Polacy go nie kupią. W Tychach ruszyła produkcja nowego auta
W tyskich zakładach koncernu Stellantis powstały pierwsze egzemplarze samochodu, który niebawem seryjnie będzie zjeżdżał z tamtejszych linii montażowych. Leapmotor T03 to mały elektryk o chińskim rodowodzie. Choć ma być tani, nie zmieni krajobrazu polskiego rynku motoryzacyjnego, bo – przynajmniej na razie – nie będzie u nas oferowany.
18.06.2024 | aktual.: 18.06.2024 12:03
Pierwszy, ale nie ostatni
Jak informuje Automotive News Europe, w Tychach, w zakładzie koncernu Stellantis powstały pierwsze egzemplarze nowego na Starym Kontynencie, elektrycznego Leapmotor T03. To mały samochód, który pod względem gabarytów, przeznaczenia, a zapewne i ceny konkurenta może znaleźć w Dacii Spring. Produkcja na masową skalę ma ruszyć dopiero we wrześniu. Auto będzie początkowo dostępne we Francji, Włoszech, Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Grecji oraz Rumunii. Jak łatwo zauważyć, na tej liście nie ma Polski. Z czasem dostępność aut ma się rozszerzać na kolejne rynki.
T03 to mały elektryczny samochód segmentu B, którego katalogowy zasięg określony według zasad WLTP wynosi 265 km. Auto dysponuje mocą ok. 75 KM, a jego akumulator ma pojemność 36,5 kWh.
Na T03 polski udział we współpracy pomiędzy Stellantis i Chińczykami się nie skończy. Według ANE w pierwszym kwartale 2025 r. w Tychach ruszyć ma produkcja kolejnego modelu o chińskim rodowodzie. Będzie nim A12 – kompaktowy crossover o długości około 4,5 m. Samochód ma być oferowany zarówno z napędem elektrycznym, jak i z hybrydą plug-in.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przesądziły koszty
Uruchomienie produkcji T03 w Tychach jest owocem inwestycji Stellantisa z października 2023 r. Za 1,5 mld euro międzynarodowy koncern kupił 21 proc. akcji chińskiego Leapmotor. W ten sposób powstała spółka joint venture, w której 51 proc. udziałów ma Stellantis.
Jak informuje Automotive News Europe, Tychy zostały wybrane na pierwszy zakład produkcyjny dla T03 głównie ze względu na koszty produkcji. Zdaniem serwisu wynoszą one od 400 do 500 euro za jeden samochód i są porównywalne z kosztami produkcji w Chinach. Dla porównania – we Włoszech koszt produkcji wyniósłby ok. 1000 euro na samochód.