Falectra to elektryczny motocykl z Polski, który powstał w drukarce 3D 

Marzenia o polskim samochodzie elektrycznym raczej się nie spełnią, ale tym razem mowa o motocyklu na prąd. Ma kosztować 15 tys. zł i na jednym ładowaniu przejeżdżać 70 km. Pan Piotr zaprojektował jednoślad i nawet wydrukował już jeżdżący prototyp.

Pierwszy prototyp Falectry wraz z twórcą, Piotrem KrzyczkowskimPierwszy prototyp Falectry wraz z twórcą, Piotrem Krzyczkowskim
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Zortrax
Michał Zieliński

Elektromobilność to spora szansa na powrót polskiej motoryzacji. Choć dotychczas głośno było o projekcie narodowego samochodu, dziś już wiemy, że z projektu raczej nic nie wyjdzie. Mniej więcej w okresie, gdy startowały konkursy na projekt polskiego elektryka, w głowie Piotra Krzyczkowskiego rodził się pomysł na motocykl na prąd.

Dzisiaj, po ponad dwóch latach pracy, jednoślad już jeździ, choć jest to dopiero prototyp. Pan Piotr wraz z firmą Zortrax przygotował go dzięki drukarce 3D, by móc pokazać pojazd inwestorom. Dlaczego padło na tę technologię produkcji? Jak zauważa sam Krzyczkowski, koszt wytworzenia motocykla jest siedmiokrotnie niższy niż przy produkcji części z laminatu.

Sam prototyp wygląda bardzo nowocześnie. Krzyczkowski chciał, by Falectra łączyła cechy motocykla i skutera – widać to np. w nisko położonym siedzisku. Prototypowi brakuje lusterek czy błotników, ale to prawdopodobnie będzie poprawione, gdy jednoślad trafi do produkcji. Kiedy to się stanie? Pierwsze egzemplarze mają wyjechać na drogi w 2020, a produkcja seryjna wystartuje rok później.

Falectra ma służyć głównie do jazdy po mieście. Maksymalna prędkość, z jaką może pojechać, to skromne 60 km/h, a zasięg wyniesie do 70 km. Jak powiedział twórca w rozmowie z serwisem dziennik.pl, czas naładowania akumulatora z tradycyjnego gniazdka to ok. 4,5 godziny. Cena elektrycznego jednośladu ma wynieść 15 tys. zł, a koszt przejechania 100 km nie przekroczy 1 zł.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach