Aston Martin będzie tworzyć auta spalinowe "tak długo, jak będzie to możliwe"

Wbrew zapowiedziom z 2022 r. Aston Martin wcale nie ma zamiaru rezygnować z jednostek spalinowych. Elektryczny entuzjazm nie jest już tak mocny w szeregach brytyjskiej marki, a skupienie zostało przeniesione na inny sektor gamy silnikowej.

Lawrence Stroll, chairman of Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc, speaks during the reveal of the Valhalla plug-in hybrid supercar, manufactured by Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc, in Silverstone, U.K., on Thursday, July 15, 2021. The 950-horsepower plug-in hybrid, boasting futuristic lines and a distinct front, will be the middle child of Aston Martin's mid-engine sports car line, priced below the 2.5 million-pound ($3.5 million) Valkyrie and above the Vantage. Photographer: Darren Staples/Bloomberg via Getty ImagesLawrence Stroll zapewnił, że spalinówki zostaną w gamie Astona Martina na długo
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

Współczesny rynek samochodowy zmienia się w niesamowitym tempie, a krajobraz i nastroje są w stanie drastycznie zmienić się w kilkanaście, a nawet kilka miesięcy. Warto w tym miejscu wspomnieć, chociażby o podejściu do samochodów elektrycznych oraz przyszłości jednostek spalinowych, które uległo w ostatnim czasie sporej ewaluacji.

Koncerny poczyniły gigantyczne inwestycje, by wprowadzić wysokie tempo produkcji elektryków. Przy okazji jednak coraz cichsze są głosy o radykalnym zakończeniu produkcji aut spalinowych i całkowitym przejściu na prąd. Wyłamują się nie tylko marki popularne, ale również i producenci z wyższych segmentów rynku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Posłuchaj, jak brzmi nowy Aston Martin DBS Superleggera

Bardzo dobrym przykładem jest Aston Martin. Lawrence Stroll, prezes spółki, przyznał w ostatniej rozmowie z mediami, że wbrew zapowiedziom z 2022 r. klasyczne silniki nie zostaną przez markę porzucone. Kanadyjski miliarder zapowiedział, że dopóki tylko będą na to pozwalać regulacje prawne, Aston Martin będzie chciał tworzyć auta, których sercem będą jednostki spalinowe.

Tak długo, jak będziemy mogli tworzyć samochody z silnikami spalinowymi, będziemy to robić. Myślę, że zawsze będzie na nie popyt, nawet jeśli będzie on mały. Nasi klienci chcą dźwięków i zapachów.

Lawrence Stroll
prezes zarządu Aston Martin  Lagonda

Lawrence Stroll uważa, że "hype" na elektryki przewyższa popyt

Warto w tym miejscu przypomnieć, że pierwotnie Aston Martin planował całkowite przejście na produkcję samochodów elektrycznych już w 2030 r. Po dwóch latach podejście bardzo mocno się zmieniło. Widać to chociażby po fakcie, że premiera pierwszego elektryka od brytyjskiej marki została przesunięta co najmniej o dwa lata, czyli na 2027 r. Spalinówki zaś nie mają się o co martwić nawet po 2030 roku.

Planowaliśmy wprowadzić go [elektryka] na rynek pod koniec 2025 r. i rzeczywiście byliśmy na to gotowi. Ale wygląda na to, że szum wokół samochodów elektrycznych — napędzany politycznie czy w jakikolwiek inny sposób — jest większy niż rzeczywisty popyt konsumencki, szczególnie w pułapie cenowym Astona Martina.

Lawrence Stroll
prezes zarządu Aston Martin Lagonda

Obecnie największym zainteresowaniem marki cieszy się technologia hybryd plug-in i to właśnie ten obszar ma być najmocniej rozwijany. Pierwszym seryjnie produkowanym autem PHEV jest wyczekiwany Aston Martin Valhalla, którego sercem jest potężny silnik 4.0 V8 twin turbo przygotowany przez AMG. To właśnie na hybrydowych jednostkach V8 i V12 od Mercedesa i AMG, według informacji serwisu "Autocar", ma opierać się gama silnikowa Astona Martina.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy