Za tyle to można budować - Izera z kolejnym dofinansowaniem od państwa

Kolejne 250 mln zł trafi na konto ElectroMobility Poland - spółki odpowiedzialnej za rozwój "polskiego samochodu elektrycznego" Izera. Kwota państwowego udziału w inwestycji wzrośnie więc do 500 mln zł.

Prototyp samochodu marki IzeraPrototyp samochodu marki Izera
Aleksander Ruciński

O "polskim samochodzie elektrycznym" po raz pierwszy usłyszeliśmy w 2016 roku. Cztery lata później projekt Izera zaczął nabierać kształtów w postaci przedprodukcyjnych prototypów. I na tym się skończyło. W końcówce 2022 roku Izery nadal nie widać, ale o firmie znów jest głośno. Wszystko za sprawą kolejnego dofinansowania w wysokości ćwierć miliarda złotych.

O kolejnych środkach, którymi skarb państwa zasili spółkę ElectroMobility Poland, dowiadujemy się z facebookowego profilu Izery. Jak czytamy: "22 grudnia 2022 r. podpisany został aneks do umowy inwestycyjnej z dnia 28 lipca 2021 r. pomiędzy ElectroMobility Poland, a Skarbem Państwa, na mocy którego nastąpi wzrost łącznego dofinansowania projektu z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł."

Zgodnie z zapowiedzią, pieniądze mają zostać spożytkowane na kontynuowanie prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery.

Przedstawiciele Izery poinformowali w listopadzie, że dostawcą platformy będzie będzie chińska firma Geely, mająca w swoim portfolio wiele znanych motoryzacyjnych marek, jak chociażby Volvo czy Polestar.

Wspomniana fabryka stanie natomiast w Jaworznie. Jej budowa pierwotnie miała rozpocząć się w 2021 roku. Termin przesunięto jednak na początek 2023 roku. Oznacza to, że pierwotna data rynkowego debiutu zapowiadana na 2024 rok jest raczej niemożliwa do zrealizowania.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe opóźnienia trudno więc mówić o konkretnych terminach. Wiadomo jednak, że cały projekt wyceniano na 6 mld zł. W obliczu opóźnień i szalejącej inflacji ostateczna kwota może być jednak wyższa.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀