Volvo nie jest już takie pewne przejścia na elektryki. "Hybrydy mogą być pomostem"

Czasami zdarza się, że wzniosłe ideały muszą w pewnym momencie zderzyć się z bezwzględną rzeczywistością. Wiele wskazuje na to, że w Volvo ten proces właśnie trwa i dotyczy rezygnacji z produkowania samochodów spalinowych.

Volvo XC90
Volvo XC90
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Tomasz Budzik

01.08.2024 | aktual.: 01.08.2024 16:12

Popularność samochodów elektrycznych zależy nie tylko od proekologicznego nastawienia kierowców, ale też od dofinansowania, na jakie mogą liczyć nabywcy. Praktyka pokazała, że w krajach, które zmniejszyły zachęty, spadł również popyt na auta o napędzie elektrycznym. Rozdźwięk pomiędzy przewidywaniami planistów a rzeczywistością sprawia, że zarządzający markami samochodowym ponownie muszą przemyśleć swoje strategie odejścia od silników spalinowych. Podobnie jest w Volvo.

W 2023 r. Björn Annwall, wiceszef Volvo, zapowiedział, że po 2030 r. szwedzka marka nie sprzeda ani jednego samochodu z silnikiem spalinowym. Jak podkreślił Szwed, nie ma tu żadnych "ale" czy "jeśli". Jak jednak informuje Automotive News Europe, szef Volvo – Jim Rowan – na spotkaniu z inwestorami stwierdził, że potrzeba czasu, by doprowadzić różne części świata do elektryfikacji. Hybrydy zaś mają stanowić "solidny most dla klientów, którzy nie są jeszcze gotowi na samochód w pełni elektryczny".

Wygląda więc na to, że stanowisko Volvo zmierza w kierunku przedłużenia sprzedaży hybrydowych samochodów z silnikami spalinowymi. Jim Rowan zapowiedział również, że firma Volvo będzie inwestowała w rozwój hybryd plug-in. Nie bez znaczenia pozostają głosy dilerów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak informuje ANE, sprzedawcy Volvo w USA wręcz domagają się pozostawienia w ofercie po 2030 r. aut z hybrydowymi jednostkami napędowymi. Ich zdaniem jest to kwestia być albo nie być na amerykańskim rynku. Za oceanem sprzedaż samochodów elektrycznych wciąż rośnie, ale dynamika tego wzrostu mocno spadła. W drugim kwartale 2024 r. zanotowano wzrost o 11 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 48 proc.

Zdaniem ANE kierownictwo Volvo rozważa odświeżenie platformy SPA1, na której budowane są modele marki z napędem mild hybrid i plug-in hybrid. W ślad za taką decyzją mogłyby pójść zmiany w strategii modelowej. Zgodnie z wciąż obowiązującymi założeniami flagowy XC90 ma zakończyć żywot w maju 2030 r. Volvo już zadeklarowało, że nie będzie kolejnej generacji tego modelu. Zdaniem ekspertów plany Szwedów mogą się jednak zmienić.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)