WAŻNE
TERAZ

Kaczyński umywa ręce w sprawie Mejzy, zdecyduje klub PiS. Znamy kulisy

Masowe rozładowanie. Elektryczne autobusy sparaliżowały Oslo

Serwisy motoryzacyjne, ale i nie tylko one, prześcigają się w opisach paraliżu komunikacji miejskiej Oslo przez elektryczne autobusy. Tak, kursy zostały odwołane, ale nie dlatego, że polskie Solarisy wymiękają w zimie.

Materiały prasowe firmy SolarisMateriały prasowe firmy Solaris
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Lukasz Bera,[www.lukaszbera.com]
Mateusz Lubczański

Niemiecki Bild donosi o 140 odwołanych kursach, norweskie źródła wspominają o 90 autobusach, które nie wyruszyły w trasę. Sprawa wydaje się tym bardziej poważna, że polski Solaris dostarczył do Oslo 183 egzemplarze 18-metrowych autobusów przegubowych.

Każdy z nich ma akumulator o pojemności nieco ponad 500 kWh, zapewniający zasięg 250 km. Usterki przy temperaturach poniżej zera nie wpływają pozytywnie na odbiór tego typu transportu i stanowią wodę na młyn na nieprzekonanych do elektromobilności.

Tymczasem jak potwierdził Mateusz Figaszewski w rozmowie z moto.pl, zawiodły nie autobusy, a ładowarki w jednej z baz. Pojazdy nie naładowały się przez noc, przez co ruszyły w trasę z nie do końca naładowanymi akumulatorami. Dodatkowo autobusy wyjeżdżały "na zimno", czyli musiały ogrzać ogniwo (do temperatury roboczej) i kabinę już zmagazynowanym prądem (a nie "ciągnąć go" z sieci).

Problemem są więc nie autobusy, a infrastruktura, która zawiodła. Sprawa ma szerszy wydźwięk, tym bardziej, że na trasach kursują nie tylko polskie Solarisy. Firma zrealizowała ostatnio duży przetarg, a autobusy tej marki działają w Norwegii od kwietnia 2023 roku.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy