Samochody hybrydowe – ile palą?

Jakie jest spalanie w samochodach hybrydowych? Normy emisji spalin z roku na rok stają się co-raz ostrzejsze, a odpowiedzią na surowe, europejskie prawo są auta zelektryfikowane - przede wszystkim hybrydy. Samochody łączące napęd konwencjonalny (spalinowy) z elektrycznym stają się coraz popularniejsze, a liczba dostępnych w salonach modeli hybrydowych nieustannie się zwiększa. Zastosowane w nowych autach technologie pozwalają sporo zaoszczędzić przy dystry-butorze i odwdzięczają się niższymi, korzystniejszymi dla środowiska emisjami spalin. Jak to działa, czy opłaca się jeździć hybrydą w długie trasy i wreszcie, ile pali hybryda? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym tekście.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera
Autokult Elektromobilność

Jak działa napęd hybrydowy?

Na początku warto rozprawić się z mitem o samochodach hybrydowych. Choć pod maską auta napędzanego hybrydą umieszczone są nowoczesne podzespoły, zasada działania jest raczej pro-sta, a konstrukcja na tyle nieskomplikowana, by klienci nie musieli obawiać się o serwisowanie i eksploatację. Zelektryfikowany napęd łączący zalety auta elektrycznego i spalinowego może być trwały i bezawaryjny, czego dowodem są wysokie przebiegi osiągane niezawodnie przez hybrydy Toyoty.

Choć napęd hybrydowy w ostatnich latach stał się znacznie popularniejszy, jest obecny na rynku już od wielu lat. Kolejne generacje hybryd różnią się od siebie wydajnością, rozwiązaniami tech-nicznymi i parametrami (to, jak przyspiesza i ile spala hybryda), ale główna zasada działania kla-sycznej hybrydy pozostaje niezmienna. Układ napędowy składa się z silnika spalinowego, silnika elektrycznego i baterii, która magazynuje energię odzyskaną podczas jazdy np. w trakcie hamowa-nia. W dużym skrócie i niezależnie od typu hybrydy, chodzi o to, by odzyskać możliwie dużo energii i wykorzystać ją później do napędzania pojazdu. Klasyczna hybryda ładuje się sama - gdy zwal-niamy lub jedziemy z jednostajną prędkością. O zarządzanie zasobami i odpowiedni poziom nała-dowania akumulatora dba komputer i dopracowane przez inżynierów oprogramowanie.

W hybrydach typu plug-in baterię możemy ładować również z zewnętrznego źródła - domowego gniazdka lub publicznej stacji ładowania. Dzięki większej pojemności akumulatora potencjalny zasięg z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej jest znacznie większy niż w typowej, pełnej hybrydzie (Toyota RAV4 Plug-in Hybrid w trybie elektrycznym potrafi przejechać 75 km lub nawet do 100 km w mieście). Na drugim biegunie zelektryfikowanych aut są tzw. miękkie hybrydy, czyli samochody, w których najczęściej spotyka się silnik elektryczny o mocy kilku koni mechanicznych, pełniący rolę rozrusznika - nie jest w stanie napędzać kół i zazwyczaj ma niewielki wpływ na to, ile spala hybryda w codziennej eksploatacji. W gamie modelowej Toyoty znajdziemy tylko pełne hybrydy oraz hybrydy plug-in.

Średnie spalanie samochodu hybrydowego

To, ile spala hybryda, zależne jest więc od jej typu i stopnia zaawansowania. Można powiedzieć, że im młodszy samochód, tym wydajniejsza jest zastosowana w nim hybryda. Przykładem są modele Toyoty, które wyposażono w napęd hybrydowy dopracowywany przez lata. Średnie spalanie hybrydy w nowych modelach może być niewiarygodnie niskie, a taki rodzaj napędu sprawdza się doskonale zarówno w małych, miejskich autach, jak i 7-osobowych SUV-ach.

Chyba wszyscy lubimy, gdy teoria znajduje potwierdzenie w praktyce. W korzystny dla portfela sposób dzieje się to w przypadku hybrydowych modeli Toyoty, które „katalogowo” obiecują niskie spalanie, a dane te znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. Ile palą hybrydy Toyoty? Niezależnie od tego, czy mówimy o miejskim Yarisie, czy o Toyocie Highlander, są to imponujące wartości, które zostawiają w tyle konkurencję, w tym auta napędzane silnikami diesla. Przykładowo, Toyota Yaris Hybrid zużywa średnio od 3,8 l/100 km, Toyota Corolla Hatchback z jednostką 1.8 Hy-brid wyróżnia się spalaniem na poziomie od 4,4 l/100 km, rodzinna RAV4 2.5 Hybrid Dyna-mic Force zadowala się od 5,5 l/100 km, a mierząca niemal 5 metrów, 7-osobowa Toyota Hi-ghlander, przeciętnie zużywa zaledwie od 6,6 l/100 km.

Jeśli weźmiemy pod uwagę moc i osiągi hybrydowych modeli, podane wyniki robią wrażenie. W przypadku każdego z modeli rezultaty katalogowe możemy bez trudu osiągnąć w drogowych wa-runkach, a choć styl jazdy ma znaczenie dla spalania, nawet dynamiczna jazda nie sprawia, że hybrydowe Toyoty stają się paliwożerne. Potwierdzają to dane z portali agregujących niezależne opinie i relacje użytkowników aut. Kierowcy przyznają, że Toyoty z hybrydowym napędem cechują się wybitnie niskim spalaniem, co przekłada się na niższe rachunki za paliwo i oznacza korzyść dla środowiska.

Czy hybryda nadaje się na długie trasy?

Samochody hybrydowe świetnie sprawdzają się jako auta do miasta. Hybrydy w mieście są wybit-nie oszczędne i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Jak wygląda jednak sytuacja na autostra-dach i drogach ekspresowych? Ile pali hybryda w trasie? Również w takich warunkach możemy liczyć na przyjazną dla portfela eksploatację. Choć korzyści z napędu hybrydowego są najbardziej odczuwalne w mieście, dobry napęd hybrydowy odwdzięcza się niewysokim zużyciem paliwa rów-nież na trasie. Jest kilka powodów, dla których hybrydowe modele Toyoty pozostają oszczędne nawet podczas dalekich, pozamiejskich podróży.

Przede wszystkim, zastosowano w nich wyjątkowo oszczędne silniki spalinowe, które pracują w cyklu Atkinsona. Taki układ pracy jednostki spalinowej poprawia jej sprawność w zakresie średnich obrotów i pozwala napędzać samochód efektywnie, bez wkręcania motoru na wysokie obroty. Każde wyprzedzanie czy przyspieszanie będzie więc nieco bardziej ekonomiczne niż w przypadku silników pracujących w tradycyjnym Cyklu Otto.

Drugim argumentem jest skrzynia biegów e-CVT, którą Toyota stosuje w hybrydowych modelach. Dzięki bezstopniowej przekładni obroty silnika podczas jazdy w trasie pozostają możliwie niskie, a to pozwala dodatkowo obniżyć spalanie. Hybrydy Toyoty charakteryzują się tym, że podczas przy-spieszania silnik pracuje zawsze w optymalnym zakresie obrotów, co przekłada się na jego lepszą efektywność.

Warto wspomnieć również o hybrydach typu plug-in. Takie modele oferują zazwyczaj bezemisyjny zasięg na poziomie około 50 km (W Toyocie RAV4 Plug-in Hybrid jest to 75 km), co ozna-cza, że nawet w trasie możemy wykorzystywać moc silnika elektrycznego i podróżować wyłącznie na prądzie. Charakterystyczną cechą hybryd plug-in jest mocniejsza jednostka elektryczna, dzięki której korzyści z zastosowania hybrydy odczujemy nawet na autostradzie. Lepsze osiągi i niższe spalanie hybrydy mogą być więc nie tylko „miejską” korzyścią, a nowoczesne hybrydy tak samo nadają się do krótkich, jak i dalekich podróży.

Czy hybryda się opłaca?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Coraz większa liczba hybryd na rynku to reakcja na prawne uwarunkowania związane z normami emisji spalin, ale i naturalna ścieżka rozwoju motory-zacji. Efektywność i oszczędne działanie hybryd sprawiają, że jest to dziś jeden z najbardziej opła-calnych rodzajów napędu. Wystarczy spojrzeć na to, jak wiele hybrydowych taksówek jeździ po naszych drogach. Doskonale świadczy to o tym, że ich użytkowanie jest niedrogie i opłacalne, szczególnie, gdy jeździmy dużo.

W gamie Toyoty hybrydowe modele charakteryzują się wyraźnie niższym zużyciem paliwa od odmian napędzanych konwencjonalnymi silnikami i bez wahania można stwierdzić, że, mi-mo wyższej ceny zakupu, wersje hybrydowe są bardziej opłacalne w zakupie od aut spalinowych. Potwierdzona latami eksploatacji i milionami kilometrów bezawaryjność, długa żywotność baterii i doskonałe osiągi to kolejne argumenty za wyborem hybrydy. Auta z takim napędem coraz częściej wyjeżdżają na nasze drogi, a ich użytkownicy mogą cieszyć się oszczędnościami w portfelu i bar-dziej przyjaznymi dla środowiska autami, które w miejskich warunkach przez większość czasu mo-gą poruszać się wyłącznie na prądzie.

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona