Toyota i Lotos wspólnie wybudują stacje ładowania wodorem w Polsce

Choć plany o wybudowaniu sieci stacji ładowania wodorem w Polsce snute są już od dawna, widać coraz jaśniejsze światełko w tunelu. Lotos podpisał list intencyjny z Toyotą w zakresie współpracy intensyfikującej prace nad rozwojem technologii wykorzystania wodoru w transporcie samochodowym.

Pierwsze stacje tankowania wodorem mają powstać w Polsce w 2021 rokuPierwsze stacje tankowania wodorem mają powstać w Polsce w 2021 roku
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński

Choć Polska jest ważnym graczem na rynku produkcji wodoru, możemy pochwalić się na razie tylko jednym zarejestrowanym samochodem z ogniwami wodorowymi (Toyota Mirai), którego na dodatek nie ma gdzie tankować. Pierwsze deklaracje o wybudowaniu dwóch stacji ładowania wodorem padły ze strony Lotosu już pod koniec 2018 roku – miałyby powstać w Warszawie oraz Gdańsku.

Podpisanie listu intencyjnego przez grupę Lotos i Toyota Motor Poland jest początkiem prac, które w pierwszym półroczu 2020 roku zwieńczyć ma szczegółowa umowa o współpracy. Porozumienie przyniesie w 2021 roku budowę stacji ładowania wodorem pod patronatem Toyoty.

– W 2021 roku będziemy jako pierwsi w Polsce produkować wodór o bardzo wysokiej czystości. Do tego czasu na pierwszych dwóch naszych stacjach chcemy też zbudować punkty ładowania samochodów tym paliwem, zaś Toyota jest jednym z dostawców, który takie samochody posiada. Chcemy upewnić się, że to, co przygotujemy, będzie spełniało wymogi rynkowe – mówi Marian Krzemiński, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. inwestycji i innowacji.

Mówi się, że ogniwa wodorowe to przyszłość transportu nie tylko prywatnego, ale także zbiorowego. Już teraz w wielu europejskich miastach można spotkać autobusy miejskie napędzane wodorem. Niewykluczone, że po rozbudowie infrastruktury takie pojazdy pojawią się także u nas.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem