Nissan NV200
Nissan NV200 to następca modelu Kubistar. Na rynek trafił w 2010 roku. Oferowany jest od początku jako 5-drzwiowy, przestronny van lub jako 3-drzwiowy pojazd dostawczy. W Japonii występuje pod nazwą NV200 Vanette. Nissan NV200 zwyciężył w konkursie "Professional Van and Light Truck Magazine" na Najlepsze Auto Dostawcze 2010 roku. Projekt wygrał także przetarg na nową nowojorską taksówkę. W 2016 roku Nissan planuje przedstawić NV200 z alternatywnym dla silników spalinowych napędem elektrycznym.
Wygląd NV200 nie pozostawia wątpliwości co do jego przeznaczenia. Ma proste, funkcjonalne kształty, ubogie w charakterystyczne detale. Stylizacja jest zachowawcza i nie wyróżnia go na drodze. Design to jednak element, który nie jest najważniejszą cechą auta.
Nadwozie oparto na zmodyfikowanej platformie podłogowej Nissan B, znanej także z innych modeli koncernu. Ważące w zależności od wersji między 1217 kg a 1401 kg nadwozie mierzy odpowiednio 4400 mm długości, 1695 mm szerokości i od 1850 mm do 1855 mm wysokości. Pojemność bagażnika w wersji osobowej wynosiła od 2000 l do 3000 l przy złożonych siedzeniach. W wariancie dostawczym przestrzeń pomieści 4,2 m3 ładunku.
Pod maską modelu NV200 mogą pracować tylko 4-cylindrowe jednostki napędowe. Poczynając od silnika benzynowego, do dyspozycji klienta jest 1,6 l generujący 110 KM, wyposażony w głowicę o 4 zaworach na cylinder. Jednostka nie zapewnia wyjątkowo dobrych osiągów, ale maksymalny moment obrotowy wynoszący 153 Nm całkiem sprawnie przemieszcza nawet 7 pasażerów.
Jedyną propozycją wysokoprężną w ofercie jest motor 1,5 l dCi w 2 wariantach mocy: 89 KM i 100 KM.
Silnik zapożyczony z koncernu Renault ma bezpośredni wtrysk typu Common Rail i charakteryzuje się umiarkowanym apetytem na paliwo. Wydaje się on lepszym wyborem do tego typu samochodu. Oferowane skrzynie biegów to 5- lub 6-biegowy mechanizm manualny. Te przekładnie nie są jednak mocną stroną Nissana NV200. Ich zestopniowanie dla auta o przeznaczeniu użytkowym mogłoby być bardziej przemyślane.
Zawieszenie modelu NV200, przystosowane do pracy pod sporym obciążeniem, poprawnie tłumi nierówności zarówno wzdłużne, jak i poprzeczne. Podczas jazdy bez kompletu pasażerów lub bez ładunku auto wykazuje się typową dla samochodów dostawczych nerwowością: nadwozie podskakuje nawet na małych przeszkodach. Należy docenić dobrą jak na tego typu pojazd zwrotność i promień zawracania. Zużycie elementów zawieszenia w dużej mierze zależy od sposobu użytkowania.
Wnętrze NV200 zaprojektowano poprawnie i funkcjonalnie. Obsługa instrumentów pokładowych jest prosta i intuicyjna. Minus należy się za jakość i spasowanie materiałów, które wzorem większości aut o charakterze dostawczym mają niski poziom. Zaletą tego rozwiązania jest jednak łatwość utrzymania wnętrza w czystości. Pozytywem jest także duża ilość miejsca w kabinie wariantu osobowego. Na niską ocenę zasługują za to twarde i niewygodnie wyprofilowane fotele.
Nieskuteczne wyciszenie nadwozia jest cechą typową dla wielu aut dostawczych.
Według zapewnień producenta NV200 miał oferować niedostępną dotąd proporcję niewielkich wymiarów zewnętrznych do dużej ilości miejsca w środku. W rzeczywistości, co jest sporym minusem tego auta, do przestrzeni bagażowej nie mieści się europaleta, a to w pojeździe o przeznaczeniu użytkowo-dostawczym kwestia niezwykle ważna.