Co to jest hybryda? Wszystko co warto wiedzieć o samochodach hybrydowych od Toyoty

Hybrydy Toyoty jeszcze dekadę temu były traktowane jako auta niszowe i swego rodzaju ciekawostka. Dziś, japoński producent jest niekwestionowanym liderem rynku, a imponujące wyniki sprzedaży zawdzięcza w dużej mierze samochodom hybrydowym.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Hybryda to rozwiązanie, które stanowi pomost między technologią bateryjnych elektryków, a konwencjonalnie napędzanymi autami spalinowymi. Samochody hybrydowe generują mniej zanieczyszczeń i emitują mniej dwutlenku węgla, a ich wybór odwdzięcza się niższymi kosztami eksploatacji. Jak działa taki rodzaj napędu i jak zmieniał się przez lata?

Jak działa hybryda Toyoty?

Co tak właściwie sprawia, że silnik spalinowy w połączeniu z elektrycznym zużywa mniej paliwa? Wbrew pozorom, sposób działania hybrydy jest bardzo prosty. Sekret tkwi w umiejętnym wykorzystaniu energii, która w tradycyjnych autach… zwyczajnie się marnuje.

Głównym źródłem oszczędności jest bowiem energia odzyskana podczas hamowania. Jest ona przekształcana w prąd, magazynowana i wykorzystywana wtedy, gdy zajdzie potrzeba, a także wtedy, kiedy wynikające z tego korzyści będą największe. To dlatego hybryda potrafi przez większość czasu poruszać się na prądzie, a przy niewielkich prędkościach korzystać wyłącznie z silnika elektrycznego.

Jakie są główne komponenty hybrydowego układu? Sercem pozostaje tu silnik spalinowy. W hybrydach Toyoty jest to sprawna, ale tradycyjna, bo wolnossąca jednostka. To ona pozostaje głównym źródłem napędu i potrafi być oszczędna nawet, gdy napędza pojazd np. podczas jazdy po autostradzie. Dzięki temu hybryda Toyoty potrafi być oszczędna również w trasie. Motor elektryczny jest z kolei wsparciem także w trakcie dynamicznego przyspieszania i podczas spokojnej, jednostajnej jazdy - swoim momentem obrotowym i błyskawiczną reakcją na gaz działa korzystnie również na wrażenia z jazdy. Energia, która zasila silnik elektryczny, jest magazynowana w kompaktowym i bezobsługowym akumulatorze. Elementem, który pozwala na efektywną pracę całego systemu jest też przekładnia. Toyota od lat stosuje e-CVT czyli przekładnię bezstopniową, która utrzymuje obroty silnika zawsze na optymalnym poziomie.

Czym różni się jazda hybrydą Toyoty od jazdy tradycyjnym autem? Z punktu widzenia kierowcy - niczym i jest to jedna z kluczowych zalet tej technologii. Nie trzeba przejmować się ładowaniem z gniazdka i uzupełnianiem energii na postoju, nie trzeba zmieniać stylu jazdy, ani przyzwyczajać się do nowości. Hybrydowe auto jeździ zupełnie jak "zwyczajne", tylko ciszej i oszczędniej.

Dowiedz się więcej o samochodach hybrydowych >>> https://www.toyota.pl/nowe-samochody/hybrydowe

© materiały partnera

Jakie korzyści daje używanie samochodu hybrydowego?

A jeśli zaczęliśmy już mówić o zaletach, które płyną z zastosowania hybrydy, to warto wspomnieć, że nie są to tylko kwestie ekologiczne. Oczywiście, emisje w przypadku takich aut są znacznie niższe niż w autach napędzanych konwencjonalnie, ale mamy tu również do czynienia z korzyściami takimi, jak wyraźnie niższe zużycie paliwa czy cicha praca. Hybrydowa Toyota potrafi poruszać się bezemisyjnie przez ponad 75 procent czasu w miejskim cyklu - korki i gęsty ruch jej niestraszne, a tam gdzie inne auta spalają paliwo na marne, tam Toyota błyszczy najjaśniej. Zużycie paliwa w modelach ze zelektryfikowanym napędem potrafi być imponujące. Niech przykładem będzie Toyota Highlander, czyli niemal 5-metrowy, 7-osobowy SUV, który pali średnio zaledwie od 6,6 l/100 km!

Hybrydy Toyoty nie trzeba również ładować. Wyjątkiem jest oczywiście hybryda plug-in, w modelach takich, jak Prius czy RAV4 Plug-in Hybrid choć i w tych samochodach mówimy bardziej o możliwości ładowania niż obowiązku. Tradycyjna hybryda ładuje się jednak sama i odzyskuje energię podczas jazdy - zwalnia nas to z konieczności podłączania wtyczki i utrzymywania optymalnego poziomu naładowania baterii. Wszystko dzieje się tu samoczynnie, a ładowaniem akumulatora steruje komputer.

Kolejnym obowiązkiem, który hybrydowe auto zdejmuje z barków kierowcy to konieczność zmieniania biegów. Każda hybrydowa Toyota ma bowiem automatyczną skrzynię biegów w standardzie. Wspomniana już wyżej bezstopniowa przekładnia to integralna część napędu, co sprawia, że nie musimy dopłacać do automatu.

Toyota Prius - hybryda, która zapoczątkowała rewolucję

Wszystkie te plusy brzmią całkiem atrakcyjnie, prawda? Warto wspomnieć o modelu, od którego wszystko się zaczęło. Rynkowa pozycja Toyoty nie jest bynajmniej dziełem przypadku ani efektem paru lat pracy. Hybrydy japońskiego producenta mają długą i bogatą historię, a prace nad doskonaleniem zelektryfikowanego systemu trwają nieprzerwanie od lat 90. W roku 1995 Toyota pokazała prototyp Priusa pierwszej generacji, a w 1997 roku ruszyła masowa produkcja pierwszego takiego auta w historii. Choć próby spopularyzowania hybrydowego napędu podejmowało wielu producentów, to Toyota Prius stała się ikoną przemiany, która dopiero nabierała wówczas rozpędu.

Choć pierwsza odsłona auta zyskała sporą popularność zarówno w Japonii jak i w Stanach Zjednoczonych, prawdziwym hitem był Prius drugiej generacji. Większy, mocniejszy, szybszy, oszczędniejszy i lepszy w każdym calu od równie przełomowego poprzednika. Do wymienionych wyżej zalet trzeba dodać "niezawodny" - auto, które premierę miało ponad 20 lat temu do dziś często spotkać można na ulicach miast od Warszawy, po Beverly Hills. Toyota Prius drugiej generacji jest nie do zdarcia i jednoznacznie dowodzi ponadprzeciętnej trwałości hybrydowego układu napędowego Toyoty.

Dziś, Prius zajmuje nieco inną pozycję w ofercie marki. Hybrydy Toyoty są oferowane niemal w każdym segmencie, dlatego kultowy model, który zapoczątkował rewolucję wyróżnia się czymś innym. Opracowany na platformie TNGA model wygląda oszałamiająco, a pod efektownym płaszczem skrywa najnowszą technologię koncernu, czyli 223-konną hybrydę plug-in, której akumulator umożliwia ładowanie z zewnętrznego źródła. Dzięki temu, Prius w mieście może jeździć zupełnie bezemisyjnie i zachowywać się jak auto w 100% elektryczne. Nawet bez zapasu energii pozostaje jednak wybitnie oszczędny, jak każda hybryda Toyoty. Piąta odsłona Priusa jest niższa i szersza od poprzednika, a w standardzie oferuje elementy takie, jak adaptacyjny tempomat, kamera cofania czy system bezkluczykowy. Na liście opcji znalazły się jednak prawdziwie rewolucyjne udogodnienia, z dachem wykonanym z paneli słonecznych na czele. Fotowoltaika nie służy tu jedynie zasilaniu urządzeń pokładowych. Nowy Prius potrafi ładować baterię ze słońca i codziennie zwiększać zasięg o kilka kilometrów - w praktyce oznacza to nawet 1500 km w roku przejechanych zupełnie za darmo.

Toyota hybryda 5. generacji - jak działa najnowsza wersja napędu?

Efektywna hybryda plug-in to niejedyna nowość, którą Toyota opracowała w ostatnim czasie. W najnowszych modelach pod maskę trafia już piąta generacja hybrydy. Co to oznacza w praktyce?

Inżynierowie japońskiej marki rozwijają flagowy napęd od wielu lat. Kolejne pokolenia technologii oferowały coraz lepsze osiągi i coraz wyraźniejsze oszczędności. Najnowsza generacja hybrydy rozwija wszystkie dotychczasowe zalety, skupiając się przy tym głównie na wrażeniach z jazdy. Można śmiało stwierdzić, że hybrydowe Toyoty nigdy nie jeździły tak dobrze, jak do tej pory.

Miniaturyzacja poszczególnych komponentów i zmniejszenie ich masy przyniosło bezcenne oszczędności na wadze. W tym przypadku udało się połączyć zmniejszenie wymiarów podzespołów z poprawieniem ich sprawności - hybryda piątej generacji oznacza wyraźny wzrost mocy układu i lepsze osiągi. Dla przykładu - Corolla z jednostką 2.0 Hybrid Dynamic Force o mocy 196 KM rozpędza się do pierwszych 100 km/h w 7,4 s! Kierowcom spodoba się również to, że dzięki większej mocy jednostki elektrycznej, silnik spalinowy może pracować na nieco niższych obrotach - lepsze wyciszenie i kultura pracy to kolejne zalety, które wyróżniają najnowszą odsłonę hybryd Toyoty. Podobnie jak w poprzednich generacjach, najnowsza wersja hybrydy występuje w różnych wariantach. Dostępną wcześniej wersję 1.8 Hybrid o mocy 122 KM zastąpiła znacznie mocniejsza, 140-konna odmiana.

© materiały partnera

Nowa hybrydowa Toyota - cena, dostępne modele

Hybrydy Toyoty trafiły do mainstreamu. Ponad 20 lat temu - rewolucja. Dziś - chleb powszedni. Zelektryfikowany napęd gwarantujący oszczędności i niskoemisyjną jazdę znalazł zastosowanie praktycznie w każdym rynkowym segmencie, a gama modelowa japońskiej marki jest pełna hybryd o różnym rozmiarze i przeznaczeniu. Od najmniejszego Yarisa, który z hybrydowym układem jest prawdziwym mistrzem oszczędności, przez Yarisa Cross, Toyotę C-HR, Corollę, Corollę Cross, RAV4 po Highlandera - w takiej palecie modeli każdy znajdzie model dla siebie.

Ile trzeba zapłacić za hybrydę? Najtańszy jest oczywiście Yaris, który w wersji 1.5 Hybrid Dynamic Force wyceniony został na 95 900 zł. Yaris Cross, czyli crossover, który dzieli ze "zwykłym Yarisem" wiele cech i podzespołów kosztuje od 103 300 zł.

Piętro wyżej w gamie SUV-ów plasują się hybrydowe modele Toyota C-HR i Corolla Cross. Toyota C-HR Final Edition kosztuje od 118 000 zł, a Corolla Cross napędzana 140-konną hybrydą 5. Generacji wyceniono od 143 900 zł.

Kompaktowy bestseller, czyli Toyota Corolla w hybrydowej wersji to wydatek od 117 000 zł. w zależności od wybranego nadwozia - różnice między sedanem, hatchbackiem a kombi nie są wielkie, ale z kronikarskiego obowiązku warte wymienienia.

Największe RAV4 i Highlander to auta, które doskonale poradzą sobie z rodzinnymi zadaniami i nie boją się wyjazdu w lekki teren. Ceny tych hybrydowych modeli wynoszą od 174 200 zł (w wersji Comfort i z napędem na przednią oś) i od 252 100 zł (w wersji Comfort i z napędem AWD-i).

Zróżnicowane pod kątem wymiarów, praktyczności i ceny modele hybrydowe Toyoty mają jednak istotne cechy wspólne. Trwały, niezawodny napęd, niewiarygodnie niskie wyniki zużycia paliwa i przyjemna, cicha praca - nic dziwnego, że Toyota od paru lat okupuje najwyższe lokaty w rankingach sprzedaży.

Materiał sponsorowany przez Toyota
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy