Kia Ceed Sportswagon i XCeed zyskują wersję PHEV

Kia staje się jednym z największych na rynku specjalistów od zelektryfikowanych napędów. Do jej gamy dołączają właśnie dwie kolejne zaawansowane hybrydy wyposażone w możliwość w ładowania z gniazdka (PHEV). Taki napęd można wybrać w Ceedach w wydaniu kombi i SUV.

Kia XCeed oraz Ceed SW w wersji PHEV (2020) (fot. Kia)Kia XCeed oraz Ceed SW w wersji PHEV (2020) (fot. Kia)
Mateusz Żuchowski

Już teraz co siódmy sprzedawany model tej marki na europejskim rynku jest w jakimś stopniu zelektryfikowany, a trend przybiera na sile z miesiąca na miesiąc. Dwie nowe hybrydy plug-in dołączają do szerokiej gamy ekologicznych modeli Kii, która obejmuje już modele Niro w wersji hybrydowej, elektrycznego e-Soula oraz Optimę PHEV. Hybrydowe Ceedy przejmą napęd ze znanego już na naszym rynku Niro.

Kia XCeed w wersji PHEV (2020) (fot. Kia)
Kia XCeed w wersji PHEV (2020) (fot. Kia)

Oznacza to, ze moc systemowa 141 KM osiągana będzie wspólnym wysiłkiem wolnossącej jednostki 1.6 GDI o mocy 105 KM oraz elektrycznej o mocy 65 KM. Obydwie jednostki składają się także na spory moment obrotowy 265 Nm. Podobnie jak w Niro, tak i w tych dwóch modelach moc jest przekazywana na przednie koła z pomocą dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej o sześciu przełożeniach. Koreański koncern nietypowo obstaje przy tym rozwiązaniu twierdząc, że gwarantuje ono lepsze wrażenia z jazdy oraz większą dynamikę. Hybrydowy Ceed Sportswagon rozpędza się do 100 km/h w 10,8 sekundy, a XCeed w równe 11 sekund.

Nie będzie to jednak jazda całkiem bezszelestna. Zgodnie z nowymi wytycznymi Unii Europejskiej, podczas jazdy na silniku elektrycznym nowe modele Kii muszą emitować dźwięk z generatora. W zależności od prędkości ma on mieć natężenie do 59 decybeli. To samo rozwiązanie dosięgnie także innych hybryd plug-in.

Kia Ceed SW w wersji PHEV (2020) (fot. Kia)
Kia Ceed SW w wersji PHEV (2020) (fot. Kia)

Nowe warianty posiadają także znane z modelu Niro polimerowe akumulatory o pojemności 8,9 kWh. To stosunkowo duża pojemność, dzięki którym hybrydowa Kia potrafi przejechać nawet 60 kilometrów bez uruchomienia silnika spalinowego. Wytarczy na codzienny dojazd do pracy bez wydawania pieniędzy na paliwo.

Producent podkreśla, że zarówno Ceed Sportswagon, jak i XCeed, były projektowane od podstaw z myślą o wersji PHEV. Funkcjonalność obydwu modeli co prawda została ograniczona, ale nie w aż tak złym stopniu, jak można by się spodziewać. Pojemność bagażnika pierwszego z wymienionych skurczyła się z 625 do 437 litrów, a drugiego z 426 do 291 litrów. Zmniejszył się także zbiornik paliwa, którego pojemność wynosi teraz 37 litrów. Dzieli on przestrzeń pod kanapą z akumulatorem.

Kia Ceed SW w wersji PHEV (2020) (fot. Kia)
Kia Ceed SW w wersji PHEV (2020) (fot. Kia)

Wersje PHEV z zewnątrz rozpoznamy po wypełnionej atrapie chłodnicy, dedykowanych oznaczeniach i dodatkowej klapce na gniazdo doładowania akumulatora, które znajduje się na lewym przednim błotniku. Standardowo modele te zyskają także obręcze kół w rozmiarze 16 cali (opcjonalnie 17 cali w Sportswagon i 18 cali w XCeed). Ceed Sportswagon PHEV zyska także pakiet stylistyczny GT-Line.

We wnętrzu jedyną zmianą jest dodanie przycisku "Driver only" (ang. tylko kierowca), który znamy już z Niro. W tym trybie pracy klimatyzacja ogranicza swoje działanie do miejsca siedzenia kierowcy, co znacząco obniża obciążenie silnika elektrycznego podczas jazdy z wyłączoną jednostką spalinową. Wersje PHEV modeli Ceed Sportswagon i XCeed będą debiutowały na kolejnych europejskich rynkach od początku 2020 roku.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/8] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki