Nie będzie głośnej współpracy. Giganci nie dogadali się w sprawie tanich elektryków

Wiele wskazywało na to, że dwa potężne koncerny z Niemiec i Francji połączą siły w walce z chińskimi autami elektrycznymi. Według najnowszych doniesień tak się jednak nie stanie — Volkswagen i Renault nie zdołały osiągnąć między sobą porozumienia.

Volkswagen poszukiwał partnera do produkcji tańszych elektrykówVolkswagen poszukiwał partnera do produkcji tańszych elektryków
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
Kamil Niewiński
5

Krajobraz rynku motoryzacyjnego w przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy przechodzi dość dynamiczne zmiany. Głównym powodem są działania chińskich producentów, którzy rozpoczęli wojnę cenową i przedstawili klientom na Starym Kontynencie prawdziwie tanie elektryki. To oczywiście pociągnęło za sobą nie tylko reakcje innych marek, jak Tesla, ale również popłoch w szeregach wielu europejskich gigantów.

Najważniejsze persony zgodnie twierdziły, że Chiny są realnym zagrożeniem z uwagi na świetny stosunek pomiędzy ceną i jakością. Różnice pojawiały się jednak w podejściach do optymalnej odpowiedzi. Unia Europejska zaczęła szukać haka, który pozwoliłby jej podnieść cła na elektryki, niektórzy producenci krytykowali ten pomysł. Inni zaś zakasali rękawy i zaczęli prace nad własnymi tanimi elektrykami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen ID.4 - na pewno 204 KM? Sprawdziłem to!

Jednym z takich koncernów jest Volkswagen, który szykuje model ID.2. Jego premiera ma odbyć się jesienią 2025 r., a jego cena katalogowa ma zaczynać się poniżej magicznej bariery 25 tys. euro. Niemcy chcieliby jednak zaoferować klientom jeszcze tańsze auta i w tym celu rozpoczęli oni poszukiwanie wspólników.

Pół roku rozmów nic nie dało. Volkswagen i Renault nie stworzą razem elektryka

W grudniu 2023 r. pojawiły się w tej sprawie pierwsze przecieki. Sugerowały one, że najlepiej rokują negocjacje z Renault, które w 2026 r. chce wypuścić nową generację Twingo — oczywiście elektryczną. 

To właśnie ten model miałby być bazą dla tanich elektryków Volkswagena i być początkiem większej współpracy pomiędzy dwiema wielkimi markami, która prowadziłaby do wymiany technologicznej i obniżki kosztów, a co za tym idzie cen samochodów elektrycznych. 

Niestety, pół roku po pierwszych informacjach dowiedzieliśmy się, że cały ten piękny plan spalił na panewce. Agencja Reutera, opierając się na dwóch anonimowych źródłach dobrze zaznajomionych z całym procesem, poinformowała, że negocjacje zostały zakończone i nie zostało osiągnięte żadne porozumienie.

Renault Twingo będzie więc w 100 proc. projektem Francuzów, podczas gdy Volkswagen musi albo szukać nowego kontrahenta, z którym stworzy swojego najtańszego elektryka, albo zaprojektować technologię od zera. 

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas