Europa też chce produkować baterie samochodowe. Ma się tym zająć PSA i Total
Wspólne konsorcjum takich gigantów jak francuskie PSA i Total ma przejąć rynek produkcji baterii do aut elektrycznych, by uniezależnić się od producentów chińskich i amerykańskich. Dzięki temu Europa ma być wobec nich konkurencyjna i produkować najlepsze samochody na świecie.
06.05.2019 | aktual.: 13.03.2023 14:11
Tak ogłoszono podczas konferencji prasowej w Paryżu, w której udział wzięli szef resortu gospodarki i finansów Francji Bruno Le Maire, jego niemiecki odpowiednik Peter Altmaier i unijny komisarz do spraw energii Marosz Szefczovicz. Współpraca niemieckich i francuskich firm ma na celu rozwój technologii oraz wiedzy na temat produkcji baterii samochodowych, które są pieśnią przyszłości przemysłu motoryzacyjnego.
- Wyzwanie dla Europy polega na tym, by nadal konstruować najlepsze i najbardziej popularne samochody na świecie. I dlatego właśnie musimy posiąść kompetencje w tych obszarach - powiedział Peter Altmaier.
Przypomnijmy tylko, zupełnie na marginesie, że najpopularniejsze samochody na świecie produkują Amerykanie oraz Japończycy, a w ścisłej czołówce światowej, z europejskich modeli znalazły się jedynie trzy volkswageny.
[b]Najlepiej sprzedające się modele samochodów na świecie w 2018 r.:[/b]
- Toyota Corolla
- Ford F Series
- Toyota RAV4
- Honda Civic
- VW Tiguan
- VW Golf
- Honda CR-V
- VW Polo
- Toyota Camry
- Chevrolet Silverado
Tymczasem European Battery Alliance (EBA), czyli sojusz na rzecz rozwoju europejskich mocy produkcyjnych baterii samochodowych, ma się składać z takich firm jak Peugeot, Opel oraz producent baterii Safta. Ta ostatnia to firma należąca do koncernu Total.
W ubiegłym tygodniu o warunkach wsparcia dla takich konsorcjów rozmawiali w Brukseli przedstawiciele Polski, Belgii i Niemiec oraz komisarze unijni. Bo oczywiście bez dofinansowania się nie obejdzie. Rządy Niemiec i Francji zaoferowały łącznie 1,7 mld euro pieniędzy publicznych na projekt, który pozwoli uniezależnić Europę od dostaw baterii z Azji.
Problemem jest nie tylko produkcja
Europa jest zależna od producentów baterii do samochodów elektrycznych, ale nie tylko. Również podstawowe surowce pozostają poza kontynentem. Występują głównie w Ameryce Południowej i Azji. Jak informuje tygodnik "Le Point", Szwecja, Finlandia i Portugalia podjęły już współpracę w poszukiwaniu surowców, a Belgia i Polska w produkcji składników chemicznych.