Volvo nie jest już takie pewne przejścia na elektryki. "Hybrydy mogą być pomostem"

Czasami zdarza się, że wzniosłe ideały muszą w pewnym momencie zderzyć się z bezwzględną rzeczywistością. Wiele wskazuje na to, że w Volvo ten proces właśnie trwa i dotyczy rezygnacji z produkowania samochodów spalinowych.

Volvo XC90Volvo XC90
Źródło zdjęć: © WP | Szymon Jasina
Tomasz Budzik

Popularność samochodów elektrycznych zależy nie tylko od proekologicznego nastawienia kierowców, ale też od dofinansowania, na jakie mogą liczyć nabywcy. Praktyka pokazała, że w krajach, które zmniejszyły zachęty, spadł również popyt na auta o napędzie elektrycznym. Rozdźwięk pomiędzy przewidywaniami planistów a rzeczywistością sprawia, że zarządzający markami samochodowym ponownie muszą przemyśleć swoje strategie odejścia od silników spalinowych. Podobnie jest w Volvo.

W 2023 r. Björn Annwall, wiceszef Volvo, zapowiedział, że po 2030 r. szwedzka marka nie sprzeda ani jednego samochodu z silnikiem spalinowym. Jak podkreślił Szwed, nie ma tu żadnych "ale" czy "jeśli". Jak jednak informuje Automotive News Europe, szef Volvo – Jim Rowan – na spotkaniu z inwestorami stwierdził, że potrzeba czasu, by doprowadzić różne części świata do elektryfikacji. Hybrydy zaś mają stanowić "solidny most dla klientów, którzy nie są jeszcze gotowi na samochód w pełni elektryczny".

Wygląda więc na to, że stanowisko Volvo zmierza w kierunku przedłużenia sprzedaży hybrydowych samochodów z silnikami spalinowymi. Jim Rowan zapowiedział również, że firma Volvo będzie inwestowała w rozwój hybryd plug-in. Nie bez znaczenia pozostają głosy dilerów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

Jak informuje ANE, sprzedawcy Volvo w USA wręcz domagają się pozostawienia w ofercie po 2030 r. aut z hybrydowymi jednostkami napędowymi. Ich zdaniem jest to kwestia być albo nie być na amerykańskim rynku. Za oceanem sprzedaż samochodów elektrycznych wciąż rośnie, ale dynamika tego wzrostu mocno spadła. W drugim kwartale 2024 r. zanotowano wzrost o 11 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 48 proc.

Zdaniem ANE kierownictwo Volvo rozważa odświeżenie platformy SPA1, na której budowane są modele marki z napędem mild hybrid i plug-in hybrid. W ślad za taką decyzją mogłyby pójść zmiany w strategii modelowej. Zgodnie z wciąż obowiązującymi założeniami flagowy XC90 ma zakończyć żywot w maju 2030 r. Volvo już zadeklarowało, że nie będzie kolejnej generacji tego modelu. Zdaniem ekspertów plany Szwedów mogą się jednak zmienić.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟