Audi pokazało hybrydę plug-in już 30 lat temu. Konstrukcja Duo robi wrażenie do dziś
Dziś hybrydy plug-in są powszechnym zjawiskiem. To rodzaj napędu, który znajdziemy w ofercie większości producentów samochodów. 30 lat temu była to jednak nowinka, która zwracała uwagę, czego najlepszym przykładem jest koncepcyjne Audi Duo.
13.05.2020 | aktual.: 13.03.2023 13:13
Historia Audi Duo sięga 1989 roku. Inżynierowie z Ingolstadt postanowili połączyć dwa różne systemy napędu - spalinowy i elektryczny, dodając możliwość niezależnego korzystania z każdego z nich. Rozwiązanie na miarę XXI wieku zadebiutowało oficjalnie w 1990 roku podczas targów we Frankfurcie, gdzie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem klientów.
Audi słynęło już wówczas z napędu na cztery koła Quattro łączonego z silnikami spalinowymi. W modelu Duo napęd również trafiał na tylne osie z tą różnicą, że silnik spalinowy wprawiał w ruch przednie koła, a elektryczny, zamontowany tuż nad tylną osią - tylne. To koncepcja dobrze znana do dziś i nadal powszechnie wykorzystywana w większości hybryd.
Pod maską Duo pracował 2,3-litrowy motor benzynowy o mocy 136 KM wspierany 12-konną jednostką elektryczną Siemensa zasilaną solidnym niklowo-kadmowym akumulatorem. W standardowym trybie jazdy oba silniki pracowały w tandemie, ale istniała też możliwość oddzielnego stosowania poszczególnych napędów.
W tym celu trzeba było zatrzymać pojazd i wybrać odpowiedni tryb za pomocą przycisku. W opcji elektrycznej można było pokonać nawet 40 km pod warunkiem, że nie przekraczaliśmy prędkości 50 km/h. To wynik, którego nie powstydziłyby się nawet niektóre współczesne hybrydy plug-in.
Co zaskakujące, Audi Duo mogło też pochwalić się systemem odzyskiwania energii kinetycznej oraz panelami fotowoltaicznymi zamontowanymi na dachu - wszystko po to, by zmagazynować jak największą ilość energii w akumulatorach.
Oczywiście istniała też możliwość ładowania pojazdu z gniazdka - cały proces zajmował jednak aż 8 godzin. Czas ładowania oraz wysoka masa baterii sięgająca 200 kg były największymi wadami pierwszej hybrydy plug-in. Auto doczekało się zaledwie 10 egzemplarzy testowych, a potem słuch o nim zaginął. Najwyraźniej świat nie był jeszcze gotowy na hybrydową rewolucję.
Warto jednak zauważyć, że producent z Ingolstadt dalej pracował nad rozwojem kolejnych konceptów łączących silnik spalinowy i elektryczny, czego przejawem były m.in. modele 100 C4 Duo, A4 Avant Duo III czy Q7 Hybrid Concept. Żaden z nich nie doczekał się jednak masowej produkcji, a pierwszą pełnoprawną hybrydę Audi poznaliśmy dopiero w 2011 roku za sprawą Q5 Hybrid.