Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem

Nowy elektryk za niespełna 20 tys. zł brzmi jak okazja życia. I jest nią w istocie, pod warunkiem że mieszkacie we Włoszech i nie jesteście krezusami.

Dacia Spring po liftinguDacia Spring po liftingu
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Aleksander Ruciński

W czasach gdy nowe auta są poza zasięgiem wielu Europejczyków, Włochy uruchomiły zaskakująco hojny program rządowy, pozwalający nabyć fabrycznie nowy samochód elektryczny z dużą dopłatą sięgającą 11 tys. euro.

Oznacza to, że Dacię Spring kosztującą tam 14 900 euro kupicie już za 3900 euro,Leapmotora T03 wycenianego na 15 900 euro, za 4900 euro. Bardziej wyszukane auta również kwalifikują się do programu. Po dopłatach Włosi mogą kupić Fiata 500e za 9950 euro czy Citroena e-c3 za 12 900 euro. Jakie warunki trzeba spełnić?

Pierwszym i najważniejszym jest oddanie w rozliczeniu swojego starego auta. Musi być to samochód zarejestrowany przed 2015 roku i objęty normą emisji spalin Euro 5 lub starszą. Chętni muszą też mieszkać w obszarze miejskim liczącym ponad 50 tys. mieszkańców i muszą mieścić się w określonym limicie rocznych zarobków na gospodarstwo domowe.

Test wideo: Fiat 500 - elektryczny maluch głównie do miasta

Na największą dopłatę w wysokości 11 tys. euro mogą liczyć ci, których roczny dochód na rodzinę nie przekracza 30 tys. euro. Zarabiający do 40 tys. euro dostaną natomiast 9000 euro dopłaty. W programie uwzględniono również małe firmy, które mogą pokryć do 30 proc. kosztów zakupu pojazdu, pod warunkiem zmieszczenia się w limicie 20 tys. euro.

Akcja ma kosztować włoskich podatników aż 597 mln euro, a jej celem jest zwiększenie sprzedaży samochodów elektrycznych do co najmniej 39 tys. sztuk przed czerwcem 2026 roku. Obecnie elektryki mają zaledwie 5,2 proc. udziału w tamtejszym rynku, co jest wynikiem zauważalnie gorszym od europejskiej średniej, która wynosi 15,8 proc.

Wybrane dla Ciebie
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Pierwsza jazda: BYD Atto 2 DM-i – nowy bohater taksówkarzy
Pierwsza jazda: BYD Atto 2 DM-i – nowy bohater taksówkarzy
Premiera: Porsche Cayenne - najlepszy elektryk na świecie?
Premiera: Porsche Cayenne - najlepszy elektryk na świecie?
Jeep Recon debiutuje jako trzeci elektryk marki
Jeep Recon debiutuje jako trzeci elektryk marki
To nie koniec Izery. Electromobility Poland z szansą na duży zastrzyk finansowy
To nie koniec Izery. Electromobility Poland z szansą na duży zastrzyk finansowy
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀