Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9 © WP Autokult | Graeme Fordham

496,22 km/h w chińskim aucie. Oglądałem Yangwanga U9 Xtreme z bliska

Mateusz Lubczański

Mark Basseng zatrzymał samochód i przeklął siarczyście. Emocje jeszcze z niego schodziły. Właśnie pobił rekord prędkości dla fabrycznych samochodów. W chińskim aucie. W trzycyfrową wartość nie mógł uwierzyć.

To nie jest opis sceny z filmu. To nie jest wymysł autora. To relacja sytuacji z 14 września, kiedy to na niemieckim torze ATP Automotive Testing Papenburg Basseng pobił rekord prędkości dla samochodów fabrycznych. Zrobił to w Yangwangu U9 Extreme. Wynik: 496,22 km/h. Nie, to nie pomyłka ani chochlik drukarski. To środkowy palec w kierunku europejskiej motoryzacji, w tym takich legend jak Bugatti.

Yangwang to część chińskiego koncernu BYD. Samochody BYD już można zauważyć na polskich drogach, niedługo zobaczymy też prawdopodobnie modele marki BYD-a celującej w klasę premium – Denzy (poniżej znajdziesz wrażenia z mojej pierwszej jazdy modelem Z9 GT). Yangwang U9 to auto narysowane przez Wolfganga Eggera, który wcześniej związany był z koncernem Volkswagena.

Niemal każdy aspekt tego auta sprawia, że trzeba przeczytać zdanie po dwa, albo nawet trzy razy by w nie uwierzyć. Yangwang U9 (ale ten "zwykły") potrafi podskakiwać i tańczyć. Dlaczego? Bo może. Wersja Extreme, ograniczona do 30 egzemplarzy, ma 3000 koni mechanicznych. I to też nie jest pomyłka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!

Osiągnięto to dzięki czterem silnikom, po jednym na każde koło. Do tego akumulator oparty na chemii z fosforem, a nie manganem. To flagowy produkt BYD-a, ogniwo Blade, które teoretycznie ma mniejszą gęstość energetyczną, jednak jest niezwykle dopracowanym produktem. Wystarczy powiedzieć, że jego współczynnik oddawania energii w stosunku do pojemności wynosi 30. Instalacja elektryczna ma napięcie na poziomie 1200 V, podczas gdy "przeciętny" elektryk ma instalację 400 V, a auta na 800 V są dopiero w planach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

FASTEST CAR ON THE PLANET

Chińskie auto, chińskie baterie oraz dalekowschodnie... opony. To one są najważniejsze podczas bicia prędkości i jak przyznaje Basseng, to właśnie ich degradacji obawiał się najbardziej. Wyprodukowane przez markę Giri, tylko do tego modelu, są wzmocnione kevlarem i podczas testów wytrzymały około 9 minut przy prędkości przekraczającej 500 km/h.

Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9
Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9 © WP Autokult | Graeme Fordham

Z bliska Yangwang U9 nie sprawia wrażenia auta eksperymentalnego. Jasne, jest obklejone taśmą klejącą, by zlikwidować wirowanie powietrza spowodowane przez szpary w nadwoziu, ale dalej ma np. elektryczną regulację kierownicy. Gdyby nie trudność w zapakowaniu się do środka (wiecie, klatka i kubełki) nie różniłby się od zwykłego sportowego samochodu.

Basseng przyznaje, że w pewnym momencie nie patrzył już na prędkościomierz, bowiem wszystko działo się za szybko. Po pobiciu rekordu wsiadł w prywatne auto, pojechał kilkaset kilometrów do domu, a następnego dnia odwiózł dzieci do przedszkola. Ale już wiemy, że to nie koniec.

Yangwang U9 Xtreme
Yangwang U9 Xtreme © WP Autokult | Materiały prasowe BYD

Nie tylko dlatego, że pokonanie bariery 500 km/h byłoby wisienką na szczycie tortu dla chińskich osiągnięć. Inżynierowie BYD-a przyznali podczas świętowania, że Yangwang U9 miał w zanadrzu jeszcze jakieś 300 KM mocy do wykorzystania. Cóż, może po prostu trzeba znaleźć dłuższą prostą?

  • Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9
  • Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9
  • Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9
  • Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9
  • Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9
  • Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9
  • Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9
  • Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9
  • Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9
  • Yangwang U9 Xtreme
[1/10] Bicie rekordu prędkości Yangwangiem U9 Źródło zdjęć: WP Autokult | Graeme Fordham
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

AUDI zaprojektowane przez Polaka bije rekordy w Chinach
AUDI zaprojektowane przez Polaka bije rekordy w Chinach
Dwa nowe modele w Polsce. Oczywiście z Chin - wjeżdża marka GAC
Dwa nowe modele w Polsce. Oczywiście z Chin - wjeżdża marka GAC
Co dalej z Octavią? Dyrektor Škody tłumaczy, jak chce wrócić na pozycję lidera w Polsce
Co dalej z Octavią? Dyrektor Škody tłumaczy, jak chce wrócić na pozycję lidera w Polsce
Test: Mercedes Klasy C 300 de Kombi - czy hybrydowy diesel ma sens?
Test: Mercedes Klasy C 300 de Kombi - czy hybrydowy diesel ma sens?
Mitsubishi Eclipse Cross – nie sercem, a rozumem
Mitsubishi Eclipse Cross – nie sercem, a rozumem
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a