Jeden standard podmiany baterii. Nio i Geely podpisały umowę

Podczas gdy Europa stawia na szybkość ładowania baterii, Chińczycy wolą wymieniać je na specjalnych stacjach. Geely to kolejny producent, który razem z Nio opracowuje wspólny standard serwisowy.

SUZHOU, CHINA - NOVEMBER 13, 2023 - A new energy vehicle changes its battery at NIO Power Station in Shaxi Service Area of ShenyangCHaikou Expressway in Suzhou, Jiangsu province, China, November 13, 2023. Nio has laid out 2,000 change stations in China, 3,281 charging stations, 19,098 charging piles, and 940,000+ third-party charging piles. (Photo by Costfoto/NurPhoto via Getty Images)Stacja w Suzhou, Chiny
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Mateusz Lubczański
6

Samochód podjeżdża na specjalny podnośnik, zostaje uniesiony, a nowe, naładowane ogniwo trafia na miejsce rozładowanego. Cała operacja trwa kilka minut. Taki widok w Chinach nie jest niczym dziwnym. Nio ma ponad 1300 stacji podmiany ogniw w Państwie Środka i zaledwie 10 w Europie. To jednak bardzo szybko może się zmienić.

NIO’s Newest Generation Power Swap Station 2.0

Zwłaszcza, że Geely, które razem z Nio będzie pracowało nad uniwersalnym standardem, jest właścicielem Volvo, Polestara czy marki Zeekr. Reuters potwierdza, że Geely ma 300 "swoich" stacji, a jeszcze kilka lat temu mówiono o 5 tys. punktów do 2025 roku. Wcześniej Nio podpisało podobną umowę z podmiotem Changan Automobile.

Zunifikowane ogniwa pozwoliłyby na ich podmianę niezależnie od marki samochodu. Europejczycy postawili za to na rozbudowywaną sieć ładowarek. Jak wskazał mi jeden z inżynierów marki ze Starego Kontynentu, model stacji wymaga wyprodukowania co najmniej dwa razy większej liczby ogniw (jedno na podmianę, jedno w aucie) niż model "ładowarkowy". To problem, bowiem właśnie koszt ogniw jest największym wyzwaniem dla europejskiej motoryzacji.

Podmiana ogniw ma jednak swoje zalety i nie chodzi wyłącznie o czas, po którym auto jest gotowe do drogi. Stacje podmian baterii mogłyby służyć też jako banki energii odciążające sieć w godzinach szczytu.

Wybrane dla Ciebie

Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem