Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut

NFOŚiGW oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska zakończyły konsultacje zmian w programie NaszEauto. Ostatecznie zrezygnowano z zapisów wykluczających wsparcie dla pojazdów spoza Europy, a budżet wzrósł do 1,1 mld zł. Zmian jest więcej.

BYD Atto 2BYD Atto 2
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BYD
Aleksander Ruciński

Państwowy fundusz potwierdził, że po konsultacjach wykreślono zapis dotyczący ceł. Oznacza to, że elektryki importowane m.in. z Chin lub USA nadal będą objęte dopłatami. Decyzję uzasadniono uwagami zgłoszonymi w trakcie konsultacji społecznych.

W oficjalnym komunikacie podkreślono: "NFOŚiGW wysłuchał uwag dotyczących zapisu o braku wsparcia dla pojazdów z naliczonym podatkiem celnym i zadecydował, że ten zapis nie znajdzie się w programie". Zmiana zamyka spekulacje o potencjalnej "ochronie" producentów europejskich poprzez administracyjne ograniczenia.

Nowe zasady poszerzają katalog pojazdów kwalifikowanych o kategorie M2 i N1. Oprócz aut osobowych (M1) dopłaty obejmą małe busy do 5 ton (M2) oraz lekkie pojazdy dostawcze do 3,5 t (N1). Równocześnie do programu dopuszczono kolejne grupy odbiorców, co ma zwiększyć realną dostępność elektryków.

Tesla model 3 HL- a Elon znowu swoje

Krąg beneficjentów różni się w zależności od kategorii. Dla M1 przewidziano osoby fizyczne, przedsiębiorców prowadzących JDG oraz parki narodowe. W M2 i N1 o dopłaty zawnioskują NGO, parki narodowe, jednostki budżetowe i podmioty realizujące zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze i lecznicze w ramach kontraktu z NFZ, a także placówki samorządowe.

Maksymalne wsparcie wyniesie: do 40 tys. zł dla kategorii M1, do 600 tys. zł dla M2 oraz do 70 tys. zł dla N1. Środki będzie można przeznaczyć na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy. Zmiany mają wejść w życie w drugiej połowie października, a budżet programu wzrośnie do 1,1 mld zł z KPO. Do 7 października 2025 r. złożono 16 314 wniosków na ponad 500 mln zł, co stanowi blisko połowę dostępnej puli.

Warto odnotować, że w nowej wersji projektu zrezygnowano z premii za niski dochód, ale utrzymano bonus za zezłomowanie starego pojazdu. Warunek pozostaje prosty: złomowany samochód musi być z tej samej kategorii, co nowo nabyty pojazd elektryczny. Co istotne, nie trzeba wpisywać oddanego na złom auta do środków trwałych.

Wybrane dla Ciebie
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥