Strefa czystego transportu w Londynie się rozrasta. Mieszkańcy są wściekli

Londyński program ograniczenia emisji gazów cieplarnianych poprzez nałożenie dziennych opłat na najbardziej zanieczyszczające pojazdy rozszerzył na całą stolicę Wielkiej Brytanii. Stało się to pomimo licznych protestów osób, które twierdzą, że zaostrzy to kryzys związany z kosztami życia.

Władze Londynu zdecydowały o rozszerzeniu granic ULEZWładze Londynu zdecydowały o rozszerzeniu granic ULEZ
Źródło zdjęć: © PA Media

Strefa czystego transportu (ULEZ) została wprowadzona w 2019 r. w niewielkiej części centrum Londynu. W 2021 r. została dodatkowo rozszerzona, a niedawno dosięgnęła już niemal granic miasta, obejmując wszystkie 32 dzielnice zamieszkane przez dodatkowe pięć milionów ludzi. Burmistrz Londynu Sadiq Khan twierdzi, że rozbudowa zmniejszy liczbę zgonów z powodu chorób związanych z zanieczyszczeniem powietrza i pomoże ograniczyć zmiany klimatyczne.

Przeciwnicy twierdzą jednak, że dzienna opłata w wysokości 12,5 funta pobierana od tysięcy osób jeżdżących starszymi, bardziej zanieczyszczającymi środowisko pojazdami jest niesprawiedliwa i spowoduje szkody gospodarcze. Khan powiedział w rozmowie z BBC, że wprowadzenie rozszerzonej strefy jest trudne, ale konieczne, a osoby zamieszkujące najbiedniejsze obszary są narażone na najwyższy poziom zanieczyszczeń.

"Rozbudowa ULEZ stanowi integralną część naszej polityki mającej na celu rozwiązanie problemu zanieczyszczenia powietrza, zaradzenia kryzysowi klimatycznemu, ale także zadbanie o to, aby zająć się problemem niesprawiedliwości społecznej" - podkreślił polityk.

Burmistrz twierdzi, że dziewięć na dziesięć samochodów w Londynie jest już zgodnych z normą ULEZ, ale przeciwnicy kwestionują tę liczbę. Swój gniew wyładowali na kamerach egzekwowania przepisów ULEZ, a według stanu na 1 sierpnia br. londyńska policja zarejestrowała 164 skradzione i 185 uszkodzone urządzenia. Obecnie w mieście zainstalowanych jest 1900 kamer, ale władze planują rozszerzyć tę liczbę do 2750.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach