Europejczycy kupują więcej samochodów. Tak dobrze nie było od niemal dwóch lat
Statystyki dotyczące sprzedaży samochodów w Europie już ósmy miesiąc z rzędu mogą zaświecić się na zielono. Marzec 2023 roku był jednak dla producentów wyjątkowo udany, a skok sprzedaży jest naprawdę imponujący.
20.04.2023 | aktual.: 20.04.2023 20:04
Od lipca 2021 do lipca 2022 roku branża motoryzacyjna znajdowała się w ogromnym kryzysie. Ogromne podwyżki związane z inflacją odpychały klientów od kupna samochodów, a problemy z dostawami m.in. półprzewodników wstrzymywały prace fabryk. Gdy zaś wydawało się, że sytuacja powoli ulega poprawie, wybuch wojny w Ukrainie po raz kolejny pogrążył sektor motoryzacyjny.
Od sierpnia 2022 widać jednak, że sytuacja ulega poprawie. W całej Europie liczba rejestracji nowych samochodów regularnie się zwiększa, a niepokoje związane z dostępnością części uległy uspokojeniu dzięki rozluźnieniu polityki Chin względem COVID-19. Statystyki od ACEA z marca 2023 roku są jednak naprawdę optymistyczne, i to biorąc pod uwagę skalę całego Starego Kontynentu.
Zsumowane dane z Unii Europejskiej wskazują na wzrost rejestracji nowych samochodów o aż 28.8 proc. względem marca 2022. Łącznie w całym miesiącu licznik ten zatrzymał się na poziomie 1 087 939 egzemplarzy. Dla porównania rok temu w analogicznym okresie sprzedano dokładnie 884 819 aut. Mimo że wzrosty możemy obserwować już od kilku miesięcy, jest to najlepszy wynik od… maja 2021 roku!
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wzrosty możemy obserwować wszędzie. W Polsce o dokładnie 25,1 proc., w Niemczech o 17 proc., we Francji o 23 proc., w Wielkiej Brytanii o 18 proc. zaś w Hiszpanii o aż 66,1 proc. Chociaż producenci nadal dmuchają na zimne, korzystają oni teraz z górki zamówień, która stworzyła się podczas problemów z produkcją aut na przełomie 2021 i 2022 roku, kiedy to fabryki musiały być czasowo zamykane.
Nadal najpopularniejszym typem aut są te z jednostkami benzynowymi – stanowią 37,5 proc. rynku. Za nimi plasują się hybrydy z udziałem na poziomie 24,3 proc., zaś podium zamykają diesle 14,5 proc. Po piętach depczą im jednak samochody elektryczne, których udział w rynku stanowi już aż 13,9 proc. Miernie wypadają zaś hybrydy plug-in, które stanowiły 7,2 proc. wszystkich rejestracji.