Hybryda przyszłości czyli nowa Toyota C‑HR Hybrid
Premiera Toyoty C-HR pierwszej generacji była rewolucją dla japońskiego koncernu, ale i dla całego segmentu kompaktowych SUV-ów. Toyota dowiodła, że nowatorski, świeży design można śmiało połączyć z hybrydowymi napędami, a całość przyprawić najnowszymi technologiami. Zaprojektowana w Europie Toyota C-HR doczekała się niedawno następcy, który podnosi poprzeczkę w każdej kategorii. Hybrydowe układy najnowszej generacji pomagają oszczędzać paliwo, zmniejszają koszty eksploatacji i poprawiają wrażenia z jazdy. Technologie z zakresu bezpieczeństwa czynnego czuwają nad kierowcą i pasażerami jak dodatkowa para oczu, a wykończenie wnętrza i styl to konsekwentne rozwinięcie zamysłu, który dekadę temu zmienił klasę crossoverów na dobre. Oto, czym wyróżnia się nowa Toyota C-HR.
Toyota C-HR - rewolucyjna stylistyka, zaskakujący design
Swoją rynkową karierę Toyota C-HR pierwszej generacji zaczęła jako efektownie stylizowany koncept. Mało kto wierzył, że auto, które lada chwila miało wjechać do salonów, będzie tak wierne wersji studyjnej. Debiut modelu gotowego do seryjnej produkcji odbił się szerokim echem - nie umknął uwadze dziennikarzy, a wkrótce i klientów. Kierowcy pokochali odważne linie i mocne przetłoczenia nadwozia. O tym, jak udany jest to projekt, najlepiej świadczy fakt, że po 10 latach Toyota C-HR wciąż prezentuje się nad wyraz świeżo i atrakcyjnie.
Nowa Toyota C-HR 2024 zachwyca efektownym stylem, dynamiczną sylwetką i muskularnymi przetłoczeniami. Design jest rozpoznawalny już z daleka, ale za to z bliska można docenić detale, którymi nowa Toyota C-HR wyróżnia się na tle swojej klasy. Mały napis C-HR wkomponowany w tylne lampy czy wysuwane klamki zlicowane z powierzchnią nadwozia to dopiero początek. Styliści dali popis możliwości dzięki czemu Toyota C-HR zaskakuje jeszcze bardziej wyrazistym stylem.
Najnowsza wersja Toyoty C-HR - co nowego?
Intensywna praca nie ograniczyła się jednak do desek kreślarskich. Swoimi możliwościami mogli pochwalić się również inżynierowie - oprócz zmian stylistycznych, nowa Toyota imponuje najnowszymi rozwiązaniami z zakresu hybrydowych napędów, technologii i gadżetów czy też właściwości jezdnych. Jakie są kluczowe nowości?
Omówienie wszystkich nowinek zajęłoby kilka akapitów. Wśród najważniejszych ulepszeń, które znajdziemy na pokładzie auta, warto wspomnieć m.in. o hybrydzie piątej generacji. Toyota C-HR Hybrid wykorzystuje najnowszą odsłonę hybrydowego napędu Toyoty, w którym reakcja na gaz, dynamika i elastyczność wychodzą na pierwszy plan. Najnowsza hybryda gwarantuje doskonałe osiągi i wrażenia z jazdy. Zużycie paliwa wciąż jest jednak utrzymane w ryzach.
Nowa Toyota C-HR 2024 może pochwalić się również sprytnymi rozwiązaniami, które przyczyniają się do polepszenia jej praktycznych właściwości. Jedno z nich znalazło się nad głowami kierowców i pasażerów - to dach panoramiczny z powłokami niskoemisyjnymi i redukcją podczerwieni. Dzięki takiemu rozwiązaniu, nie jest konieczne stosowanie tradycyjnej rolety dachowej, a co za tym idzie, konstrukcja dachu jest lżejsza i zostawia więcej miejsca nad głową.
Starannie opracowany układ jezdny wykorzystuje zalety płyty podłogowej TNGA do maksimum. Szerzej rozstawione koła na obu osiach gwarantują lepszą stabilność, a niskie zamocowanie fotela kierowcy poprawia czucie auta i umila prowadzenie. Swoje trzy grosze dorzuca tu również napęd na 4 koła - dostępny opcjonalnie układ AWD-i to prawdziwa rzadkość w tym segmencie. Autorskie rozwiązanie Toyoty wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny na tylnej osi, który współpracuje z napędem hybrydowym na przód. W razie potrzeby błyskawicznie wkracza on do gry i napędza koła w warunkach zmniejszonej przyczepności. Dzięki temu pewnie włączymy się do ruchu, podjedziemy pod strome wzniesienie pod stokiem narciarskim lub unikniemy uślizgu kół podczas ruszania na sypkim podłożu.
Nowa Toyota C-HR 2024 z napędem hybrydowym - jeszcze więcej mocy
Co sprawia, że hybrydowy napęd piątej generacji to jedna z kluczowych zalet nowej Toyoty? Szereg zmian pod maską sprawił, że SUV Toyoty jest teraz szybszy, mocniejszy i jeszcze bardziej ekonomiczny. Jak udało się poprawić te parametry? Konsekwentnie rozwijane podzespoły hybrydy Toyoty w najnowszej odsłonie zostały zminiaturyzowane i odchudzone o zbędne kilogramy.
Przykład? Udoskonalony silnik elektryczny ma teraz znacznie więcej mocy i pokaźny zapas momentu obrotowego. Zmieniona jednostka sterująca (PCU) potrafi zarządzać energią jeszcze bardziej efektywnie. W nowej hybrydzie zmodernizowane zostały również układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niższej lepkości dla zmniejszenia oporów wewnętrznych układu. Wszystkie elementy hybrydy 5. generacji są zdecydowanie mniejsze od tych wykorzystywanych w 4. generacji, i to o około 20-30 procent. Dopracowany został również akumulator litowo-jonowy. Nowa bateria jest teraz lżejsza i mniejsza, a mimo to oferuje większą pojemność.
Jak inżynieryjne cuda wpłynęły na moc i osiągi Toyoty C-HR Hybrid? Nowa generacja modelu ma w gamie dwie pełne hybrydy - 1.8 Hybrid i 2.0 Hybrid Dynamic Force. Ten pierwszy opiera się o sprawdzony silnik benzynowy z wtryskiem pośrednim. Moc systemowa 140 KM pozwala rozpędzić auto do setki w czasie 9,9 s, a średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie od 4,7 l/100 km. Mocniejszy, bo aż 197-konny układ Hybrid Dynamic Force to doskonały wybór dla tych, którzy lubią mieć pod prawą stopą spory zapas mocy. Toyota C-HR Hybrid w mocniejszej odmianie przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 8,1 s, a jej średnie spalanie wynosi tylko od 4,8 l/100 km, czyli o 0,1 l/100 km więcej niż w bazowej wersji. Jeszcze lepsze osiągi to zasługa mocniejszej jednostki elektrycznej, a także większego silnika spalinowego, który w tej wersji ma pojemność 2 litrów. Obie hybrydowe wersje auta wykorzystują automatyczną przekładnię. Skrzynia biegów e-CVT to integralna część hybrydy Toyoty.
Toyota C-HR 2024 Hybrid - dopasuj ją do swoich potrzeb
Nowa Toyota C-HR proponuje jeszcze więcej możliwości konfiguracji. Do wyboru są 4 wersje wyposażenia, paleta kolorów obejmuje 15 lakierów, a w ofercie są 4 wzory felg o rozmiarach od 17 do 19 cali. Na szczególną uwagę zasługuje pakiet Bi-Tone - dach lakierowany w kolorze fortepianowej czerni, który kontrastuje z kolorem nadwozia i optycznie jeszcze bardziej obniża sylwetkę crossovera.
Jakie wersje wyposażenia dostępne są w obecnej ofercie? Bazowa odmiana to Comfort, która w standardzie proponuje m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną, 17-calowe felgi aluminiowe, LED-owe światła, kamerę cofania, inteligentny tempomat adaptacyjny, system monitorowania martwego pola w lusterkach, cyfrowe zegary, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym HD oraz asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu. Lista jest więc naprawdę długa. Jeszcze więcej udogodnień czeka na nas jednak w kolejnych wariantach.
Toyota C-HR 2024 w wersji Style bez konieczności dopłaty proponuje m.in. przednie i tylne czujniki parkowania, podgrzewaną kierownicę i fotele przednie, wycieraczki z czujnikiem deszczu, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją automatycznego hamowania, system multimedialny z nawigacją Connected, system bezkluczykowego dostępu do samochodu oraz automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne.
Poziom wyżej pozycjonowana jest odmiana Executive. Nowa Toyota C-HR w tej bogato wyposażonej wersji ma m.in. 19-calowe felgi aluminiowe, sportowe przednie fotele, technologię oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe-X, elektryczną regulację fotela kierowcy, system ambientowego oświetlenia wnętrza, dach i tylny zderzak wykończone w kolorze fortepianowej czerni oraz elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika.
Szczególną uwagę warto zwrócić na Toyotę C-HR GR SPORT. W tej odmianie, obok bogatego wyposażenia, standardem jest garść dodatków inspirowanych światem motosportu. GR SPORT to wersja, która garściami czerpie z wyczynowych modeli opracowanych przez Toyota Gazoo Racing. W nowej Toyocie C-HR oznacza to specjalny wzór lakierowanych na czarno felg, emblematy GR SPORT, tapicerkę z ekologicznego zamszu ultrasuede i nakładki progowe GR SPORT. Oprócz tego, w topowej wersji wyposażenia standardem są m.in. kamera 360 stopni, zaawansowany asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park, światła główne Matrix LED, a także system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu.
Komfort i pewność jazdy z nową Toyotą C-HR o zmodyfikowanej konstrukcji nadwozia
Toyota C-HR 2024 w każdym aspekcie została ulepszona w oparciu o opinie klientów i wnioski płynące z doświadczeń kierowców, którzy wybrali model pierwszej generacji. Właśnie dlatego w nowej generacji modelu wnętrze zostało dodatkowo wyciszone, a nadwozie ma jeszcze sztywniejszą konstrukcję. Jakie korzyści płyną z tych zabiegów?
Zalety lepiej wyciszonej kabiny są dość oczywiste. Przyjemniejsza podróż, mniejsze zmęczenie i lepsze warunki do delektowania się brzmieniem nagłośnienia. Sztywniejsze nadwozie poprawia z kolei właściwości jezdne i pozytywnie wpływa na komfort jazdy. Innowacyjne systemy tłumienia drgań i zastosowanie większej ilości stali o wysokiej wytrzymałości umożliwiły precyzyjne zestrojenie zawieszenia. Nadwozie jest na dodatek lżejsze od poprzedniej generacji.
Poznaj wnętrze nowej Toyoty C-HR 2024
W nowej odsłonie, Toyota C-HR zaskakuje również zaprojektowanym zupełnie od podstaw wnętrzem. Kokpit już w modelu pierwszej generacji był wykończony tworzywami doskonałej jakości. Teraz solidny montaż i starannie dobrane materiały to zalety, które można odkrywać na nowo - projekt deski rozdzielczej, która tworzy wokół kierowcy ergonomiczny kokpit, robi wrażenie tak na zdjęciach, jak i na żywo. Niska pozycja za kierownicą, wzorowa ergonomia i mnogość fizycznych (a nie dotykowych) przycisków, a także starannie opracowane tapicerki - wnętrze Toyoty C-HR nie zawodzi ani w kluczowych aspektach, ani w drobiazgach, które w tej klasie jak najbardziej mają znaczenie.
Nie trzeba wcale decydować się na wyższą wersję wyposażenia, by czerpać korzyści z technologicznych nowinek - 12,3-calowy ekran cyfrowych zegarów jest standardem w każdej Toyocie C-HR, podobnie jak nowy, usprawniający obsługę system multimedialny. Miękkie tworzywa i starannie opracowane tapicerki również znajdziemy w każdej wersji nowego modelu.
Oprócz całego zestawu nowości, Toyota C-HR chętnie podkreśla również swoje dziedzictwo. Znany z pierwszej generacji crossovera motyw diamentu we wnętrzu powraca w nowej odsłonie. Dorównanie poprzednikowi nie jest z pewnością łatwym zadaniem, ale druga generacja hitu nie boi się wyzwań. Od razu widać, że podchodzi do nich z pewnością siebie i w wielkim stylu.