Zwiększyli podatki, sprzedaż elektryków się załamała
W 2023 roku zarejestrowano w Norwegii aż o 24,3 proc. mniej aut elektrycznych niż rok wcześniej. Jednocześnie 2024 rok ma być ostatnim, w którym będzie można kupić samochody spalinowe. Czy Norwegowie już nie kochają elektryków?
31.01.2024 | aktual.: 01.02.2024 09:44
Norwegia jest wskazywana jako wzorowy przykład rozwoju elektromobilności. W żadnym innym kraju samochody elektryczne nie zdominowały rynku tak szybko, jak tutaj. W 2023 roku sprzedaż nowych aut się jednak w Norwegii załamała – sprzedano aż o 27,2 proc mniej aut niż rok wcześniej, a dla samych elektryków spadek wyniósł 24,3 proc. OFV, czyli Norweska Federacja Drogowa mówi wręcz o "zimnym prysznicu" dla branży samochodowej i zastępowania istniejącej floty samochodowej pojazdami o zerowej emisji. Czy jest aż tak źle?
Samochody elektryczne wciąż są dominująca siłą na rynku norweskim. Spośród 126 953 nowo zarejestrowanych samochodów, aż 104 588 sztuk miało napęd w pełni elektryczny. BEV-y mają aż 82,4 proc. udziału w rynku, jednak jeszcze w 2022 roku Norwegowie kupili 138 249 elektryków i przez poprzednie lata ta liczba cały czas rosła. Jednocześnie rekordowo niski udział zanotowały auta spalinowe: niehybrydowe benzyny i diesle stanowiły łącznie zaledwie 3,7 proc. pierwszych rejestracji.
Rodzaj napędu |
Rejestracje 2023 |
Udział 2023 |
Rejestracje 2022 |
Udział 2022 |
Zmiana |
---|---|---|---|---|---|
Benzynowy |
1493 |
1,2% |
4333 |
2,5% |
-65,5% |
Benz. hybrydowy |
7584 |
6,0% |
10159 |
5,8% |
-25,3% |
Benz. hybr. plug-in |
9969 |
7,9% |
15593 |
8,9% |
-36,1% |
Diesel |
3117 |
2,5% |
5427 |
3,1% |
-42,6% |
Diesel hybr. plug-in |
200 |
0,2% |
528 |
9,3% |
-62,1% |
Elektryczny |
104 588 |
82,4% |
138 249 |
79,3% |
-24,3% |
Wodorowy |
2 |
0,0% |
27 |
0,0% |
-92,6% |
Diesle dominują jednak na rynku aut używanych, którego wolumen się nie zmienił w stosunku do 2022 roku. Spośród 507 tys. aut z drugiej ręki, które w 2023 roku zmieniły właścicieli w Norwegii, 41 proc. stanowiły samochody z jednostką Diesla. Udział używanych elektryków wzrósł do 19 proc. wszystkich zmian właścicieli.
Eksperci z Norweskiej Federacji Drogowej OFV wskazują na kilka powodów spadku rejestracji nowych samochodów. Główną przyczynę upatrują we wprowadzeniu podatku VAT w wysokości 25 proc. na samochody elektryczne o wartości powyżej pół miliona koron (ok. 190 tys. zł). Ponadto 1 stycznia 2023 roku rząd norweski wprowadził nowy podatek liczony od masy pojazdu dla wszystkich samochodów osobowych, niezależnie od napędu. Z tego powodu grudzień 2022 roku był rekordowy pod względem rejestracji nowych aut (sprzedano wówczas ponad 40 tys. aut), kupujący chcieli zdążyć przed wprowadzeniem podwyżek. Poza wyższymi cenami aut w 2023 roku o załamaniu rynku przesądziły także podwyżki stóp procentowych.
Są jednak też wygrani norweskiego rynku nowych w 2023 roku. Tesla zwiększyła sprzedaż z 21 300 aut w 2022 roku do 25 408 w ubiegłym. O sukcesie może mówić też Toyota (wzrost z 13,9 do 15,7 tys. aut), jednak trzeci w rankingu Volkswagen musiał się pogodzić ze spadkiem z 20,1 tys. do 13,7 tys. sprzedanych aut. Drastycznie spadło zainteresowanie markami premium, jak Polestar (-61 proc.), BMW (-57,5 proc.), Audi (-54,9 proc.) i Mercedes-Benz (-50,9 proc.), które szczególnie odczuły podatkowe podwyżki. Nawet chińskie marki, jak MG, BYD, oferujące elektryczne auta w konkurencyjnych cenach, nie okazały się wystarczająco odporne na nowe regulacje.
Pierwsze rejestracje nowych aut w Norwegii – top 20 marek
Rejestracje w 2023 r. |
Rejestracje w 2022 r. | |
---|---|---|
Tesla |
25 408 |
21 300 |
Toyota |
15 754 |
13 873 |
Volkswagen |
13 704 |
20 183 |
Volvo |
8882 |
12 849 |
Skoda |
7735 |
9886 |
BMW |
5961 |
14 034 |
Hyundai |
5481 |
9044 |
Nissan |
5185 |
4073 |
Mercedes-Benz |
5159 |
10 498 |
Audi |
4661 |
10 326 |
Ford |
4479 |
5390 |
MG |
3317 |
4241 |
Kia |
2375 |
5614 |
Peugeot |
2370 |
3347 |
Opel |
1835 |
1784 |
Polestar |
1832 |
4697 |
Mazda |
1493 |
2114 |
BYD |
1383 |
2655 |
Lexus |
1300 |
1150 |
Citroen |
1238 |
1938 |
Wśród 20 najpopularniejszych modeli w Norwegii są tylko trzy, które nie mogą mieć w pełni elektrycznego napędu – to same Toyoty (Yaris, RAV4, Corolla). Natomiast pierwszy zbudowany od podstaw elektryk Toyoty – bZ4x – znalazł się na czwartej pozycji. Liderem pozostaje Tesla Model Y. Nawet gdyby amerykańska marka miała w Norwegii tylko ten jeden model w ofercie, to i tak pozostałyby firmą nr 1 tamtego rynku. Teslę Model Y wybrało w Norwegii w 2023 roku więcej klientów, niż następne cztery auta w rankingu razem wzięte (ID.4, Enyaq, bZ4x, XC40).
Pierwsze rejestracje nowych samochodów w Norwegii – Top 20 modeli
Rejestracje w 2023 r. |
Rejestracje w 2022 r. | |
---|---|---|
Tesla Model Y |
23 088 |
17 354 |
Volkswagen ID.4 |
6614 |
11 561 |
Skoda Enyaq |
5740 |
7133 |
Toyota bZ4x |
5395 |
872 |
Volvo XC40 |
5025 |
5507 |
Ford Mustang Mach-E |
3792 |
4226 |
Toyota Yaris |
3582 |
5381 |
Toyota RAV4 |
3457 |
4078 |
Volkswagen ID.3 |
3141 |
2742 |
Hyundai Kona |
2991 |
2566 |
Audi Q4 e-tron |
2688 |
4928 |
Nissan Ariya |
2606 |
536 |
Nissan Leaf |
2471 |
3222 |
BMW iX1 |
2415 |
423 |
Tesla Model 3 |
2083 |
3162 |
Toyota Corolla |
1911 |
1755 |
Polestar 2 |
1832 |
4691 |
BMW i4 |
1782 |
3824 |
MG 4 |
1622 |
272 |
Audi Q8 e-tron |
1602 |
Bd. |
Od kilku lat Norwegia stopniowo ogranicza ulgi i przywileje dla kierowców aut elektrycznych. Do historii przeszły już dotacje, zwolnienia z opłat drogowych i rocznego podatku oraz darmowe parkingi. Kierowcy elektryków jednak nadal mogą korzystać z buspasów oraz w niektórych gminach liczyć na zniżki w strefach płatnego parkowania, oraz niższe opłaty na promach. Już od 2025 roku w Norwegii ma wejść w życie zakaz rejestracji nowych spalinowych aut.