Autonomiczne ciężarówki coraz bliżej. Chce ich gubernator Kalifornii

Autonomiczne pojazdy zdecydowanie nie mają łatwych początków. Spory kredyt zaufania dała im Kalifornia, lecz nie wszyscy są im tam aż tak przychylni. Widać to doskonale po ostatnich wydarzeniach.

SHANGHAI, CHINA - NOVEMBER 05 2021: Visitors check out Hyundai Motor's fuel-cell autonomous concept truck Trailer Drone at the China International Import Expo (CIIE) in Shanghai, China Friday, Nov. 05, 2021. (Photo credit should read Feature China/Barcroft Media via Getty Images)Trailer Drone - autonomiczna ciężarówka od Hyundaia
Źródło zdjęć: © GETTY | Barcroft Media
Kamil Niewiński

Jeżeli jakiś region może być nazywany prawdziwym polem doświadczalnym dla nowych technologii, bez wątpienia można tak mówić o Kalifornii. To właśnie tu znajduje się Dolina Krzemowa, czyli największe technologiczne zagłębie na świecie. A skoro cyfrowe nowinki coraz mocniej przenikają również do świata motoryzacji, nic dziwnego, że to właśnie tam możemy obserwować losy nowych jej odnóg.

Kalifornia dała spory kredyt zaufania samochodom autonomicznym. Na pierwszy ogień poszły taksówki, które jednak nie mają obecnie łatwego życia i dziś spojrzenie na nie jest trochę chłodniejsze niż na początku. Nie oznacza to jednak, że stan ten odwraca się od tej technologii. Wręcz przeciwnie - nadal chce stawiać na jej rozwój.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Autonomiczne auta - jak na tym zaoszczędzimy?

Gubernator stanu Kalifornia Gavin Newsom w piątek 22 września zawetował ustawę, wedle której w każdym pojeździe autonomicznym ważącym ponad 10 001 funtów (ok. 4535 kg) musiałby znajdować się odpowiednio przeszkolony kierowca. Ustawa przeszła przez obie izby stanowe, lecz zatrzymała się na gubernatorze, który ma prawo weta.

Kalifornia obecnie nie pozwala na ruch autonomicznych ciężarówek o masie większej niż wspomniane 10 001 funtów, lecz trwają już prace nad zmianą tych przepisów. Kalifornia dołączy wtedy do innych stanów, jak na przykład Arkansas czy Teksas.

W teorii zawetowana ustawa może zostać przyjęta - wystarczy, że po powrocie do radnych zostanie ona przegłosowana przez 2/3 członków. To byłaby jednak wyjątkowa sytuacja, bowiem z tej możliwości nie skorzystano od 1979 r.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki