Pierwszy (wirtualny) kontakt z Audi e-tron FE07. Historyczny bolid na nowy sezon Formuły E

Pierwszy (wirtualny) kontakt z Audi e-tron FE07. Historyczny bolid na nowy sezon Formuły E26.11.2020 08:28
Audi e-tron FE07 (2021) (fot. Audi)

Pandemia koronawirusa nie ominęła Formuły E i mocno wpłynęła zarówno na poprzedni sezon, jak i rozwój nowych bolidów na kolejną, zimowo-wiosenną rundę. Nie przeszkodziło to jednak zespołowi Audi Sport ABT Schaeffler w stworzeniu ważnego bolidu, dla którego po raz pierwszy samodzielnie przygotowała cały, elektryczny zespół napędowy.

Formuła E szybko awansowała w strukturach Audi. Niemiecki gigant wszedł do tej względnie młodej dyscypliny w roku 2016, gdy był zaangażowany jeszcze z wielkimi, fabrycznymi zespołami w Mistrzostwa Świata Wyścigów Długodystansowych i serię DTM. Działalność pierwszego z wymienionych zespołów została zakończona kilka miesięcy po dołączeniu do Formuły E, drugiego – kilka tygodni temu.

Cała siła Audi w wyścigach od teraz jest więc już skierowana wyłącznie na wsparcie kilku prywatnych zespołów w wyścigach klasy GT i właśnie na Formułę E. Skupienie się na niej przychodzi w przełomowym momencie. Organizowana zaledwie od 6 lat seria zyskała właśnie status Mistrzostw Świata pod egidą FIA.

Audi e-tron FE07 (2021) (fot. Audi)
Audi e-tron FE07 (2021) (fot. Audi)

Powiększyły się również kompetencje uczestniczących zespołów. O ile na początku wszyscy w tej serii rywalizowali z pomocą jednakowych aut dostarczonych przez partnerów serii, z każdym sezonem wkład producentów jest coraz większy. Choć wszystkie bolidy korzystają nadal z jednakowych nadwozi czy akumulatorów, to producenci tworzą już sami całe układy napędowe.

Z każdym sezonem seria osiąga również coraz wyższy poziom. W gronie producentów w nadchodzącym sezonie, obok Audi, znajdą się także Jaguar, Mercedes, Nio, Nissan, DS, Mahindra i Porsche.

Uwzględniając te wszystkie fakty, członkowie Audi Sport przyznają, że przygotowanie do nadchodzącego sezonu Formuły E było jednym z największych wyzwań w historii działalności sportowej dywizji tej niemieckiej marki. Głównie dlatego, że w Formule E wszystko jest dla nich nowe. Prace nad własną jednostką typu MGU (silnik zintegrowany z regeneratorem energii) zajęły im ostatnie dwa lata.

Audi e-tron FE07 (2021) (fot. Audi)
Audi e-tron FE07 (2021) (fot. Audi)

Ze względu na obecną sytuację premiera nowego bolidu Audi e-tron FE07 miała wyłącznie formę cyfrową, więc nie mogłem osobiście zobaczyć samochodu. Tym razem, wyjątkowo, nie jest to jednak aż tak duża strata, biorąc pod uwagę, że z zewnątrz auto nie zmieniło się w stosunku do zeszłego sezonu (poza symbolicznym zmianami malowania). Większe zmiany w pakiecie aerodynamicznym zostały przesunięte dopiero na kolejny sezon.

Najciekawsze w FE07 jest to, co pod spodem, i co na temat tych wnętrzności mieli do powiedzenia członkowie zespołu. – We wszystkich obszarach tego projektu osiągnęliśmy granice naszych możliwości – nie kryje dumy Stefan Aicher, szef rozwoju napędów elektrycznych Audi Sport. Twórcy napędu najbardziej zadowoleni są z parametrów osiągniętych na polu chłodzenia i kompaktowego upakowania całej jednostki.

Audi e-tron FE07 (2021) (fot. Audi)
Audi e-tron FE07 (2021) (fot. Audi)

– Nowy zespół MGU05 waży zaledwie 35 kg. To o wiele mniej niż silnik spalinowy o porównywalnych osiągach – powiedział Tristan Summerscale, główny inżynier bolidu. Moc maksymalna wynosi ustandaryzowane dla wszystkich aut w serii 335 KM. Dzięki miażdżącej elastyczności silnika elektrycznego się to na przyspieszenie do 100 km/h na poziomie 2,8 s. Zgodnie z regulaminem bolid Formuły E musi ważyć co najmniej 900 kg. Akumulator o pojemności 52 kWh, który dostarcza wszystkim zespołom McLaren, waży 385 kg.

Swojej potencjalnej przewagi nad konkurentami zespół doszukuje się również w bardzo wysokiej sprawności cieplnej napędu, która przekracza nawet 95 proc. Podczas gdy moc silnika i wiele innych parametrów jest ustandaryzowana dla wszystkich uczestników serii, to właśnie kwestie takie jak sprawność napędu nabiera kluczowego znaczenia. Przy lepszym zarządzaniu energią akumulatora można w końcu dalej i szybciej dojechać, co stanowi klucz do sukcesu w Formule E.

Audi e-tron FE07 (2021) (fot. Audi)
Audi e-tron FE07 (2021) (fot. Audi)

Za sterami nowego, elektrycznego Audi ponownie zasiądą doświadczeni Lucas di Grassi i René Rast. Poprzedni sezon skończyli na 6. i 15. miejscu. Jak im pójdzie w tym sezonie? Tego dowiemy się 16 stycznia po pierwszej rundzie w Chile. Wcześniej, bo już w ostatni weekend listopada nowe bolidy po raz pierwszy wyjadą na zimowe testy w Walencji, co powinno dać rozeznanie w obecnym rozkładzie sił w stawce.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.