyszczacze powietrza.

Elementy filtracyjne wychwytują zanieczyszczenia, a następnie wydalają powietrze na zewnątrz. System może działać w dwóch trybach – pasywnie podczas jazdy, z wykorzystaniem pędu powietrza lub aktywnie, np. podczas postoju czy ładowania. Wówczas do akcji wkracza dodatkowy wiatrak.

Wstępne testy prowadzone od 2020 roku wykazały, że filtr nie ma negatywnego wpływu na funkcjonowanie elektrycznych pojazdów Audi, a jednocześnie pozwala poprawić jakość powietrza w najbliższym otoczeniu.

Projekt wkracza teraz w kolejną fazę z wykorzystaniem specjalnych czujników pozwalających zwiększyć wydajność filtracji. Potrwa do 2024 roku. Po tym terminie Audi ma zdecydować o wprowadzeniu rozwiązania do powszechnego użytku.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem