Orlen z pierwszą stacją tankowania wodoru w Polsce. Wiemy, gdzie powstanie

W końcu ktoś musiał się na to zdecydować. Przejście na bezemisyjną motoryzację to nie tylko stawianie ładowarek, ale i inwestycja w napęd wodorowy. Orlen potwierdził, że pierwsza stacja to tylko kwestia tygodni – donosi Polska Agencja Prasowa.

Tankowanie nie jest liczone w godzinach, a minutachTankowanie nie jest liczone w godzinach, a minutach
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Czy opłaca się kupować auto, którego nie można zatankować w Polsce? Czy warto stawiać stację tankowania, skoro w Polsce samochody wodorowe można policzyć na palcach jednej ręki (bo i tak pełnią funkcję reprezentacyjną)? Koniec domysłów. Orlen przyznaje, że pierwszą stację tankowania wodoru postawi w Krakowie. Infrastruktura powstanie też w Czechach i na Słowacji.

Samochody wodorowe tankuje się tak, jak np. pojazdy z LPG, choć trwa to chwilkę dłużej. Cały proces miałem okazję sprawdzić podczas testów Toyoty Mirai w Berlinie. Wodór – w olbrzymim skrócie – łączy się z tlenem, przez co wydziela się energia i woda, a auto mknie na silniku elektrycznym.

Przedstawiciele Orlenu podkreślają, że budowa bezpieczeństwa energetycznego nie powinna polegać na zastąpieniu jednego dominującego źródła energii innym. Dlatego koncern stawia na małe reaktory jądrowe, biopaliwa, odnawialne źródła energii czy wodór.

Stacja ma być dostępna dla wszystkich, ale przemyślana jest tak, by służyć głównie flocie pojazdów komunikacji miejskiej. Do 2030 roku Orlen ma uruchomić ponad 100 takich ogólnodostępnych stacji. 57 z nich ma być w Polsce, pozostałe w Czechach i Słowacji. Na razie na kolejne punkty mogą liczyć Katowice czy Poznań.

Mateusz Lubczański, dziennikarz Autokult.pl

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy