DEKRA przeprowadziła testy zderzeniowe aut elektrycznych. "Nie ma powodu do obaw"

Większość kierowców wciąż sceptycznie podchodzi do samochodów elektrycznych, zarzucając im m.in. zbyt małe zasięgi czy długi czas ładowania. Oprócz tego kierowcy boją się także pożaru i eksplozji w razie wypadku. Niemiecka organizacja DEKRA postanowiła wykonać własne testy zderzeniowe i zbadać zachowanie akumulatorów.

Boczne uderzenie w słup przy prędkości 75 km/hBoczne uderzenie w słup przy prędkości 75 km/h
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński

Niejednokrotnie już portale społecznościowe opanowane zostały przez informacje o pożarze tesli do którego doszło wskutek wypadku. Niestety dochodziło także do różnych awarii, które uniemożliwiały dostanie się do poszkodowanych.

Czołowe zderzenie wykonano przy prędkości 84 km/h
Czołowe zderzenie wykonano przy prędkości 84 km/h © fot. mat. prasowe

Niemiecka organizacja DEKRA wybrała renualt zoe oraz nissana leaf. Samochody zderzane były ze słupem, symulując uderzenie w drzewo, natomiast jedna próba nissana obejmowała także czołowe zderzenie ze słupem.

Renault rozpędzony było do prędkości 60 km/h, natomiast nissan60 i 74 km/h. Do zderzenia czołowego doszło przy 84 km/h.

Ekspert ds. wypadków DEKRY, Markus Egelhaaf powiedział, że uszkodzenia nadwozia obu aut, są porównywalne do tych, jakie powstałyby w przypadku zasymulowania zderzeń samochodów z silnikami spalinowymi. Dodatkowo awaryjne systemy wyłączania układu wysokiego napięcia zadziałały wzorowo, a mimo znacznej deformacji akumulatorów, nie doszło do pożaru.

Przestrzeń akumulatorów została mocno zniekształcona
Przestrzeń akumulatorów została mocno zniekształcona © fot. mat. prasowe

Egelhaaf dodał także, że w próbie bocznych uderzeń z wyższą prędkością, kierowca i pasażerowie mieliby niewielkie szanse na przeżycie.

-Dotyczy to jednak wszystkich pojazdów, niezależnie od rodzaju napędu. Producenci seryjnie produkowanych aut elektrycznych zrozumieli, że muszą zapewnić przynajmniej ten sam poziom bezpieczeństwa, który znamy z samochodów o napędzie spalinowym. Nasze badania wykazały, nie ma żadnych powodów do obaw, żeby w pojeździe elektrycznym czuć się mniej bezpiecznie, niż w aucie z napędem spalinowym – powiedział ekspert DEKRY.

Według eksperta DEKRY, poziom bezpieczeństwa aut elektrycznych nie odbiega od samochodów spalinowych
Według eksperta DEKRY, poziom bezpieczeństwa aut elektrycznych nie odbiega od samochodów spalinowych © fot. mat. prasowe

Dodatkowo organizacja badała także nową metodę gaszenia akumulatorów gdyby jednak doszło do ich pożaru. Polega ona na skierowaniu strumienia za pomocą specjalnej lancy, do obudowy akumulatorów, co ma zapobiec rozprzestrzenianiu się ognia. Pierwsze próby wypadły pozytywnie, ale do ostatecznych wyników potrzebne są dalsze badania.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/4] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy