Nie będzie głośnej współpracy. Giganci nie dogadali się w sprawie tanich elektryków

Wiele wskazywało na to, że dwa potężne koncerny z Niemiec i Francji połączą siły w walce z chińskimi autami elektrycznymi. Według najnowszych doniesień tak się jednak nie stanie — Volkswagen i Renault nie zdołały osiągnąć między sobą porozumienia.

Volkswagen poszukiwał partnera do produkcji tańszych elektrykówVolkswagen poszukiwał partnera do produkcji tańszych elektryków
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen AG
Kamil Niewiński

Krajobraz rynku motoryzacyjnego w przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy przechodzi dość dynamiczne zmiany. Głównym powodem są działania chińskich producentów, którzy rozpoczęli wojnę cenową i przedstawili klientom na Starym Kontynencie prawdziwie tanie elektryki. To oczywiście pociągnęło za sobą nie tylko reakcje innych marek, jak Tesla, ale również popłoch w szeregach wielu europejskich gigantów.

Najważniejsze persony zgodnie twierdziły, że Chiny są realnym zagrożeniem z uwagi na świetny stosunek pomiędzy ceną i jakością. Różnice pojawiały się jednak w podejściach do optymalnej odpowiedzi. Unia Europejska zaczęła szukać haka, który pozwoliłby jej podnieść cła na elektryki, niektórzy producenci krytykowali ten pomysł. Inni zaś zakasali rękawy i zaczęli prace nad własnymi tanimi elektrykami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen ID.4 - na pewno 204 KM? Sprawdziłem to!

Jednym z takich koncernów jest Volkswagen, który szykuje model ID.2. Jego premiera ma odbyć się jesienią 2025 r., a jego cena katalogowa ma zaczynać się poniżej magicznej bariery 25 tys. euro. Niemcy chcieliby jednak zaoferować klientom jeszcze tańsze auta i w tym celu rozpoczęli oni poszukiwanie wspólników.

Pół roku rozmów nic nie dało. Volkswagen i Renault nie stworzą razem elektryka

W grudniu 2023 r. pojawiły się w tej sprawie pierwsze przecieki. Sugerowały one, że najlepiej rokują negocjacje z Renault, które w 2026 r. chce wypuścić nową generację Twingo — oczywiście elektryczną. 

To właśnie ten model miałby być bazą dla tanich elektryków Volkswagena i być początkiem większej współpracy pomiędzy dwiema wielkimi markami, która prowadziłaby do wymiany technologicznej i obniżki kosztów, a co za tym idzie cen samochodów elektrycznych. 

Niestety, pół roku po pierwszych informacjach dowiedzieliśmy się, że cały ten piękny plan spalił na panewce. Agencja Reutera, opierając się na dwóch anonimowych źródłach dobrze zaznajomionych z całym procesem, poinformowała, że negocjacje zostały zakończone i nie zostało osiągnięte żadne porozumienie.

Renault Twingo będzie więc w 100 proc. projektem Francuzów, podczas gdy Volkswagen musi albo szukać nowego kontrahenta, z którym stworzy swojego najtańszego elektryka, albo zaprojektować technologię od zera. 

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀