Firma od odkurzaczy nie zrobi auta elektrycznego. Projekt jest nieopłacalny

Dyson to znany brytyjski producent małego sprzętu AGD. Kilka miesięcy temu świat obiegła wieść o planach rozszerzenia działalności firmy o produkcję pojazdów elektrycznych. Pierwszy model miał być gotowy już w 2021 roku. Jak się jednak okazuje, nic z tego nie wyjdzie.

Dyson pozostanie przy sprzęcie AGD, choć będzie produkował też komponenty dla motoryzacji.Dyson pozostanie przy sprzęcie AGD, choć będzie produkował też komponenty dla motoryzacji.
Źródło zdjęć: © mat.prasowe
Aleksander Ruciński

Bańka pękła naprawdę szybko. Jeszcze w maju 2019 roku przedstawiciele Dysona chwalili się konkretnymi planami produkcji pojazdów elektrycznych. Auta miały się charakteryzować niepowtarzalnym designem i zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Ktoś tu najwyraźniej zbyt mocno zapatrzył się na Teslę. Niestety po przeliczeniu wszystkiego pod kreską okazało się, że jest to nieopłacalny biznes.

Zaprojektowanie, wyprodukowanie i wypromowanie ekologicznego pojazdu nowej marki nie jest łatwym, ani tym bardziej tanim rozwiązaniem. Ludzie z Dysona najwyraźniej nie do końca zdawali sobie z tego sprawę. Po kilku miesiącach od startu projekt został ostatecznie zamknięty. Powodem są jak zwykle pieniądze. Zgodnie z przewidywaniami, firma nie odzyskałaby nawet zainwestowanych środków.

Jak dotąd na rozwój projektu wydano już 2,5 mld dolarów. Na szczęście najprawdopodobniej nie będą to stracone pieniądze. Dyson zamierza bowiem sprzedawać innym wiedzę oraz technologie, jakie udało się jej dotąd posiąść. Brytyjczycy nie rezygnują całkowicie z motoryzacji - będą rozwijać silniki elektryczne oraz baterie i dostarczać komponenty innym producentom.

To łatwiejszy, tańszy i bardziej dochodowy biznes niż wejście na ryzykowny rynek z produktem nieznanej, niszowej marki. Przypadek Dysona pokazuje, jak trudno jest zacząć we współczesnej motoryzacji. Samochody to bez wątpienia znacznie bardziej skomplikowane i o wiele droższe urządzenia niż odkurzacze i suszarki, a rynek motoryzacyjny jest niestabilny i rządzi się własnymi prawami. Może i dobrze, że Brytyjczycy uświadomili to sobie w porę.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne