Auta elektryczne rządzą w Norwegii. W 2020 roku stanowiły 54 proc. sprzedaży

Norwegia to raj dla właścicieli pojazdów elektrycznych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży. Z każdym rokiem udział pojazdów na prąd w tamtejszym rynku sukcesywnie wzrasta. W 2020 po raz pierwszy przekroczył połowę, co zdecydowanie jest historycznym wynikiem.

Audi e-tron jest najpopularniejszym nowym autem w Norwegii.Audi e-tron jest najpopularniejszym nowym autem w Norwegii.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

Rozwój elektromobilności to w ostatnich latach modny i nośny temat, szczególnie w krajach Europy Zachodniej. Analizując premiery nowych modeli, doniesienia medialne i zapewnienia władz, nietrudno odnieść wrażenie, że wkraczamy właśnie w okres rozwoju elektromobilności na szerszą skalę. Jest jednak kraj, który ten etap ma już dawno za sobą. Mowa oczywiście o Norwegii.

Tamtejsze władze przewidziały przyszłość z dużym wyprzedzeniem, torując drogę do rozwoju elektromobilności już w czasach, gdy Volkswagen wciskał diesle nawet pod maski miejskich wozideł, a hybrydy ledwie raczkowały. Dziś okazuje się, że działanie z wyprzedzeniem przyniosło oczekiwane skutki.

Norwegia przez lata stała się krajem przyjaznym dla pojazdów elektrycznych. Począwszy od ulg przy zakupie takich pojazdów, poprzez darmowe parkowanie i niższe podatki, a skończywszy na preferencyjnych stawkach ubezpieczenia i możliwości jazdy po buspasach. Wszystko to sprawia, że całkowity koszt posiadania samochodu na prąd w Norwegii okazuje się nierzadko niższy niż w przypadku klasycznych spaliniaków.

Trudno więc dziwić się wynikom sprzedaży z 2020 roku, wedle których aż 54 proc. aut sprzedanych w kraju fiordów było zasilanych czystym prądem. Pozostałe 20 proc. to hybrydy plug-in, a 9 proc. klasyczne hybrydy. Dalej mamy diesle (9 proc.) i benzyniaki z wynikiem zaledwie 8 proc.

Najpopularniejszym autem w Norwegii w 2020 roku okazało się Audi e-tron, na drugim miejscu uplasowała się Tesla Model 3, a na trzecim, Volkswagen ID.3. Wszystko wskazuje, że zeszłoroczne trendy nasilą się w kolejnych miesiącach, a rok 2021 zakończy się jeszcze lepszymi wynikami.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie