Pierwszy minivan Volvo z bliska (prawie). Oto czemu nie sprawdziłby się w Europie

Pierwszy minivan szwedzkiej marki pojawił się już w chińskich salonach. Choć EM90 widziałem tylko z zewnątrz, to w jego bardzo bliskim bliźniaku, Zeekrze 009, miałem okazję już zasiąść.

Volvo EM90Volvo EM90
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

Volvo nie ma dużego doświadczenia w kwestii minivanów, choć jeszcze w latach 50. i 60. XX wieku produkował duże kombi/panel vana o nazwie Duett. Nowe EM90 powstało w ramach koncernu Geely, więc jest bliźniakiem elektrycznego Zeekra 009.

EM90 pojawiło się już w wybranych punktach sprzedaży, np. w Pekinie. Ponad pięciometrowe, pudełkowate nadwozie nie pozwoliło na dużą kreatywność projektantów, ale da się rozpoznać charakterystyczne światła do jazdy dziennej w formie "młotów Thora". Podświetlany jest też grill.

  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
[1/4] Volvo EM90 Źródło zdjęć: WP Autokult |

O ile nie udało mi się usiąść w Volvo, tak miałem już większe szczęście w przypadku bliźniaczego Zeekra 009. Różnice w środku są kosmetyczne: drążek wyboru przełożenia w Volvo jest szklany, inny jest też kształt głośnika na podszybiu. Dekory, kształt foteli, jak i bardzo delikatna, skórzana tapicerka dają się poznać jako wspólne dla obu modeli. Volvo ma jeszcze w ofercie wełnianą tapicerkę, która nie wygląda jakoś specjalnie optymistycznie w konfiguratorze, ale z doświadczenia mogę potwierdzić, że to świetny wybór.

  • Zeekr 009 - wnętrze
  • Zeekr 009 - wnętrze
  • Zeekr 009 - wnętrze
  • Zeekr 009 - wnętrze
[1/4] Zeekr 009 - wnętrze Źródło zdjęć: WP Autokult |

Elektryczne otwierane drzwi (z dotykowym panelem od wewnętrznej strony) Zeekra ukrywają dwa fotele z masażem i stolikiem. To niemal lotnicza klasa biznes. Z sufitu zwisa spory ekran multimediów. Dostępny jest również trzeci rząd siedzeń z portami USB, uchwytami na kubki oraz dużą ilością miejsca.

Zeekr 009 obok Hongqi h9 i Li Auto Mega
Zeekr 009 obok Hongqi h9 i Li Auto Mega © WP Autokult

Nie mogę oceniać systemów multimedialnych, gdyż te są specyficzne dla rynku Państwa Środka. Konstrukcja na razie pozostaje wyłącznie produktem na rynek chiński i niespecjalnie mnie to dziwi: to sześcioosobowy minivan klasy premium przeznaczony do bycia eleganckim shuttle. To może nie największy, ale ważny segment w Chinach. Zeekrowi/Volvo bliżej więc do Lexusa LM niż do np. rodzinnego i uwielbianego na rynku wtórnym Chryslera Pacifiki. W Europie Volvo będzie próbowało swoich sił z siedmioosobowym (choć tu raczej 5+2) EX90.

  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
  • Volvo EM90
[1/4] Volvo EM90 Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Volvo

EM90 jest też całkowicie elektryczne. Ma akumulator o pojemności 116 kWh (to dość dużo jak na elektryka, adekwatnie jak dla minivana). Energię można uzupełnić w mniej niż 30 minut, a EM90 przyspiesza do setki w około 8,3 s. Ceny w Chinach startują od równowartości ok. 446 tys. zł.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem