Zwiększyli podatki, sprzedaż elektryków się załamała

W 2023 roku zarejestrowano w Norwegii aż o 24,3 proc. mniej aut elektrycznych niż rok wcześniej. Jednocześnie 2024 rok ma być ostatnim, w którym będzie można kupić samochody spalinowe. Czy Norwegowie już nie kochają elektryków?

Polestar 2 w Norwegii
Polestar 2 w Norwegii
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Polestar
Błażej Buliński

31.01.2024 | aktual.: 01.02.2024 09:44

Norwegia jest wskazywana jako wzorowy przykład rozwoju elektromobilności. W żadnym innym kraju samochody elektryczne nie zdominowały rynku tak szybko, jak tutaj. W 2023 roku sprzedaż nowych aut się jednak w Norwegii załamała – sprzedano aż o 27,2 proc mniej aut niż rok wcześniej, a dla samych elektryków spadek wyniósł 24,3 proc. OFV, czyli Norweska Federacja Drogowa mówi wręcz o "zimnym prysznicu" dla branży samochodowej i zastępowania istniejącej floty samochodowej pojazdami o zerowej emisji. Czy jest aż tak źle?

Samochody elektryczne wciąż są dominująca siłą na rynku norweskim. Spośród 126 953 nowo zarejestrowanych samochodów, aż 104 588 sztuk miało napęd w pełni elektryczny. BEV-y mają aż 82,4 proc. udziału w rynku, jednak jeszcze w 2022 roku Norwegowie kupili 138 249 elektryków i przez poprzednie lata ta liczba cały czas rosła. Jednocześnie rekordowo niski udział zanotowały auta spalinowe: niehybrydowe benzyny i diesle stanowiły łącznie zaledwie 3,7 proc. pierwszych rejestracji.

Rodzaj napędu

Rejestracje 2023

Udział 2023

Rejestracje 2022

Udział 2022

Zmiana

Benzynowy

1493

1,2%

4333

2,5%

-65,5%

Benz. hybrydowy

7584

6,0%

10159

5,8%

-25,3%

Benz. hybr. plug-in

9969

7,9%

15593

8,9%

-36,1%

Diesel

3117

2,5%

5427

3,1%

-42,6%

Diesel hybr. plug-in

200

0,2%

528

9,3%

-62,1%

Elektryczny

104 588

82,4%

138 249

79,3%

-24,3%

Wodorowy

2

0,0%

27

0,0%

-92,6%

Diesle dominują jednak na rynku aut używanych, którego wolumen się nie zmienił w stosunku do 2022 roku. Spośród 507 tys. aut z drugiej ręki, które w 2023 roku zmieniły właścicieli w Norwegii, 41 proc. stanowiły samochody z jednostką Diesla. Udział używanych elektryków wzrósł do 19 proc. wszystkich zmian właścicieli.

Eksperci z Norweskiej Federacji Drogowej OFV wskazują na kilka powodów spadku rejestracji nowych samochodów. Główną przyczynę upatrują we wprowadzeniu podatku VAT w wysokości 25 proc. na samochody elektryczne o wartości powyżej pół miliona koron (ok. 190 tys. zł). Ponadto 1 stycznia 2023 roku rząd norweski wprowadził nowy podatek liczony od masy pojazdu dla wszystkich samochodów osobowych, niezależnie od napędu. Z tego powodu grudzień 2022 roku był rekordowy pod względem rejestracji nowych aut (sprzedano wówczas ponad 40 tys. aut), kupujący chcieli zdążyć przed wprowadzeniem podwyżek. Poza wyższymi cenami aut w 2023 roku o załamaniu rynku przesądziły także podwyżki stóp procentowych.

Są jednak też wygrani norweskiego rynku nowych w 2023 roku. Tesla zwiększyła sprzedaż z 21 300 aut w 2022 roku do 25 408 w ubiegłym. O sukcesie może mówić też Toyota (wzrost z 13,9 do 15,7 tys. aut), jednak trzeci w rankingu Volkswagen musiał się pogodzić ze spadkiem z 20,1 tys. do 13,7 tys. sprzedanych aut. Drastycznie spadło zainteresowanie markami premium, jak Polestar (-61 proc.), BMW (-57,5 proc.), Audi (-54,9 proc.) i Mercedes-Benz (-50,9 proc.), które szczególnie odczuły podatkowe podwyżki. Nawet chińskie marki, jak MG, BYD, oferujące elektryczne auta w konkurencyjnych cenach, nie okazały się wystarczająco odporne na nowe regulacje.

Pierwsze rejestracje nowych aut w Norwegii – top 20 marek

Rejestracje w 2023 r.

Rejestracje w 2022 r.

Tesla

25 408

21 300

Toyota

15 754

13 873

Volkswagen

13 704

20 183

Volvo

8882

12 849

Skoda

7735

9886

BMW

5961

14 034

Hyundai

5481

9044

Nissan

5185

4073

Mercedes-Benz

5159

10 498

Audi

4661

10 326

Ford

4479

5390

MG

3317

4241

Kia

2375

5614

Peugeot

2370

3347

Opel

1835

1784

Polestar

1832

4697

Mazda

1493

2114

BYD

1383

2655

Lexus

1300

1150

Citroen

1238

1938

Wśród 20 najpopularniejszych modeli w Norwegii są tylko trzy, które nie mogą mieć w pełni elektrycznego napędu – to same Toyoty (Yaris, RAV4, Corolla). Natomiast pierwszy zbudowany od podstaw elektryk Toyoty – bZ4x – znalazł się na czwartej pozycji. Liderem pozostaje Tesla Model Y. Nawet gdyby amerykańska marka miała w Norwegii tylko ten jeden model w ofercie, to i tak pozostałyby firmą nr 1 tamtego rynku. Teslę Model Y wybrało w Norwegii w 2023 roku więcej klientów, niż następne cztery auta w rankingu razem wzięte (ID.4, Enyaq, bZ4x, XC40).

Pierwsze rejestracje nowych samochodów w Norwegii – Top 20 modeli

Rejestracje w 2023 r.

Rejestracje w 2022 r.

Tesla Model Y

23 088

17 354

Volkswagen ID.4

6614

11 561

Skoda Enyaq

5740

7133

Toyota bZ4x

5395

872

Volvo XC40

5025

5507

Ford Mustang Mach-E

3792

4226

Toyota Yaris

3582

5381

Toyota RAV4

3457

4078

Volkswagen ID.3

3141

2742

Hyundai Kona

2991

2566

Audi Q4 e-tron

2688

4928

Nissan Ariya

2606

536

Nissan Leaf

2471

3222

BMW iX1

2415

423

Tesla Model 3

2083

3162

Toyota Corolla

1911

1755

Polestar 2

1832

4691

BMW i4

1782

3824

MG 4

1622

272

Audi Q8 e-tron

1602

Bd.

Od kilku lat Norwegia stopniowo ogranicza ulgi i przywileje dla kierowców aut elektrycznych. Do historii przeszły już dotacje, zwolnienia z opłat drogowych i rocznego podatku oraz darmowe parkingi. Kierowcy elektryków jednak nadal mogą korzystać z buspasów oraz w niektórych gminach liczyć na zniżki w strefach płatnego parkowania, oraz niższe opłaty na promach. Już od 2025 roku w Norwegii ma wejść w życie zakaz rejestracji nowych spalinowych aut.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (22)