Chińczycy w Polsce z zadyszką. Za kilka miesięcy będzie się działo

Chińskie samochody nie sprzedają się w 2023 roku tak dobrze, jak przewidywano. Biorąc jednak pod uwagę liczbę importerów, już niedługo polskie drogi mogą się zapełnić czterema kółkami z Państwa Środka.

Omoda 5Omoda 5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GaoQing
Mateusz Lubczański

Choć targi motoryzacyjne w Monachium dobitnie pokazały, że europejski przemysł motoryzacyjny musi mocno przemyśleć swoją strategię w obliczu chińskiej ofensywy, tak w Polsce auta z państwa środka cały czas są co najwyżej ciekawostką.

Ciekawe dane dostarcza Instytut Badań Motoryzacyjnych SAMAR, który wskazuje, że przez pierwsze 9 miesięcy tego roku zarejestrowano 69 chińskich pojazdów, oczywiście elektrycznych. Dla porównania analogiczny okres w 2022 roku był znacznie lepszy – wtedy na drogi wyjechało 136 chińskich elektryków.

Ta różnica może wynikać z faktu, że aż 135 egzemplarzy sprzedała marka Seres. Wówczas jej asem w rękawie był fakt, że samochody były dostępne od ręki. W tym roku jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdyż polski importer wycofał się ze sprzedaży modelu 3. Seresa już nie ma – przynajmniej na razie.

O ile jednak sprzedaż utrzymuje się na stosunkowo niskim poziomie, tak firmy chińskie wprost pączkują na polskim rynku. Najwięcej aut zarejestrował Maxus (28 egzemplarzy), później mówimy o markach Skywell (24), Nio (3), Leapmotor (2), Hongqi (2), JAC (1) oraz BYD (1). Obecna jest również marka LEVC (London Electric Vehicle Company), która sprzedaje elektryczne taksówki znane wprost z ulic Londynu.

Zobacz jeden z modeli marki Hongqi (czyli Czerwony Sztandar)

Jakby tego było mało, jeszcze w tym roku na rynku ma pojawić się Omoda, oraz brytyjskie, przynajmniej historycznie, MG, które dziś w praktyce jest chińską marką. Centrala europejska już to potwierdziła. Co istotne, MG okazało się prawdziwym hitem na Wyspach, gdzie rodzinny model 4 sprzedawany jest za równowartość ok. 130 tys. zł. Za tę kwotę trudno kupić w Polsce nawet nowego, elektrycznego fiata 500.

Skąd taka ekspansja Chińczyków w Europie?

Państwo Środka miało olbrzymi problem by wprowadzić swoje samochody na europejskie drogi. Było to głównie spowodowane wyśrubowanymi normami emisji spalin, które wymagały olbrzymich inwestycji. Gdy przepisy sprawiły, że zaczął liczyć się napęd elektryczny, Chińczycy zdecydowali się nawet na sprzedawanie pojazdów po kosztach, by tylko zdobyć rynek. O ile już są widoczni w innych europejskich krajach (jak np. marka DR we Włoszech), tak ten okres w Polsce dopiero nadchodzi.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem