BMW iX © BMW

BMW wie, że nie mamy planety B. Poznaj pionierski model iX 

Autokult Elektromobilność

Zaprojektowany nie tylko z myślą o komforcie w trakcie jazdy, ale przede wszystkim z dbałością o środowisko naturalne.

"Bądź zmianą, której potrzebuje świat" – to hasło przewodnie kampanii, która towarzyszy premierze iX BMW, czyli auta, które wkrótce ma stać się wizytówką niemieckiej marki.

Produkcja neutralna klimatycznie

BMW iX powstaje w supernowoczesnej fabryce w Dingolfing w Dolnej Bawarii. Koncern zainwestował ponad 400 mln euro, aby przystosować linie produkcyjne do nowej, elektromobilnej rzeczywistości. Proces powstawania auta stał się dzięki temu całkowicie neutralny klimatycznie, a w samym samochodzie wykorzystywane są materiały pochodzące z recyklingu. Mało tego, gdy zechcieć go w całości poddać procesowi odzysku surowców wtórnych, mimo jego sporej wagi (ok. 2,5 tony w zależności od modelu), pozostałby nam w dłoniach zaledwie jeden niezutylizowany kilogram!

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© BMW

BMW iX to w założeniu przestronny SUV, choć tak naprawdę trudno go sklasyfikować, biorąc pod uwagę dotychczasowe portfolio bawarskiego koncernu. Brak tradycyjnej cyfry w nazwie już to zresztą sugeruje. Jak podkreślają konstruktorzy, długość i szerokość iX zbliżona jest do modelu BMW X5, BMW X6, BMW X7, ale niska i opadająca linia dachu nawiązuje już do X6, a 22-calowe koła to inspiracja X7.

Luksus. Z recyklingu

Co ciekawe, projektowanie BMX iX rozpoczęto nie od nadwozia, jak to standardowo ma miejsce, ale od wnętrza. Środek auta ma być tym, co urzeknie kupującego. Wnętrze ma charakter loftowy, dominuje w nim minimalizm. Jednocześnie jest wyjątkowo komfortowe i funkcjonalne.

Mówiąc wprost, siedząc w iX – bez znaczenia, czy jako kierowac czy pasażer – mamy się poczuć jak na kanapie w domu - przed telewizorem. Brak konwencjonalnego napędu, a co za tym idzie tunelu środkowego, pozwolił osiągnąć idealnie płaską podłogę, która zarówno z przodu, jak i z tyłu zapewnia pełen komfort podróżowania.

Centralnym punktem wnętrza, jak w każdym nowoczesnym samochodzie, jest dotykowy wyświetlacz. Ten w BMW iX ma przekątną prawie 27-cali, jest bezramkowy i – zgodnie z wieloletnią filozofią monachijskiego koncernu – lekko skierowany w stronę kierowcy.

Intrygująco prezentuje się pokrętło od systemu iDrive, które wykonano z… kryształu.

Co ciekawe, wiele elementów wykończenia wnętrza iX to plastik oraz sieci rybackie, które poddano recyklingowi.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© BMW

Materiały te wykorzystano m.in. do produkcji dywaników, wykładziny, paneli drzwiowych czy deski rozdzielczej. Drewno użyte w środku pozyskano z certyfikowanych upraw, a skórzana tapicerka garbowana jest liściami oliwnymi a nie chemikaliami.

Zielona energia w produkcji

Komponując nadwozie, również nie zapomniano o ekologii. Aluminium używane do jego produkcji pochodzi z odzysku, a wnętrze wykonano z włókna węglowego.

Chcąc wejść do środka, nie pociągniemy za tradycyjną, plastikową klamkę, bo ta została ukryta w drzwiach. Pomysłowo rozwiązano także kwestię uzupełniania płynu do spryskiwaczy. Maska w BMX iX pełni funkcję jedynie serwisową, dlatego chcąc dolać płyn, wystarczy nacisnąć znajdujący się na niej znaczek. Po chwili wysunie nam się spod niego wlew.

Nie od dziś wiadomo, że największym źródłem emisji CO2 w łańcuchu produkcyjnym samochodu elektrycznego są baterie. Ale i w tym przypadku koncern z Bawarii robi wszystko, aby zminimalizować negatywne skutki dla środowiska.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© BMW

Nowoczesne akumulatory są wytwarzane z zastosowaniem zielonej energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych oraz posiadają wysoki współczynnik recyklingu.

I to co kluczowe: silnik elektryczny został skonstruowany bez wykorzystania metali ziem rzadkich.

Na jednym ładowaniu do Wiednia, Rygi…

A skoro już jesteśmy przy napędzie BMX iX, to nie sposób nie wspomnieć o jego parametrach. Elektryczny SUV z Monachium oferowany będzie na początku w dwóch wersjach: podstawowej xDrive40 oraz mocniejszej xDrive50. Obie wyposażone zostały w dwa elektryczne silniki, po jednym na oś. W modelu iX xDrive40 osiągają moc 326 KM i 630 Nm, a w modelu iX xDrive50 523 KM i 765 Nm.

Model xDrive40 przyśpiesza do 100 km/h w 6,1 s, a silniejsza jednostka pierwszą "setkę" osiąga już po 4,6 s. Zasięg baterii to odpowiednio 425 km i 630 km. Mało?

Na jednym ładowaniu z Warszawy dojedziemy do Pragi (517 km), Wiednia (555 km) czy Rygi (561 km). Podkreślamy – na jednym ładowaniu!

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© BMW

Żeby uzyskać 100 km zasięgu z wykorzystaniem najbardziej popularnego złącza wallbox, potrzeba 1 godziny i 40 minut. Z superszybką ładowarką zajmie nam to natomiast zaledwie 6 minut.

Wersja BMW iXxDrive40 ma kosztować 360 tys. zł, a za xDrive50 trzeba będzie zapłacić ok. 450 tys. zł. Pierwsze modele nowego flagowca z Monachium mają pojawić się w sprzedaży już w listopadzie.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Pierwsza jazda: BYD Atto 2 DM-i – nowy bohater taksówkarzy
Pierwsza jazda: BYD Atto 2 DM-i – nowy bohater taksówkarzy
Premiera: Porsche Cayenne - najlepszy elektryk na świecie?
Premiera: Porsche Cayenne - najlepszy elektryk na świecie?