Kia Ceed Sportswagon i XCeed zyskują wersję PHEV
Kia staje się jednym z największych na rynku specjalistów od zelektryfikowanych napędów. Do jej gamy dołączają właśnie dwie kolejne zaawansowane hybrydy wyposażone w możliwość w ładowania z gniazdka (PHEV). Taki napęd można wybrać w Ceedach w wydaniu kombi i SUV.
02.09.2019 | aktual.: 13.03.2023 13:58
Już teraz co siódmy sprzedawany model tej marki na europejskim rynku jest w jakimś stopniu zelektryfikowany, a trend przybiera na sile z miesiąca na miesiąc. Dwie nowe hybrydy plug-in dołączają do szerokiej gamy ekologicznych modeli Kii, która obejmuje już modele Niro w wersji hybrydowej, elektrycznego e-Soula oraz Optimę PHEV. Hybrydowe Ceedy przejmą napęd ze znanego już na naszym rynku Niro.
Oznacza to, ze moc systemowa 141 KM osiągana będzie wspólnym wysiłkiem wolnossącej jednostki 1.6 GDI o mocy 105 KM oraz elektrycznej o mocy 65 KM. Obydwie jednostki składają się także na spory moment obrotowy 265 Nm. Podobnie jak w Niro, tak i w tych dwóch modelach moc jest przekazywana na przednie koła z pomocą dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej o sześciu przełożeniach. Koreański koncern nietypowo obstaje przy tym rozwiązaniu twierdząc, że gwarantuje ono lepsze wrażenia z jazdy oraz większą dynamikę. Hybrydowy Ceed Sportswagon rozpędza się do 100 km/h w 10,8 sekundy, a XCeed w równe 11 sekund.
Nie będzie to jednak jazda całkiem bezszelestna. Zgodnie z nowymi wytycznymi Unii Europejskiej, podczas jazdy na silniku elektrycznym nowe modele Kii muszą emitować dźwięk z generatora. W zależności od prędkości ma on mieć natężenie do 59 decybeli. To samo rozwiązanie dosięgnie także innych hybryd plug-in.
Nowe warianty posiadają także znane z modelu Niro polimerowe akumulatory o pojemności 8,9 kWh. To stosunkowo duża pojemność, dzięki którym hybrydowa Kia potrafi przejechać nawet 60 kilometrów bez uruchomienia silnika spalinowego. Wytarczy na codzienny dojazd do pracy bez wydawania pieniędzy na paliwo.
Producent podkreśla, że zarówno Ceed Sportswagon, jak i XCeed, były projektowane od podstaw z myślą o wersji PHEV. Funkcjonalność obydwu modeli co prawda została ograniczona, ale nie w aż tak złym stopniu, jak można by się spodziewać. Pojemność bagażnika pierwszego z wymienionych skurczyła się z 625 do 437 litrów, a drugiego z 426 do 291 litrów. Zmniejszył się także zbiornik paliwa, którego pojemność wynosi teraz 37 litrów. Dzieli on przestrzeń pod kanapą z akumulatorem.
Wersje PHEV z zewnątrz rozpoznamy po wypełnionej atrapie chłodnicy, dedykowanych oznaczeniach i dodatkowej klapce na gniazdo doładowania akumulatora, które znajduje się na lewym przednim błotniku. Standardowo modele te zyskają także obręcze kół w rozmiarze 16 cali (opcjonalnie 17 cali w Sportswagon i 18 cali w XCeed). Ceed Sportswagon PHEV zyska także pakiet stylistyczny GT-Line.
We wnętrzu jedyną zmianą jest dodanie przycisku "Driver only" (ang. tylko kierowca), który znamy już z Niro. W tym trybie pracy klimatyzacja ogranicza swoje działanie do miejsca siedzenia kierowcy, co znacząco obniża obciążenie silnika elektrycznego podczas jazdy z wyłączoną jednostką spalinową. Wersje PHEV modeli Ceed Sportswagon i XCeed będą debiutowały na kolejnych europejskich rynkach od początku 2020 roku.