WAŻNE
TERAZ

Dwulecie Koalicji 15 października. Prof. Antoni Dudek: To Tusk jest problemem

Elektryczne Škody w służbie TOPR. Brak ładowarek nie przeszkadza

Samochody elektryczne w służbie Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego? Tak, to możliwe i co więcej, sprawdzają się one na szlakach już od 2021 roku. Na przeszkodzie nie stoi nawet brak szybkich ładowarek.

Škoda Enyaq w służbie TOPRŠkoda Enyaq w służbie TOPR
Źródło zdjęć: © WP Autokult | MICHAL MENDEL
Mateusz Lubczański

Jeśli wyobrazicie sobie "pracę" samochodów służących w TOPR, zapewne będziecie mieli przed oczami błoto, deszcz, trudny szlak i pracującą wyciągarkę land rovera. O ile jest to całkiem romantyczny obraz, nie do końca jest on zgodny z prawdą. Tak, land rovery dalej dzielnie służą ratownikom, choć jak sami przyznają, o wiele łatwiej na miejsce akcji podjeżdża się sześciokołowym quadem.

Obok quadów, land roverów czy nowego Ineosa Granadiera, od 2021 roku we flocie TOPR służą też elektryczne skody enyaq. Wcześniej czeski producent dostarczał ratownikom modele Yeti, Kodiaq czy rozmaite uterenowione odmiany Scout.

Škoda Enyaq w służbie TOPR
Škoda Enyaq w służbie TOPR © WP Autokult | MICHAL MENDEL

Bycie ratownikiem to nie tylko wyczerpujące akcje, ale i pomniejsze obowiązki, do których Enyaq nadają się idealnie. By dojechać do większości schronisk nie trzeba gigantycznego prześwitu. Największą zaletą jest możliwość odzyskiwania energii podczas zjeżdżania ze wzniesień. Dzięki temu Kodiaqi ładowane są mniej więcej raz w tygodniu, przez noc, ze zwykłego gniazdka.

Wystarczy powiedzieć, że po wyjeździe z Zakopanego, przed wjazdem na drogę ekspresową S7, zużycie wynosiło ok. 7 kWh. W "normalnych" warunkach (czyt: na płaskim terenie) Enyaq potrzebuje około 20 kWh. Dla porównania, elektryczny Fiat 500 zużywa w mieście około 14 kWh.

Škoda Enyaq w służbie TOPR
Škoda Enyaq w służbie TOPR © WP Autokult | MICHAL MENDEL

Jedynym "problemem" jest fakt, że elektryczne auta okazują się za ciche, przez co turyści często nie zdają sobie sprawy z ich obecności. Widać, że zaproponowane przez Unię rozwiązania – brzęczyk działający do prędkości ok. 30 km/h – nie zdaje egzaminu w takim scenariuszu.

Škoda od 20 lat wspiera TOPR. Sami ratownicy przyznają, że choć służba jest zaszczytem, tak wynagrodzenie nie jest satysfakcjonujące i muszą dorabiać w wolnym czasie, by utrzymać rodzinę. Ekipa liczy zaledwie 44 osoby, z czego na dyżurze znajduje się 12 z nich. Obecnie TOPR jest finansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Pogotowie utrzymuje też część zysków ze sprzedaży biletów wstępu do Tatrzańskiego Parku Narodowego.

  • Škoda Enyaq w służbie TOPR
  • Škoda Enyaq w służbie TOPR
  • Škoda Enyaq w służbie TOPR
  • Škoda Enyaq w służbie TOPR
  • Škoda Enyaq w służbie TOPR
  • Škoda Enyaq w służbie TOPR
  • Škoda Enyaq w służbie TOPR
  • Škoda Enyaq w służbie TOPR
  • Škoda Enyaq w służbie TOPR
  • Škoda Enyaq w służbie TOPR
[1/10] Škoda Enyaq w służbie TOPR Źródło zdjęć: WP Autokult | MICHAL MENDEL
Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem