Polska trzecia od końca w UE pod względem udziału elektryków w rynku

Elektromobilność w Polsce rozwija się bardzo powoli - wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.

Elektryczny Mini Cooper S E podczas ładowaniaElektryczny Mini Cooper S E podczas ładowania
Źródło zdjęć: © Autokult | Michał Zieliński
Aleksander Ruciński

Obecny udział samochodów elektrycznych w polskim rynku nowych pojazdów wynosi około 3 proc. To wynik, który stawia nas w ogonie Europy. Sądząc po statystykach, elektryki zdecydowanie nie są rozwiązaniem dla wszystkich. Ci, którzy decydują się zakupić auto na prąd, należą do specyficznej grupy klientów.

Jak wynika z raportu PSNM o nazwie "Polish EV Outlook", aż 68 proc. aut elektrycznych w Polsce jest zarejestrowanych w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, a prawie 1/4 całej floty zarejestrowano w Warszawie. Na drugiej pozycji plasuje się Gdańsk, a na trzeciej Poznań. Ciekawie wygląda też kwestia marek i cen.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes AMG EQS 53 - dobry samochód, ale przeciętne AMG

"Wśród nabywców pojazdów zeroemisyjnych w naszym kraju prym niezmiennie wiodą firmy. W 2024 r. ich rynkowy udział zwiększył się do 87 proc. Liderem w tej kategorii nabywców jest branża CFM (zarządzanie flotami pojazdów - PAP) i leasingodawcy. Najpopularniejszymi markami osobowych pojazdów elektrycznych w Polsce pod względem łącznej liczby rejestracji są: Tesla, BMW oraz Nissan. W segmencie samochodów dostawczych do liderów należą: Ford, Mercedes-Benz oraz Renault. Średnia ważona cena osobowych BEV sprzedawanych w Polsce w I połowie 2024 r. wynosiła ok. 250 tys. zł przy średniej rynkowej (tj. bez względu na rodzaj napędu) na poziomie ok. 180 tys. zł" - informuje PAP Albert Kania z firmy badawczej F5A.

Zdaniem PSNM, wyraźnym hamulcem rozwoju elektromobilności jest nie tylko brak skutecznych dotacji, ale i niewystarczające tempo rozwoju infrastruktury, mimo że rok 2024 był pod tym względem rekordowy.

W ciągu pierwszych 10 miesięcy 2024 r. uruchomiono ok. 930 szybkich punktów DC - ponad dwa razy więcej niż w analogicznym okresie roku 2023, a łączna moc punktów ładowania wzrosła o prawie 1/3, do ok. 300 MW. To jednak wciąż zbyt mało.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie