Samochody hybrydowe – ile palą?
Jakie jest spalanie w samochodach hybrydowych? Normy emisji spalin z roku na rok stają się co-raz ostrzejsze, a odpowiedzią na surowe, europejskie prawo są auta zelektryfikowane - przede wszystkim hybrydy. Samochody łączące napęd konwencjonalny (spalinowy) z elektrycznym stają się coraz popularniejsze, a liczba dostępnych w salonach modeli hybrydowych nieustannie się zwiększa. Zastosowane w nowych autach technologie pozwalają sporo zaoszczędzić przy dystry-butorze i odwdzięczają się niższymi, korzystniejszymi dla środowiska emisjami spalin. Jak to działa, czy opłaca się jeździć hybrydą w długie trasy i wreszcie, ile pali hybryda? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym tekście.
17.03.2022 | aktual.: 10.03.2023 14:10
Jak działa napęd hybrydowy?
Na początku warto rozprawić się z mitem o samochodach hybrydowych. Choć pod maską auta napędzanego hybrydą umieszczone są nowoczesne podzespoły, zasada działania jest raczej pro-sta, a konstrukcja na tyle nieskomplikowana, by klienci nie musieli obawiać się o serwisowanie i eksploatację. Zelektryfikowany napęd łączący zalety auta elektrycznego i spalinowego może być trwały i bezawaryjny, czego dowodem są wysokie przebiegi osiągane niezawodnie przez hybrydy Toyoty.
Choć napęd hybrydowy w ostatnich latach stał się znacznie popularniejszy, jest obecny na rynku już od wielu lat. Kolejne generacje hybryd różnią się od siebie wydajnością, rozwiązaniami tech-nicznymi i parametrami (to, jak przyspiesza i ile spala hybryda), ale główna zasada działania kla-sycznej hybrydy pozostaje niezmienna. Układ napędowy składa się z silnika spalinowego, silnika elektrycznego i baterii, która magazynuje energię odzyskaną podczas jazdy np. w trakcie hamowa-nia. W dużym skrócie i niezależnie od typu hybrydy, chodzi o to, by odzyskać możliwie dużo energii i wykorzystać ją później do napędzania pojazdu. Klasyczna hybryda ładuje się sama - gdy zwal-niamy lub jedziemy z jednostajną prędkością. O zarządzanie zasobami i odpowiedni poziom nała-dowania akumulatora dba komputer i dopracowane przez inżynierów oprogramowanie.
W hybrydach typu plug-in baterię możemy ładować również z zewnętrznego źródła - domowego gniazdka lub publicznej stacji ładowania. Dzięki większej pojemności akumulatora potencjalny zasięg z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej jest znacznie większy niż w typowej, pełnej hybrydzie (Toyota RAV4 Plug-in Hybrid w trybie elektrycznym potrafi przejechać 75 km lub nawet do 100 km w mieście). Na drugim biegunie zelektryfikowanych aut są tzw. miękkie hybrydy, czyli samochody, w których najczęściej spotyka się silnik elektryczny o mocy kilku koni mechanicznych, pełniący rolę rozrusznika - nie jest w stanie napędzać kół i zazwyczaj ma niewielki wpływ na to, ile spala hybryda w codziennej eksploatacji. W gamie modelowej Toyoty znajdziemy tylko pełne hybrydy oraz hybrydy plug-in.
Średnie spalanie samochodu hybrydowego
To, ile spala hybryda, zależne jest więc od jej typu i stopnia zaawansowania. Można powiedzieć, że im młodszy samochód, tym wydajniejsza jest zastosowana w nim hybryda. Przykładem są modele Toyoty, które wyposażono w napęd hybrydowy dopracowywany przez lata. Średnie spalanie hybrydy w nowych modelach może być niewiarygodnie niskie, a taki rodzaj napędu sprawdza się doskonale zarówno w małych, miejskich autach, jak i 7-osobowych SUV-ach.
Chyba wszyscy lubimy, gdy teoria znajduje potwierdzenie w praktyce. W korzystny dla portfela sposób dzieje się to w przypadku hybrydowych modeli Toyoty, które „katalogowo” obiecują niskie spalanie, a dane te znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. Ile palą hybrydy Toyoty? Niezależnie od tego, czy mówimy o miejskim Yarisie, czy o Toyocie Highlander, są to imponujące wartości, które zostawiają w tyle konkurencję, w tym auta napędzane silnikami diesla. Przykładowo, Toyota Yaris Hybrid zużywa średnio od 3,8 l/100 km, Toyota Corolla Hatchback z jednostką 1.8 Hy-brid wyróżnia się spalaniem na poziomie od 4,4 l/100 km, rodzinna RAV4 2.5 Hybrid Dyna-mic Force zadowala się od 5,5 l/100 km, a mierząca niemal 5 metrów, 7-osobowa Toyota Hi-ghlander, przeciętnie zużywa zaledwie od 6,6 l/100 km.
Jeśli weźmiemy pod uwagę moc i osiągi hybrydowych modeli, podane wyniki robią wrażenie. W przypadku każdego z modeli rezultaty katalogowe możemy bez trudu osiągnąć w drogowych wa-runkach, a choć styl jazdy ma znaczenie dla spalania, nawet dynamiczna jazda nie sprawia, że hybrydowe Toyoty stają się paliwożerne. Potwierdzają to dane z portali agregujących niezależne opinie i relacje użytkowników aut. Kierowcy przyznają, że Toyoty z hybrydowym napędem cechują się wybitnie niskim spalaniem, co przekłada się na niższe rachunki za paliwo i oznacza korzyść dla środowiska.
Czy hybryda nadaje się na długie trasy?
Samochody hybrydowe świetnie sprawdzają się jako auta do miasta. Hybrydy w mieście są wybit-nie oszczędne i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Jak wygląda jednak sytuacja na autostra-dach i drogach ekspresowych? Ile pali hybryda w trasie? Również w takich warunkach możemy liczyć na przyjazną dla portfela eksploatację. Choć korzyści z napędu hybrydowego są najbardziej odczuwalne w mieście, dobry napęd hybrydowy odwdzięcza się niewysokim zużyciem paliwa rów-nież na trasie. Jest kilka powodów, dla których hybrydowe modele Toyoty pozostają oszczędne nawet podczas dalekich, pozamiejskich podróży.
Przede wszystkim, zastosowano w nich wyjątkowo oszczędne silniki spalinowe, które pracują w cyklu Atkinsona. Taki układ pracy jednostki spalinowej poprawia jej sprawność w zakresie średnich obrotów i pozwala napędzać samochód efektywnie, bez wkręcania motoru na wysokie obroty. Każde wyprzedzanie czy przyspieszanie będzie więc nieco bardziej ekonomiczne niż w przypadku silników pracujących w tradycyjnym Cyklu Otto.
Drugim argumentem jest skrzynia biegów e-CVT, którą Toyota stosuje w hybrydowych modelach. Dzięki bezstopniowej przekładni obroty silnika podczas jazdy w trasie pozostają możliwie niskie, a to pozwala dodatkowo obniżyć spalanie. Hybrydy Toyoty charakteryzują się tym, że podczas przy-spieszania silnik pracuje zawsze w optymalnym zakresie obrotów, co przekłada się na jego lepszą efektywność.
Warto wspomnieć również o hybrydach typu plug-in. Takie modele oferują zazwyczaj bezemisyjny zasięg na poziomie około 50 km (W Toyocie RAV4 Plug-in Hybrid jest to 75 km), co ozna-cza, że nawet w trasie możemy wykorzystywać moc silnika elektrycznego i podróżować wyłącznie na prądzie. Charakterystyczną cechą hybryd plug-in jest mocniejsza jednostka elektryczna, dzięki której korzyści z zastosowania hybrydy odczujemy nawet na autostradzie. Lepsze osiągi i niższe spalanie hybrydy mogą być więc nie tylko „miejską” korzyścią, a nowoczesne hybrydy tak samo nadają się do krótkich, jak i dalekich podróży.
Czy hybryda się opłaca?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Coraz większa liczba hybryd na rynku to reakcja na prawne uwarunkowania związane z normami emisji spalin, ale i naturalna ścieżka rozwoju motory-zacji. Efektywność i oszczędne działanie hybryd sprawiają, że jest to dziś jeden z najbardziej opła-calnych rodzajów napędu. Wystarczy spojrzeć na to, jak wiele hybrydowych taksówek jeździ po naszych drogach. Doskonale świadczy to o tym, że ich użytkowanie jest niedrogie i opłacalne, szczególnie, gdy jeździmy dużo.
W gamie Toyoty hybrydowe modele charakteryzują się wyraźnie niższym zużyciem paliwa od odmian napędzanych konwencjonalnymi silnikami i bez wahania można stwierdzić, że, mi-mo wyższej ceny zakupu, wersje hybrydowe są bardziej opłacalne w zakupie od aut spalinowych. Potwierdzona latami eksploatacji i milionami kilometrów bezawaryjność, długa żywotność baterii i doskonałe osiągi to kolejne argumenty za wyborem hybrydy. Auta z takim napędem coraz częściej wyjeżdżają na nasze drogi, a ich użytkownicy mogą cieszyć się oszczędnościami w portfelu i bar-dziej przyjaznymi dla środowiska autami, które w miejskich warunkach przez większość czasu mo-gą poruszać się wyłącznie na prądzie.