Elektryczny SUV – przegląd modeli Volvo dostępnych na rynku
Samochody elektryczne to dziś jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku motoryzacyjnego. Według najnowszych danych JATO Dynamics, w 2024 roku 15,4 proc. wszystkich nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Europie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne. Co ciekawe to też pierwszy przypadek w historii motoryzacji, kiedy to samochody BEV (Battery Electric Vehicle; w pełni elektryczne pojazdy czerpiący energię z baterii trakcyjnej) wyprzedziły w kategorii auta osobowe modele napędzane jednostkami wysokoprężnymi (diesle). Udział tych ostatnich w puli nowych aut osobowych zarejestrowanych w 2024 roku w 28. krajach Europy (taki zakres obejmują statystyki JATO) wynosił bowiem tylko 14,3 proc.
W Polsce rynek charakteryzuje się nieco odmienną specyfiką i dynamika rynku aut wyłącznie elektrycznych jest słabsza, ale wydaje się wyłącznie kwestią czasu, kiedy i w Polsce auta w pełni elektryczne będą cieszyć się większą atencją. Trudno, żeby było inaczej. Z dwóch powodów.
Elektryczny SUV – co przemawia za zakupem elektryka?
Po pierwsze motoryzacja spalinowa to już technologia z wyznaczoną "datą przydatności". Z jednej strony z powodu dekarbonizacyjnych celów europejskiej legislatury, a z drugiej z samych deklaracji przejścia na zeroemisyjność, głoszonych przez wiele marek motoryzacyjnych. Dla przykładu Volvo zakłada osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej do 2040 roku.
Jest też drugi powód: nie mamy obecnie żadnej rozsądnej alternatywy dla pojazdów elektrycznych, jeżeli naszym celem jest dekarbonizacja transportu. Owszem, istnieje wiele technologii zeroemisyjnych potencjalnie alternatywnych dla klasycznej, spalinowej motoryzacji, ale żadna z nich nie jest dziś tak dalece rozwinięta jak elektromobilność. W każdym razie obecnie fakty są takie, że tempo wzrostu rynku BEV w Polsce jest niższe od danych europejskich, ale systematyczne. Według najnowszych raportów IBRM Samar z początku kwietnia 2025 roku, udział samochodów w pełni elektrycznych (BEV) w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce w marcu 2025 roku wyniósł 4,4%, co oznacza wzrost o 1 punkt procentowy w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (marzec 2024). Z drugiej strony marzec 2025 był miesiącem z największą liczbą rejestracji aut BEV w całym dotychczasowym 2025 roku. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest uruchomienie w lutym br. nowego rządowego programu dotacji i wsparcia elektromobilności: NaszEauto. Możemy zatem z dużym prawdopodobieństwem przewidywać dalszy wzrost rynku samochodów elektrycznych, zatem nie ma pytania "czy kupić auto elektryczne?", kwestią wymagającą rozstrzygnięcia jest raczej "kiedy" (to już jest zależne od indywidualnej sytuacji każdego nabywcy) oraz "jakie auto". Tu zajmiemy się tym ostatnim zagadnieniem.
Wśród samochodów elektrycznych, podobnie jak w przypadku pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, największym zainteresowaniem niezmiennie cieszą się SUV-y. Nic dziwnego — oferują one przestronność, bezpieczeństwo, wygodę i wszechstronność, a dzięki coraz lepszym bateriom i technologii także sensowne zasięgi. W tym segmencie bardzo mocno swoją obecność zaznacza Volvo. Szwedzka marka ma dziś w polskich salonach cztery elektryczne SUV-y: EX30, EX40, EC40 i EX90 oraz jedynego w swojej klasie sedana - ES90. Warto przyjrzeć się im bliżej.
Volvo EX30 – elektryczny SUV do miasta i nie tylko
Volvo EX30 to najmniejszy i jednocześnie najnowszy elektryczny SUV w gamie szwedzkiego producenta. Model miał swoją premierę w połowie 2023 roku i już w pierwszych miesiącach od debiutu zdobył uznanie w Europie. W Niemczech i Holandii był najlepiej sprzedającym się elektrykiem premium w ostatnim kwartale 2024 roku. Dlaczego? Przede wszystkim dzięki kompaktowym wymiarom i nowoczesnym technologiom dostępnym w rozsądnej cenie. Popularność tego modelu nie odnosi się zresztą tylko do dwóch wyżej wymienionych rynków. Dane JATO z całego 2024 roku plasują model Volvo EX30 na trzeciej pozycji w klasyfikacji najchętniej wybieranych samochodów elektrycznych w Europie. Doskonały debiut, biorąc pod uwagę, że właśnie 2024 jest pierwszym pełnym rokiem notowań tego modelu na europejskim rynku.
Wróćmy jednak do samego auta. Volvo EX30 mierzy 4233 mm długości, a rozstaw osi wynoszący 2650 mm zapewnia przestronność wnętrza większą niż sugerowałby to zewnętrzny gabaryt, co wynika pośrednio z faktu, że EX30 jest pojazdem skonstruowanym na platformie zaprojektowanej pod kątem napędu elektrycznego. Bagażnik mieści 318 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń rośnie do 904 litrów. W Polsce ceny EX30 startują od 169 900 zł, bez uwzględnienia ewentualnych rządowych dotacji, które w ramach programu NaszEauto mogą obniżyć cenę zakupu nawet o 40 tys. zł.
Pod względem technicznym Volvo EX30 jest aktualnie dostępne jest w trzech wariantach napędu: Single Motor (272 KM, zasięg 337 km WLTP), Single Motor Extended Range (272 KM, zasięg 475 km) oraz Twin Motor Performance AWD (428 KM, zasięg 450 km). Topowa odmiana przyspiesza do setki w zaledwie 3,6 sekundy — to najszybsze seryjnie produkowane Volvo w historii marki. Na liście wyposażenia znajdziemy m.in. system Android Automotive OS, rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa oraz unikalne dla tego modelu funkcje, jak system ostrzegający przed otwarciem drzwi w momencie nadjeżdżania rowerzysty. Warto też podkreślić szybkie ładowanie — od 10 do 80 proc. akumulatora przy ładowarce DC o mocy co najmniej 175 kW (tyle jest w stanie przyjąć EX30), w topowej, najszybszej wersji z większą baterią (64 kWh pojemność użytkowa, czyli netto) zajmuje 26 minut. Atutem modelu jest też dostępna opcjonalnie pokładowa ładowarka AC o mocy 22 kW, co nie jest oczywistością w tej klasie elektrycznych aut.
Volvo EX40 – kontynuacja sukcesu XC40 Recharge
EX40 to elektryczny SUV średniej wielkości, który do końca 2024 roku funkcjonował pod nazwą XC40 Recharge. Zmiana oznaczenia modelu to element ujednolicenia gamy modeli elektrycznych Volvo, ale sama konstrukcja i zalety modelu pozostały bez zmian. EX40 ma 4440 mm długości i 2702 mm rozstawu osi. Bagażnik oferuje od 410 do 1328 litrów przestrzeni, a dodatkowy schowek pod przednią maską pomieści kolejne 31 litrów. Jednak w jego przypadku nie tyle jego pojemność jest istotna, co sama obecność. Tzw. frunk pod maską to miejsce, w którym możemy przewozić kable, a to niweluje np. konieczność wyjmowania bagaży z bagażnika by dostać się do przewodów. Docenicie obecność frunka, gdy pojawi się konieczność naładowania auta w trasie w trakcie deszczu, wasze walizki i torby pozostaną bezpieczne i suche. Model Volvo EX40 startuje w aktualnym cenniku szwedzkiej marki w Polsce od 231 900 zł.
W gamie modelu EX40 dostępne są aktualnie cztery warianty elektrycznego napędu: Single Motor RWD (238 KM, napęd na tylną oś, zasięg 477 km), Single Motor Extended Range RWD (252 KM, napęd na tylną oś, zasięg 569 km w cyklu mieszanym WLTP), Twin Motor AWD z dwoma silnikami, napędem na obie osie (408 KM, zasięg 534 km w cyklu mieszanym WLTP) oraz Twin Motor Performance AWD (442 KM, zasięg 534 km). Napęd na wszystkie koła w topowej wersji pozwala na sprint od 0 do 100 km/h w 4,6 s. EX40 korzysta z baterii o pojemności 67 kWh netto (w podstawowej wersji Signle Motor RWD), w pozostałych wariantach napędu zastosowano większy akumulator trakcyjny o pojemności 78 kWh netto.
W standardzie EX40 wyposażony jest w nowoczesny i regularnie aktualizowany system Android Automotive OS z pakietem usług Google, rozbudowane systemy asystujące, adaptacyjny tempomat, Pilot Assist, kamerę 360° oraz system City Safety z wykrywaniem pieszych, rowerzystów i dużych zwierząt. Dłuższe podróże z pewnością umili opcjonalny system audio Harman Kardon Premium Sound z 13 głośnikami i mocą 600 W.
Volvo EC40 – crossover z charakterem
EC40 to odpowiedź Volvo na rosnące zainteresowanie SUV-ami o bardziej dynamicznej, sportowej sylwetce z charakterystycznym, nachylonym dachem w tylnej części nadwozia. Technicznie spokrewniony z EX40, różni się od niego przede wszystkim linią nadwozia typu SUV-coupé. EC40 ma 4440 mm długości i 2702 mm rozstawu osi, a jego bagażnik mieści od 413 do 1205 litrów. Model ten jest dostępny aktualnie w salonach marki Volvo w cenie od 245 900 zł.
Model oferowany jest, podobnie jak wcześniej wymieniony Volvo EX40, w czterech wariantach elektrycznego napędu: Single Motor (238 KM, zasięg 486 km), Single Motor Extended Range (252 KM, zasięg 581 km), Twin Motor (408 KM, zasięg 551 km) oraz topowej Twin Motor Performance (442 KM, zasięg 551 km). Dzięki opadającej linii dachu EC40 wygląda bardziej dynamicznie od swojego bliskiego technicznie kuzyna (EX40), nie tracąc przy tym na funkcjonalności – choć przestrzeń na głowę na tylnej kanapie jest odrobinę mniejsza niż w EX40 nie oznacza to kompromisów w przestronności i komforcie. Z drugiej jednak strony bardziej opływowa sylwetka nie pozostaje bez wpływu na zasięg. Mimo obecności tych samych wersji napędu elektrycznego, co w Volvo EX40, EC40 oferuje nieco większy zasięg przy takich samych pojemnościach akumulatora w obu SUV-ach.
W standardzie wyposażenia znajdziemy m.in. system Android Automotive OS z usługami Google, bardzo bogaty zestaw systemów bezpieczeństwa Volvo, Pilot Assist, system oczyszczania powietrza z filtrem PM 2,5 oraz możliwość wyboru wykończenia kabiny z materiałów wegańskich i pochodzących z recyklingu.
Volvo EX90 – flagowy elektryczny SUV
Na szczycie gamy elektrycznych SUV-ów Volvo stoi EX90. To flagowy, oferowany również jako siedmiomiejscowy SUV o długości 5047 mm i rozstawie osi 2985 mm. Model zadebiutował w 2022 roku i od razu został okrzyknięty jednym z najbezpieczniejszych samochodów elektrycznych na świecie. Jest to pierwszy seryjny model szwedzkiej marki fabrycznie wyposażony w czujniki typu lidar dodatkowo wzbogacające istny arsenał kamer, czujników i radarów. Jest to też jedno z pierwszych aut świata z tego typu zaawansowanym technologicznie wyposażeniem sensorycznym. Tak bogate cyfrowe zmysły tego auta pozwalają uzyskać niespotykaną dotąd precyzję w wykrywaniu potencjalnych zagrożeń niezależnie od warunków pogodowych i oświetleniowych drogi i jej bezpośredniego otoczenia.
Volvo EX90 wyróżnia się także technologią Safe Space, która wykorzystuje nie tylko rozbudowany zestaw czujników zewnętrznych, ale też unikalny system radarowy zainstalowany w luksusowo i gustownie urządzonej, niezwykle przestronnej kabinie. System ten zapewnia wręcz holistyczne podejście do bezpieczeństwa, stanowiąc jedno z najbardziej kompleksowych rozwiązań w swojej kategorii, jakie można znaleźć w jakimkolwiek samochodzie dostępnym obecnie na rynku. System Safe Space zadba o dzieci i zwierzęta zamknięte w pojeździe, monitoruje stan i kondycję kierowcy z niespotykaną wcześniej dokładnością (znacznie precyzyjniej od powszechnie dziś stosowanych klasycznych systemów analizy koncentracji kierowcy w innych modelach). Przykład? Pojazd wykrywa oznaki zmęczenia, zasłabnięcia, spadku uwagi, jest nawet w stanie przewidzieć bliskie zaśnięcie kierowcy i zawczasu ostrzeże kierowcę lub aktywnie interweniuje.
EX90 dostępny jest w trzech wersjach napędowych: Single Motor RWD (279 KM, zasięg 604 km), Twin Motor AWD (408 KM, zasięg 616 km) oraz Twin Motor Performance AWD (517 KM, zasięg 616 km). Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje topowej wersji 4,9 s. Auto korzysta z akumulatora o pojemności około 101 kWh netto w wersji bazowej oraz 107 kWh netto w obu odmianach dwusilnikowych (Twin Motor).
Pod względem luksusu, funkcjonalności i komfortu EX90 to najwyższa półka Volvo, rasowy przedstawiciel segmentu SUV-E. Bogate wyposażenie technologiczne z funkcjami jazdy półautonomicznej drugiego poziomu płynnie integruje się z eleganckim wykończeniem wnętrza oraz doskonałym (i nie ma w tym słowie ani krzty przesady) systemem audio Bowers & Wilkins. Ten zaawansowany system, dostępny standardowo w wyższych wersjach wyposażenia lub opcjonalnie w niższych, został precyzyjnie zaprojektowany dla akustyki wnętrza EX90. Składa się aż z 25 głośników napędzanych wzmacniaczem o mocy 1610 W. Wykorzystuje renomowane technologie Bowers & Wilkins, takie jak Nautilus Double Dome tweeters i Continuum midrange speakers, a także oferuje immersyjny dźwięk 3D z technologią Dolby Atmos, wspierany przez funkcje QuantumLogic Surround i Dirac Unison. Dodatkowym smaczkiem są głośniki umieszczone w przednich zagłówkach, które jeszcze bardziej wzbogacają doznania słuchowe. Opinie ekspertów są zgodne: to jeden z najdoskonalszych systemów audio jakie dziś można uzyskać w jakimkolwiek pojeździe.
Przy całym swoim technologicznym sztafażu i elegancji, Volvo EX90 nie zapomina o potrzebach rodzinnych. Bagażnik oferuje od 365 l (w konfiguracji siedmiomiejscowej) do niemal 2 metrów sześciennych (1915 litrów) pojemności. To samochód klasy premium w pełnym tego słowa znaczeniu — zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i komfortu oraz osiągów.
Dlaczego elektryczny SUV od Volvo?
Według zrewidowanej strategii Volvo do 2030 roku koncern będzie sprzedawać samochody zelektryfikowane, w tym hybrydy, które stanowić mają od 90 do 100 proc. oferty firmy. Każdy z elektrycznych SUV-ów szwedzkiej marki korzysta z automatycznie aktualizowanego systemu Android Automotive OS, czy systemów bezpieczeństwa najwyższej klasy, co potwierdzają niezależne testy Euro NCAP. Od czasu unowocześnienia i regularnych aktualizacji procedur testowych Euro NCAP w 2009 roku, nigdy żaden model Volvo nie uzyskał niższej oceny bezpieczeństwa niż maksymalna nota 5 gwiazdek. Fakt, że każdy elektryczny SUV Volvo jest autem klasy connected car (stale połączonym z internetem) oznacza też, że pojazdy te wraz z kolejnymi aktualizacjami zyskują nie tylko usprawnienia, ale też i nowe funkcje.
Warto też wspomnieć o świadomej polityce ekologicznej — Volvo ogranicza użycie skóry naturalnej, wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu i konsekwentnie zmniejsza ślad węglowy produkcji. To jedna z pierwszych motoryzacyjnych marek świata, która aktywnie inwestuje w zeroemisyjny proces produkcji stali. Gama elektrycznych SUV-ów Volvo to dziś jedna z najpełniejszych i najbardziej sensownie zbudowanych ofert w segmencie premium. EX30 to kompaktowe auto miejskie, EX40 i EC40 odpowiadają na potrzeby średniej wielkości SUV-ów, a EX90 stawia poprzeczkę niezwykle wysoko w klasie flagowych, rodzinnych, bardzo komfortowych samochodów premium. Wszystkie modele łączy bezpieczeństwo na najwyższym poziomie, technologie Google na pokładzie i wysoka jakość wykończenia.