Test: Renault Arkana E-Tech - z każdym kolejnym dniem lepsza

TestyRenaultTest: Renault Arkana E-Tech - z każdym kolejnym dniem lepsza13.09.2021 15:53
Renault Arkana
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Moja opinia o Renault Arkanie po pierwszych jazdach – czyli kilku godzinach za kierownicą – była nad wyraz pozytywna. Chwilę potem nadszedł moment, by ją zweryfikować podczas dłuższego testu. Okazało się, że z każdym dniem staje się lepsza.

Renault Arkana E-Tech (hybryda) - test, opinia

Pierwsze jazdy nowym modelem tym się różnią od pełnego testu, że przy dłuższym poznaniu zmienia się niekiedy opinię na pewne sprawy, a oceniając auto na spokojnie i bez presji, łatwiej wyłapać jakieś niedociągnięcia, których wcześniej się nie zauważyło. Moja opinia na temat tego auta po krótkim spotkaniu była taka:

Nie sądziłem, że kiedykolwiek to powiem o aucie Renault, ale jest kapitalne! Jest niemal kompletne, ale nie byłoby renaultem, gdyby nie "położono" jednej rzeczy (czyt. skrzyni biegów). Już teraz wiadomo, że SUV w stylu coupe to nie bezsens, lecz najlepsze, co może zaoferować producent auta za ok. 100-200 tys. zł. Renault trafiło w dziesiątkę. Arkana jest nie tylko ładna, ale i praktyczna, a do tego ekonomiczna i dobrze wyceniona. Osoby ceniące sobie osiągi mają do wyboru niehybrydowy wariant 160-konny, a za dieslem nie ma co płakać, bo hybryda dobrze go zastępuje. Jeśli Arkana nie odniesie sukcesu, to nie wiem co... Renault nie będzie miało już nic do powiedzenia w segmentach wyższych niż B.

Nie zmieniam zdania

Bardzo rzadko zdarza się, by na temat auta z pierwszych jazd choć trochę nie zmienić zdania po pełnym, kilkudniowym teście. Tu mam jeszcze tę różnicę, że testowa Arkana nie była w specyfikacji R.S. Line, lecz Intense, czyli nie tylko uboższej, ale też inaczej wyglądającej, zarówno na zewnątrz, jak i w środku.

Renault Arkana, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Renault Arkana
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Testowe auto nie ma skórzanych foteli, sportowej kierownicy i innych akcentów. Ma za to inny drążek obsługujący przekładnię. Wygląda gorzej, taniej, ale działa w pełni mechanicznie (skokowo), co uważam za zaletę, więc minus za wygląd nie zmienia mojej ogólnej oceny. Auto jest ciut gorzej wykonane (czyt. mniej się podoba), ale to bardzo subiektywne odczucie.

Co do pozostałych obszarów nie zmieniam zdania. Samochód jest przestronny, wygodny i znalazłem tylko jedno uchybienie – źle wykończony tunel środkowy przy drążku skrzyni biegów, przez co w krótkich spodenkach na nodze kierowcy opartej o to miejsce szybko robi się niewygodny, bolesny odcisk.

Renault Arkana, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Renault Arkana
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Nie mam natomiast żadnych uwag w kwestii ergonomii czy funkcjonalności. Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, choć wciąż mam takie dziwne odczucie, że wnętrze jest wąskie. Na dużą pochwałę zasługuje bagażnik o pojemności 480 litrów, choć zabrakło haczyków na zakupy. Uwaga też na klapę – mając 180 cm wzrostu, przy otwartej można uderzyć głową o zamek.

W testowym egzemplarzu — podobnie jak podczas pierwszych jazd — świetnie działa system multimedialny. Obsługa samochodu jest najlepsza w gamie modeli Renault.

Renault Arkana, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Renault Arkana
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

A w kwestii napędu jestem skłonny zmienić zdanie

Delikatnie skrytykowałem napęd hybrydowy E-Tech Arkany. Konkretnie chodzi o przekładnię, którą trudno opisać, zrozumieć jej działanie w teorii, a jeszcze trudniej w praktyce. Zamiast "wielotrybowa" można ją było nazwać "humorzasta". Raz zmienia biegi wcześnie, innym razem za późno, zaskakuje redukcją przy stałej prędkości i tak dalej. Nigdy nie wiadomo, czego można się spodziewać.

Niedługo po Arkanie miałem też okazję pojeździć plug-inem Megane z tą samą przekładnią i zaczynam dochodzić do wniosku, że klientom ta skrzynia będzie mniej przeszkadzać. Chodzi o dłuższy czas używania.

Renault Arkana, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Renault Arkana
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Im częściej miałem kontakt napędem E-Tech, tym mniej się przejmowałem dziwnym sposobem pracy. Z każdym dniem przekładnia mniej przeszkadzała, mniej irytowała, więc subiektywnie stawała się lepsza. Nawet zaczynałem dostrzegać pewną logikę pracy, bo czasami skrzynia decyduje się doładować baterię — stąd te dziwne redukcje. Nie lubi dynamicznej jazdy, choć w trybie sportowym auto ma kopa. Gdyby tylko nie ta trwająca wieki zmiana biegu przy ok. 120 km/h…

Co prawda 143 KM mocy dużego wrażenia nie robi, ale przy płynnej jeździe da się odczuć działanie dużego momentu elektrycznej części napędu (50 Nm). Przy maksymalnym przyspieszeniu jest w stanie uzyskać ok. 11 s do 100 km/h. Dobrze odpowiada na wciśnięcie gazu już po rozpędzeniu. Pierwsza reakcja jest mocniejsza niż w porównywalnej hybrydzie Toyoty.

Renault Arkana, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Renault Arkana
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Nawet jeśli praca napędu nie przypadnie wam do gustu, to nie da się nie docenić Arkany za zużycie paliwa. To taki typ samochodu, który ma swoją granicę nie do przekroczenia. Jest nią 7,7 l/100 km – tyle pali na autostradzie (140 km/h) i w żadnych innych normalnych warunkach. Podczas jazdy mieszanej maksimum to 6,5-7,0 l/100 km. W trybie sportowym dynamicznie pokonany odcinek drogi krajowej dał wynik 6,3 l/100 km, a gdy jechałem ekonomicznie — o 2 l niższy.

Tak niskie spalanie to nie tylko zasługa hybrydowego napędu, który najmocniej wspiera silnik benzynowy podczas przyspieszania, czyli najbardziej paliwochłonnego procesu. To również kwestia samego silnika wolnossącego 1,6 l. Takie jednostki (bez turbo) nie są może mistrzami w dziedzinie minimalnego zużycia paliwa, ale za to świetnie spisują się w normalnej, codziennej jeździe, a przez brak doładowania mają swój limit, którego nie da się przekroczyć.

Renault Arkana, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Renault Arkana
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Jak przystało na francuza

Zawieszenie jest dobrze wyważone, bez przesady w żadną stronę i bez rewelacji także. Układ jezdny można ocenić jako poprawny — to najlepsze określenie. Bez aspiracji sportowych.

Komfort tłumienia nierówności jest na właściwym poziomie, zarówno na drobnych, jak i tych większych. Szybka jazda szutrami nie jest wielkim wyzwaniem, choć czuć, że wszystko jest zestrojone po prostu pod normalną, codzienną eksploatację.

Renault Arkana, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Renault Arkana
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Podczas jazdy z reguły w aucie jest dość cicho pod warunkiem, że skrzynia biegów nie wejdzie w tryb "zredukuję sobie bieg". Dobrze oceniam również oświetlenie i systemy bezpieczeństwa. Gorzej kamerę cofania, a konkretnie jakość jej obrazu.

Niewiele drożej, ale jednak

Zaletą Renault Arkany w wersji hybrydowej jest jej cena. Jednak nie w odniesieniu do konkurencji, której zasadniczo nie ma, lecz do innych odmian Arkany. Przykładowo, bazowa wersja kosztuje tylko 8 tys. zł więcej od odmiany z benzynowym silnikiem 1.3 o mocy 140 KM i automatyczną przekładnią. I choć ma większy bagażnik, to wybrałbym jednak tę hybrydę.

Z kolei porównując E-Tech z mocniejszym wariantem 158-konnym, znów hybryda jest droższa, ale tylko o 4 tys. zł (testowe auto od 130 900 zł). Tu przegrywa z tradycyjną odmianą benzynową, jednak wciąż pozostaje dobrą alternatywą. Gdyby zrównać ceny, sprzedaż hybrydy mogłaby być wyższa.

Moja opinia: Polubiłem Arkanę jeszcze bardziej, a z każdym dniem lubiłem ją bardziej. Właściwie nie ma niczego, za co można byłoby ją pokochać, ale okazuje się bardzo praktycznym i ładnym SUV-em, który ma dobrą dynamikę i bardzo mało pali. Nic szczególnego, ale w tym rzecz. Auta marki Renault poza niską ceną niczym specjalnym nie kuszą. Arkana kusi tym, że jest po prostu bardzo dobrym samochodem. Tylko trzeba się o tym przekonać.

Marcin Łobodziński

Nasza ocena Renault Arkana E-Tech:
9/ 10
Plusy
  • Pojemne, praktyczne i funkcjonalne wnętrze
  • Duży jak na hybrydę bagażnik
  • Dobre prowadzenie i komfort resorowania
  • Dobre osiągi
  • Niskie spalanie
Minusy
  • Brak haczyków na zakupy w bagażniku
  • Dziwna praca skrzyni biegów
  • Tunel środkowy z przodu z ostrą krawędzią
[1/25]
[2/25]
[3/25]
[4/25]
[5/25]
[6/25]
[7/25]
[8/25]
[9/25]
[10/25]
[11/25]
[12/25]
[13/25]
[14/25]
[15/25]
[16/25]
[17/25]
[18/25]
[19/25]
[20/25]
[21/25]
[22/25]
[23/25]
[24/25]
[25/25]

Renault Arkana E-Tech - dane techniczne

Renault Arkana E-Tech (Intense)

Silnik i napęd:

Objętość skokowa:1,6 l 
Moc maksymalna (systemowa):143 KM 
Moment maksymalny:205+50 Nm 
Skrzynia biegów:wielotrybowa (?) 
Pojemności i masy
Pojemność bagażnika:480 l 
Pojemność zb. paliwa:50 l 
Masa własna:1435 kg 
Ładowność:526 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:10,8 s 
Prędkość maksymalna:172 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):---5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):---4,3-6,3 l/100 km*
Zużycie paliwa (autostrada):---7,7 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,0 l/100 km5,5 l/100 km
Cena:
Model od:111 900 zł 
Hybryda od:119 900 zł 
Wersja testowa od:130 900 zł 
*zużycie paliwa na drodze krajowej jazda ekonomiczna-dynamiczna

Pełne dane techniczne na serwisie AutoCentrum.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.