Celne uderzenie w Chiny. Pierwszy kraj w Europie się postawił

Francja zmieniła przepisy dot. dofinansowań dla samochodów elektrycznych. Teraz ważnym elementem przyznawania dotacji będzie wykorzystywanie do ich produkcji paliw kopalnych. To bardzo precyzyjnie wymierzony cios w chiński przemysł motoryzacyjny.

A new Renault Captur SUV automobile sits on display near weeds growing outside the Renault SA factory in Flins, France, on Wednesday, May 6, 2020. European car sales were almost wiped out in April after governments around the continent closed auto dealerships and other businesses to slow the spread of the coronavirus. Photographer: Christophe Morin/Bloomberg via Getty ImagesNowe francuskie prawo uderza w elektryki produkowane w Chinach
Źródło zdjęć: © Bloomberg via Getty Images | Bloomberg
Kamil Niewiński

O tym, że Europa planuje iść na konfrontację z chińskimi producentami samochodów, wiadomo w zasadzie od momentu ogłoszenia śledztwa Komisji Europejskiej. Chodzi o rządowe subsydia, na które mogą liczyć marki z Państwa Środka. To dzięki nim mogą one sobie pozwolić na sprzedawanie swoich modeli po niższej cenie, a tym samym uzyskują one znaczącą przewagę nad konkurencją ze Starego Kontynentu.

Kwestią czasu było, aż któreś z państw postanowi podjąć działania i sprawi, że chińskie firmy będą musiały się bardziej natrudzić. Na taki ruch zdecydowała się Francja. Chociaż jest to pod pewnymi kątami miecz obosieczny, nie dziwi, że to właśnie państwo, które do spraw motoryzacyjnych podchodzi w sposób dość patriotyczny, podjęło taką decyzję.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jaki cel mają Chiny? Ekspert tłumaczy

Nowe przepisy zostały przemycone pod płaszczykiem wykorzystywania dwutlenku węgla w produkcji samochodów. Gdy bowiem w Europie coraz mocniej stawia się na korzystanie z odnawialnych źródeł energii, w Chinach nawet do produkcji elektryków wykorzystuje się w sposób znaczący węgiel. Auta, do produkcji których wykorzystywane są w większości paliwa kopalne, tracą w myśl nowych przepisów dotacje.

W ten oto sposób klienci nie będą mogli starać się o wsparcie finansowe przy kupnie trzech najlepiej sprzedających się we Francji elektryków - Dacii Spring, Tesli Modelu 3 oraz chińskiego MG4. Wszystkie te auta zanim trafią do Francji przechodzą przez proces produkcyjny w Chinach.

W taki sposób budowana w Państwie Środka Tesla Model 3 traci dofinansowanie, lecz tworzona w Niemczech Tesla Model Y nadal będzie je posiadać. Podobny przykład to brak dotacji dla Smarta #1 (Chiny) i pozostawienie ich dla Smarta ForTwo (Francja). Fabryki europejskie wydzielają o wiele mniej CO2, dlatego nadal kwalifikują się do francuskiego dofinansowania.

Tesla Inc. vehicles outside the automaker's Gigafactory on its opening day in Gruenheide, Germany, on Tuesday, March 22, 2022. The leading electric-vehicle maker officially opens its assembly plant outside Berlin today, Tesla's first carmaking plant in Europe. Photographer: Liesa Johannssen-Koppitz/Bloomberg via Getty Images
Fabryka Tesli w Grünheide pod Berlinem. Auta z tego zakładu nadal będą posiadać francuskie dofinansowania © GETTY | Bloomberg

Na liście modeli, które kwalifikują się do otrzymywania dotacji, znajdują się 24 pojazdy koncernu Stellantis i 5 od Renault, co jest dla Francuzów najistotniejsze. Z drugiej jednak strony mocno oberwie Dacia Spring, elektryczny bestseller Grupy Renault. Rumuni przewidują, że skutki utraty dofinansowania będą natychmiastowe, lecz straty mogą nie być aż tak duże z uwagi na ogólnie niską cenę tego auta.

Francja zaprojektowała ciekawe przepisy, które w punkt uderzają nie tylko w chińskie marki, ale cały chiński przemysł motoryzacyjny, równocześnie nie wystawiając się na oskarżenia o rynkową dyskryminację. Zawsze bowiem mogą odbić zarzuty prostym argumentem: "Stawiamy na ekologiczną produkcję aut, a samochody niespełniające tych norm nie mogą liczyć na dotacje". 

Wybrane dla Ciebie
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥