Znaleźli sposób na Chińczyków. Jeden kraj utarł im nosa

Brytyjski rząd uruchomił w zeszłym tygodniu nowy program dopłat do zakupu aut elektrycznych. Okazuje się jednak, że najprawdopodobniej nie skorzystają z niego chętni na auta chińskiej produkcji. Wbrew pozorom wcale nie chodzi tu o dodatkowe ograniczenia ani specyficzne cła.

Leapmotor T03Leapmotor T03
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Filip Buliński

Na Wyspach właśnie wystartował nowy program dopłat do zakupu aut elektrycznych. Dofinansowanie dotyczy samochodów, których cena detaliczna nie przekracza 37 tys. funtów (ok. 181,5 tys. zł), a wysokość grantu wynosi 3750 funtów (ok. 18,4 tys. zł) lub 1500 funtów (ok. 7,4 tys. zł). Co ciekawe, wysokość bonusu uzależniona jest nie od ostatecznej ceny auta czy zarobków wnioskodawcy, a standardów środowiskowych zakładów produkcyjnych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025

Z tego względu brytyjski rząd zasugerował, że chińskie auta elektryczne mogą się nie kwalifikować do nowego programu. Uzyskanie dotacji na zakup wymaga bowiem od producenta zobowiązania o spełnieniu określonych celów podczas produkcji danych pojazdów. Chodzi m.in. o nieprzekroczenie pewnych norm emisji dwutlenku węgla.

Tymczasem w programie BBC minister transportu Lilian Greenwood wyraziła wątpliwość dotyczącą spełnienia tych wymagań przez producentów montujących swoje auta w Chinach, gdzie większość energii elektrycznej zasilającej fabryki pochodzi z elektrowni węglowych. Z kolei chińska ambasada już zaapelowała do rządu o przestrzeganie zasad Światowej Organizacji Handlu.

O ile BYD zamierza złożyć wniosek zezwalający na otrzymanie dotacji przy zakupie ich samochodów, inni producenci z Chin postanowili nie czekać i zaoferowali własne obniżki na samochody w wysokości rządowych dopłat. Na takie kroki zdecydował się m.in. Leapmotor czy Great Wall Motors oferujący auta marki Ora.

Zauważalny wzrost sprzedaży

Chińczycy zagarniają dla siebie coraz większy kawałek rynkowego tortu. W pierwszej połowie 2025 r. liczba rejestracji producentów z Państwa Środka wzrosła w Europie o 72 proc., zwiększając rynkowy udział do 4,8 proc. z 2,8 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku. Największy udział w tym wzroście miały: MG, BYD, Chery oraz Geely.

W samej Wielkiej Brytanii również zanotowano znaczące wzrosty – tam udział chińskich marek na rynku wynosi już prawie 8 proc. W segmencie flotowym Jaecoo wyprzedziło w sprzedaży takie marki jak Fiat, Seat czy Mazda, natomiast Omoda zostawiła za sobą Citroena czy Hondę. Największe wzrosty zanotowało BYD – aż o 643 proc. względem analogicznego okresu w 2024 r. – dzięki czemu wyprzedziło dominujące do tej pory wśród chińskich firm MG.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne