Niemiecki gigant inwestuje w wodór. Liczy na duże zyski w następnych latach

Wodór zaczyna przyciągać coraz większą uwagę świata motoryzacyjnego. Bosch widzi potencjał w tym napędzie już od dłuższego czasu, lecz teraz planuje zwiększenie swoich inwestycji. Wszystko po to, by wygenerować większe zyski.

Wytwarzanie modułów wodorowych w zakładzie w FeuerbachWytwarzanie modułów wodorowych w zakładzie w Feuerbach
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Bosch
Kamil Niewiński

Samochody wodorowe coraz częściej znajdują się w kręgu zainteresowań koncernów motoryzacyjnych. Oczywiście wiele można powiedzieć w tym kontekście o działaniach Toyoty - produkcyjny model Mirai, testy wodorowych ciężarówek, a także tworzenie aut wyścigowych zasilanych ciekłym (!) wodorem. Wiele w tej kategorii robi również między innymi Grupa Renault, VAG czy Stellantis.

Bardzo ważne są również firmy wykonujące kluczowe podzespoły. Jedną z nich jest Bosch, który bardzo mocno rozwija technologię ogniw wodorowych. To właśnie w ich wnętrzu zachodzi reakcja, w wyniku której powstaje energia elektryczna zdolna do zasilania samochodu wodorowego. Bosch rozpoczął swoje inwestycje w 2021 r., a już teraz produkuje swoje pierwsze ogniwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Mirai - piję wodę z wydechu

Obecny program, rozciągający się na lata 2021-2024, zakładał zainwestowanie 1,5 mld euro w tę technologię. Teraz wiadomo już, że inwestycja zostanie wydłużona do 2026 roku, a także dodatkowo dofinansowana. Tym samym do 2026 r. Bosch zainwestuje łącznie 2,5 mld euro w rozwiązania wodorowe. Do 2030 r. oczekuje za to wygenerowania sprzedaży na poziomie 5 mld euro.

Bosch skupia się na produkcji ogniw do ciężarówek - pilotażowym klientem ma być Nikola Corporation, a w planach jest stworzenie spółki joint venture z Daimlerem, który swoje wodorowe pojazdy ciężarowe wypuści na rynek w drugiej połowie obecnej dekady. Bosch nakłania również ustawodawców do szybszych działań - jego zdaniem technologia wodorowa zaczyna wyprzedzać prawo.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie