Renault 4 E-Tech zaprezentowane. Nostalgia, zelektryfikowana

Francuzi są na fali odświeżania swoich kultowych modeli. Po charakterystycznej "piątce" przyszedł czas na "czwórkę". Ma być ona tym, czym Captur jest dla Clio – czyli nieco bardziej podniesionym wariantem.

Nowe Renault 4Nowe Renault 4
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Renault 4 zdobyło popularność w latach 60. XX wieku – było mechanicznie proste, łatwe w prowadzeniu, a niektóre wersje (np. Paryżanka) ociekały stylem. Jednym z takich aut miałem okazję się przejechać – relację znajdziecie poniżej.

O ile jednak oryginalną "Parisienne" można było naprawić płaską dziesiątką, tak nowe Renault 4 jest w pełni elektryczne. Ogniwo składające się z niklu, manganu oraz kobaltu waży mniej niż 300 kg (całe auto waży piórkowe, jak na elektryka, 1400 kg) i pomieści 52 kWh energii. Jednostka napędowa ma 150 KM i 245 Nm. Ma to zapewnić sprint do setki w 7,5 s.

Auto będzie można ładować z mocą 100 kW, co ma zająć 30 min (do 80 proc.). Przewidywany zasięg to 400 km (w standardzie WLTP, więc realnie już można odjąć 100 km). Renault wprowadzi też wersję z mniejszym ogniwem, o pojemności 40 kWh i z mocą 120 KM. Każda wersja będzie miała pompę ciepła, ładowania urządzeń zewnętrznych (V2L) oraz możliwość oddawania energii do sieci (V2G). Producent chwali się systemem jazdy tylko z jednym pedałem – tak mocne ma być odzyskiwanie energii.

Nowe Renault 4
Nowe Renault 4 © Materiały prasowe | C.CHOULOT, renault

Francuzi skupili się na użyteczności pojazdu – choć ma tylko 4,14 m długości, można nim przewozić większe przedmioty. To zasługa fotela pasażera, który można złożyć "na płasko". Ciekawie prezentuje się też klapa bagażnika, który ma 420 l. Jest ona długa, co pozwoliło umieścić próg załadunku na poziomie 61 cm, zdecydowanie niżej niż w przypadku chociażby spalinowego Captura. Zgodnie z trendami 88 proc. auta podlega recyklingowi.

Nowe Renault 4
Nowe Renault 4 © Materiały prasowe | C.CHOULOT, renault

Proste wnętrze zdominowane jest przez dwa ekrany. Ten przed kierowcą ma 10 cali, choć w tańszych odmianach znajdziemy tam tylko siedmiocalowy wyświetlacz. Główny ma już zawsze 10 cali. W ofercie znajdzie się też rozsuwany, plastikowy dach – rzecz już prawie niespotykana w nowych samochodach. Każdy egzemplarz będzie miał 18-calowe koła.

Ceny samochodu oczywiście nie są jeszcze znane. Pierwsze egzemplarze pojawią się w Polsce dopiero w 2025 r.

  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
  • Nowe Renault 4
[1/42] Nowe Renault 4 Źródło zdjęć: Materiały prasowe | C.CHOULOT, renault
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy